Wat betekent C3a?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Wat betekent C3a?

Bericht door malu »

Vandaag heeft DML mijn C3a getest. Weet iemand wat deze test inhoudt?

Volgens de info die ik kan vinden zou een normale C3a in combinatie met verhoogde C4a inhouden dat je 'molds' hebt, en beiden verhoogd acute Lyme. Ik zag ook Lupus voorbij komen.

Kortom, hebben jullie enig idee?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Wat betekent C3a?

Bericht door yarwen »

Dag Malu,
Ik zie nu net dat op mijn aanvraagformulier ook C3A staat bijgeschreven. DML heeft er niks over gezegd.
Op de site van redlabs vind ik wel de uitleg over C4A
C4a SERUM LEVEL
C4a is an anaphylatoxin generated by cleavage of complement component 4 (C4), upon activation of the complement system. C4a increase causes local inflammatory response and symptoms of hypersensitivity. C4a levels are elevated following exercise in CFS patients. A US study has reported that elevated complement C4a was an early marker for Lyme disease in tick bite patients.
Ik ben dus even benieuwd als jij wat met C3A getest wordt.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Google eens c3a en lyme :

Complement split products C3a and C4a are reportedly elevated in patients with acute Lyme disease.
We have now examined these immunologic markers in patients with chronic Lyme disease compared to appropriate disease controls.
The study population consisted of 29 healthy controls, 445 patients with chronic Lyme disease, 11 patients with systemic lupus erythematosus (SLE) and six patients with AIDS.
The Lyme disease patients were divided according to predominant musculoskeletal symptoms (324 patients) or predominant neurologic symptoms (121 patients).
C3a and C4a levels were measured by radioimmunoassay.
All patients with chronic Lyme disease and AIDS had normal C3a levels compared to controls, whereas patients with SLE had significantly increased levels of this marker. Patients with predominant musculoskeletal symptoms of Lyme disease and AIDS patients had significantly increased levels of C4a compared to either controls, patients with predominant neurologic symptoms of Lyme disease or SLE patients.
Response to antibiotic therapy in chronic Lyme disease was associated with a significant decrease in the C4a level, whereas lack of response was associated with a significant increase in this marker.
In contrast, AIDS patients had persistently increased C4a levels despite antiretroviral therapy.
Lyme patients with positive single-photon emission computed tomographic (SPECT) scans had significantly lower C4a levels compared to Lyme patients with normal SPECT scan results.
Patients with predominant musculoskeletal symptoms of Lyme disease have normal C3a and increased C4a levels.
This pattern differs from the increase in both markers seen in acute Lyme disease, and C4a changes correlate with the response to therapy in chronic Lyme disease. C4a appears to be a valuable immunologic marker in patients with persistent symptoms of Lyme disease.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Dank Senna !
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Dankjewel, Senna!

Ben benieuwd of de uitslag interessante informatie gaat opleveren - vind het zelf een nog wat vage test, maar hopelijk kan DML er wat mee.

Ik vraag me in dit geval eigenlijk af of DML de C3a vooral voor zichzelf onderzoekt, of omdat hij puur en alleen duidelijke aanleiding bij ons ziet om het te testen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Interessant dit tekstje in het licht van al die lymedingen nu.

Dus patiënten met chronische lyme daar was de c3a normaal en de c4a verhoogd. Laat dml nu net bij het laatste onderzoek deze waarden getest hebben en bij mij is c4a al eeuwen verhoogd (nog nooit normaal geworden wat de rest van mijn resultaten wel doen) en nu de c3a voor het eerst werd getest, blijkjt die dus normaal.

Hierbij de cd57 die opnieuw zo laag staat (26)... Pfff

Ik wil eigenlijk echt geen lyme of aanverwanten hoor. Maar ja je hebt niks te willen ;)

Maar zouden deze verhogingen en normale waarden etc ook op andere infecties kunnen duiden? Ik heb namelijk wel aangetoond actief herpes 6, herpes 7, CMV, parvovirus,.. Dus misschien zijn die waarden daardoor zo.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

dml had c3a laatst ook bij mij laten testen, vroeg me ook al af waarvoor het was. c4a altijd te hoog, laatste jaar steeds blijven stijgen (in 3 maanden tijd met nog eens de helft) en nagalase na lange tijd gcmaf eindelijk bijna in normale waarden ineens weer veel te hoog + il-8 die nog te hoog was, naar nog eens 10x hoger (=link virusactivatie). Verklaarde wel waarom ik na tijdje vooruitgang weer flink ben achteruit gegaan.. (denk vaak nog dat ik dat maar denk, fijn als bloedwaarden dit ondersteunen, ben toch sterk gaan twijfelen aan m'n eigen oordeel, met dank aan de artsen die ons altijd voor psychosomatischen of erger verslijten)

interessante info over c4a en c3a. c4a, is bij mij ook nooit normaal geweest of gaan dalen, enkel blijven stijgen. hele lymepanel wordt nu weer getest, benieuwd of daar nog iets uitkomt.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie