recht op financiële tegemoetkoming?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
evi88
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2011, 15:32

recht op financiële tegemoetkoming?

Bericht door evi88 »

Hallo,

ik ben op zoek naar mensen met ervaring in verband met een financiële tegemoetkoming want ik vind precies nergens iets.

In 2008 werd de diagnose CVS vastgesteld in het UZA. Ik was op die moment nog aan het studeren en heb deze studie afgerond (bachelor) in 2010. Ik startte in september 2010 met de specifieke lerarenopleiding in het CVO Antwerpen. Tot hiertoe geen probleem omdat ik nog steeds recht had op mijn kindergeld (voldoende studiepunten).

Vanaf september 2011 had ik niet meer voldoende studiepunten om kindergeld te kunnen ontvangen. In januari 2012 stopte ik met mijn studie omdat het niet meer haalbaar was.

Maar ik zit nu met een financieel probleem:
- ik kan me niet inschrijven bij de VDAB als werkzoekende omdat ik niet kan werken (fysiek niet haalbaar). Bij de VDAB mocht ik me dus niet inschrijven.
- ik heb geen recht op ziekteuitkering bij de CM of RIZIV omdat ik nog niet gewerkt heb.

Ik ben momenteel 24 jaar en woon momenteel nog thuis omdat ik financieel ook geen andere mogelijkheid heb.
Nu is mijn vraag: heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? waar ik eventueel wel recht op heb?

want ik zou graag in de toekomst gaan samenwonen, maar heb geen enkel inkomen dus is dit niet haalbaar.

Daarnaast vraag ik me ook af wat ik nu ben: student- werkloos - werkzoekend - werkend. Maar ik ben geen één van allemaal precies. Iemand een idee wat ik kan doen hiermee? want het is fysiek niet haalbaar om te werken...

Alvast bedankt voor je reactie!

Evi
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Er is de optie FOD Sociale Zekerheid

http://handicap.fgov.be/nl/index.htm
Daar bestaat een mogelijkheid tot inkomensvervangende tegemoetkoming en een integratietegemoetkoming

https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... _8_4_1.xml
De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon, die omwille van zijn handicap, zijn verdienvermogen verminderd ziet met tenminste twee derden van wat een normale persoon op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen;

De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap, die omwille van zijn vermindering van zelfredzaamheid, bijkomende kosten heeft om zich in het sociale leven te integreren.
Hoop doet leven!
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Als laatste mogelijkheid is er nog het O.C.M.W. Die kijken na waar je nog recht op zou kunnen hebben. Daarna kijken ze of je bij hen recht hebt op een bestaansminimum als samenwonende of als zelfstandige als je alleen gaat wonen. Vroeger had ik door mijn job daar meer ervaring mee. Zij kwamen ook tussen in periodes dat er nog geen inkomen was. Misschien kun je daar eens informeren.
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Evi ,ik ken iemand in dezelfde situatie ,ze kan ook niet gaan werken ,woont nog thuis maar heeft toch een (klein) inkomen .
Ze is nu een paar dagen met vakantie maar zal het haar zeker eens vragen .
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Ik zit in exact dezelfde situatie maar ben wel gaan samenwonen vorig jaar. Het is een uitdaging met 1 inkomen, je moet wat luxe opgeven zoals zomaar gaan shoppen voor de fun maar voor de rest is het echt haalbaar, we moeten ons niet zoveel ontzeggen, hebben een goed leven, alleen is het niet zomaar uitgeven wat je wilt.

Ik studeer zelf nu nog, thuisstudie, had ook altijd gezorgd dat ik juist voldoende studiepunten had voor kindergeld. Ben nu bezig aan mijn laatste vak van de bachelor en ga dan stoppen, zou nog verder willen doen maar ik heb gewoon rust nodig. En dan valt dus ook mijn kindergeld weg. Ik was nog aan het twijfelen naar de VDAB te gaan horen maar tegen jou hebben ze dus gezegd dat je je niet mag inschrijven?

Dan de FOD daar vrees ik dat ik niets krijg, omdat je daar heeeeel slecht moet zijn (in huis niet zelfredzaam zijn en dat ben ik wel: ik kan mezelf douchen en koken bijvoorbeeld)
Plus het feit dat als je samenwoont je al teveel inkomen hebt (dat van je partner) en dan is het weer nada volgens mij, dat geldt ook bij het OCMW: vanaf je samenwoont valt leefloon weg, tenzij je partner ook geen of een heel erg klein inkomen heeft denk ik.

Het is rot, ik weet ook niet wat te doen, ik vrees dat ik gewoon op niks recht heb momenteel.

