Afwijkingen EEG en MRI bij CVS??

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Shavonne schreef:@superwoman: Ben je dan misschien ook hooggevoelig?
hooggevoelig?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Wat is het verschil tussen EEG en QEEG, Dirk?


Volgens mij staat over die hersen beinvloedingen, viseversa, iets in het artikel van Heijnen uit Utrecht.

14 november "Met positief denken redt je het niet", ofzo, daar staat Heijnen genoemd en legt het uit.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

@ ik denk dat de meeste mensen met me hooggevoelig zijn
daar heb ik ook noot van gehoort annac
wel van een eeg heb ik vaak gehad
dirk ik ben ook benieuwd wat qeeg is
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Bij een QEEG maak je verschillende opdrachten terwijl je hoofd ondertussen ge-EEG-ed wordt. Het duurt heel lang, soms zelfs zo'n 3 uur, en is een diagnostische tool voor ME/CVS. Het wordt afgenomen door bedrijven die zich ook bezig houden met neurofeedback.

http://www.appliedneuroscience.nl/neurofeedback
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Dirk: Wat is dan een hersenstamonderzoek? Is dat vergelijkbaar met dat QEEG?
@Superwoman: Er is een topic over hooggevoelig.
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Shavonne schreef: @Superwoman: Er is een topic over hooggevoelig.
aha, nee, dat ben ik blijkbaar niet :lol:
Wel erg gevoelig voor geluid, daar kan ik goed moe en naar van worden.
Verder doe ik ook veel malen in m'n hoofd. Dat zag ik iig ook terug komen in dat topic. Hoogevoelig wil ik het niet noemen hoor. :wink:
ik was begonnen aan de test en ben halverwege gestopt, totaal geen herkenning :roll:
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Wat is een QEEG?
QEEG staat voor Quantitative ElectroEncephaloGram. Dit betekent dat we de elektrische hersenactiviteit gaan meten op verschillende locaties in het hoofd en deze gegevens digitaliseren in de computer, zodat we berekeningen kunnen maken.
We kijken naar het brein ‘in actie’ (wat doet het brein) als u de ogen dicht hebt, de ogen open en eventueel een concentratietaak doet of een reken- of leestaak. Door verschillende locaties tegelijk te bekijken onder deze verschillende condities kunnen we analyseren waar opvallende (afwijkende) hersenactiviteit te zien is.

Bij QEEG kan men soms de "manier van redeneren" nagaan;zo werd er boeiend onderzoek gedaan naar "schaakwonders" die niet zozeer hun spel beredeneren maar wel een soort van "fotografisch geheugen" hebben van spelsituaties en dat combineren met intuitie. Verbluffend!
Op National Geographic kijken naar "brilliant brains" deze week.

Hersenstamonderzoek. Deze test meet de electrische spanningen die in de hersenen ontstaan bij het aanbieden van geluid. Kan het mishebben maar wordt gebruikt om gehoorstoornissen vast te stellen.
Maar er kan een link zijn daar veel ME klagen over teveel geluid.

Bij mijzelf merk ik dat het "coctailparty-fenomeen" niet meer werkt maar dat is dan weer eerder een cognitieve stoornis.

Groetjes,
Dirk
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

@Dirk: ik denk dat je het mis hebt, want tijdens het onderzoek was het muisjes stil en ik moest gewoon rustig blijven zitten en niet gaan denken en malen etc. Erg moeilijk! Maar waar het precies voor was????? Het was bij de neuroloog in België.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Shavonne schreef:@Dirk: ik denk dat je het mis hebt, want tijdens het onderzoek was het muisjes stil en ik moest gewoon rustig blijven zitten en niet gaan denken en malen etc. Erg moeilijk! Maar waar het precies voor was????? Het was bij de neuroloog in België.
Was dat niet een gewone EEG?
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Hij noemde het een hersenstamonderzoek. Maar volgens mij is dat hier in Nederland een EEG.
Ik kreeg van die dingen op mijn hoofd geplakt en van die kabels en het duurde ong. 15 min. geloof ik.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

Is een EEG dan
Plaats reactie