Gluten en eivrij broodrecept

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Gluten en eivrij broodrecept

Bericht door sterre »

Wie weet een lekker gluten en eivrij broodrecept wat niet mislukt?
Omdat ik het glutenvrije brood niet lekker vind zit ik eraan te denken om zelf brood te gaan bakken. Alleen nu nog een recept.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Gluten en eivrij broodrecept

Bericht door bloemetje »

Dat zal niet moeilijk zijn, gewoon gist en wat glutenvrij bloem (bijv. boekweit en rijstmeel) met water in de juiste verhoudingen. En kwestie van zoeken bij Google. Ei zit sowieso bijna nooit in of op brood.

Als je eenmaal een recept hebt, dan is het wel het beste - heb ik me laten vertellen - om het gl. vrije brood kort te bakken, kan in een halfuurtje. Gewoon halfjes maken.
Gast

Gluten en eivrij broodrecept

Bericht door Gast »

kijk eens op forum coeliakie
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Gluten en eivrij broodrecept

Bericht door Izzy »

Bij "De Tuinen" hebben ze een hele glutenvrije afdeling, ook met broodmeel, pannenkoeken mix, pizza-bodems..noem maar op, echt geweldig!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Gluten en eivrij broodrecept

Bericht door semma »

Hoe kan je ik iers sodabrood maken zonder zuivel?
http://www.kookjij.nl/recept-traditioneel-iers-brood

Ingrediënten
450 g volkorenmeel
2 tl natriumbicarbonaat
4 dL karnemelk
1 tl zoutZout

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Doe het meel in een kom en roer het natriumbicarbonaat en het zout erdoor. Maak een kuiltje in het midden.
2. Schenk geleidelijk de karnemelk in het kuiltje en klop het meel rustig vanaf de rand naar het midden, zodat er een zacht maar niet-plakkerig deeg ontstaat.
3. Leg het deeg op een met bloem bestoven werkvlak en kneed het in 5 minuten soepel. Vorm er een cirkel van (20 cm) en leg deze op een ingevette bakplaat.
4. Kerf een diep kruis in het deeg. Bak het brood 30-35 minuten, of tot het iets gerezen en gaar is. Laat het brood even afkoelen op een rooster voor u het serveert.

Dit recept is toegevoegd op: 25-08 2007

Dit traditionele brood bevat geen gist en hoeft dus ook niet te rijzen: kortom, het is snel en makkelijk te maken. Het brood is het lekkerst op de dag dat het gebakken is en nóg lekkerder als het nog warm is. Neem er eens eentje mee op een picknick en geef er kaas en salades bij.
Plaats reactie