En hoe ik mezelf moet noemen, dat vind ik ook lastig, tot nu toe noemde ik mezelf student maar daarna? Chronisch ziek en ik kan dus niet werken? Pff, ik kijk al op tegen die typische vragen van 'wat doe jij?'

We zijn trouwens bijna even oud, ben van 87 ;)

Groetjes!
Gebruikersavatar
evi88
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2011, 15:32

Bericht door evi88 »

Bedankt allemaal voor de reacties!

- FOD sociale zekerheid: daar ben ik inderdaad nog 'te goed' voor. Omdat ik wel in staat ben om voor mezelf te zorgen, maar niet om daar nog bij te werken.

- OCMW: inderdaad ook geen recht op omdat ik momenteel bij ons papa woon en ze kijken naar de inkomens per adres. Dus zowel nu als met mijn vriend krijg ik daar niks.

- Inderdaad samenwonen is mogelijk met 1 inkomen, maar ik wil niet financieel afhankelijk zijn van iemand. Nu ben ik dat van mijn ouders, op termijn van mijn vriend. Dat lijkt me gewoon echt niet zo ok. Moest het in het slechtste geval toch mislopen, sta ik nergens. Ik kan heel moeilijk begrijpen dat wij nergens recht op hebben. Want dat wil zeggen dat als ik geen partner zou hebben, ik bij wijze van spreke onder de brug moet wonen :s

- en inderdaad: hoe ik mezelf noem? ik weet het niet. Ik ben niks =) Zo lijkt het in deze maatschappij toch... Want inderdaad vragen zoals: 'wat doe jij' daar weet ik geen blijf mee.

Het is zo deprimerend steeds op al die dingen te botsen, terwijl het zo al moeilijk genoeg is om met de ziekte te leven vind ik. Dat geeft nog eens extra stress en dus extra uitputting...

Ik ben wel blij dat ik deze site en die fora gevonden heb =)

Groetjes
Evi
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

De antwoorden van de rest hierboven zijn waarschijnlijk veel completer en nuttiger op de lange termijn, maar

Ik trek voorlopig nog kindergeld, word binnen 2 maanden wel 25 en dan houdt dat vermoedelijk op.
Heb nog gestudeerd tot anderhalf jaar geleden, maar krijg kindergeld momenteel nog gewoon doorbetaald op doktersbriefke van den huisarts.

'k Moet straks eens aan ons ma vragen hoe dit just heet of welk statuut ik officieel heb, maar als tijdelijke oplossing is het misschien wel mogelijk? Zeker aangezien ge pas 2 maanden geleden zijt gestopt met studeren, is het misschien nog mogelijk om zoiets te regelen, al is het maar als overbrugging tot ge in een betere categorie zit waar ge ook recht op hebt.

Ik neem aan dat ik gewoon student ben voor de officiële instanties, ook al sta ik niet meer ingeschreven aan een unif :) maar anderhalf jaar op een ziektebriefke is blijkbaar geen probleem.
Ik weet weinig.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ok, ik heb het nog eens nagevraagd, en waarschijnlijk is het in uw situatie toch ni zo nuttig :)

Ik sta blijkbaar namelijk geregistreerd als schoolverlater, normaal gezien beginde dan na 9mnd een wachtuitkering te trekken maar ik ben dus op doktersbriefke meteen ziekgemeld; dan moet ge ni solliciteren maar blijfde gewoon kindergeld trekken en loopt uw wachttijd nog ni.

Voor mij is dat handig, aangezien ik ervanuitga door de behandeling van DML genoeg op te knappen om binnenkort weer te studeren, dus ben niet op zoek naar een wachtuitkering of invaliditeitsuitkering.

Maar in uw situatie dus alleen uitstel van een echte oplossing ivm uitkering, dus daar hedde niks aan :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
evi88
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 apr 2011, 15:32

Bericht door evi88 »

Hey!

Ik woon sinds vorige week samen met mijn vriend en heb dus degelijk nergens recht op: geen ziekteuitkering, geen leefloon, niks.
Ik kan dit heel moeilijk begrijpen omdat ik ook niet voor deze situatie gekozen heb.
Ik ben momenteel op zoek naar halftijds werk, maar dat wordt ook nog afwachten.

Iemand eventueel nog tips om wel een inkomen te hebben?

Groetjes
Evi
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Hey Evi,

Ik ben de ex collega van je mama denk ik . Ik heb je vraag aan enkele personen gevraagd en wacht nog op antwoord als ik iets meer weet laat ik het je weten .
Je mag me ook altijd persoonlijk contacteren hoor :-)

Liefs
Plaats reactie