Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door marianneke »

Ik kwam het volgende artikel tegen op internet op de site van gezondheidsnet
http://www.gezondheidsnet.nl/pak-je-dep ... ie-zinloos

Blijkbaar is niet alleen bij ME het opbouwen van bewegingsactiviteiten zinloos, volgens dit artikel is uit onderzoek in Engeland gebleken dat het ook bij een depressie zinloos is. Met dat verschil dat het bij mensen met een depressie waarschijnlijk ook geen kwaad kan om meer te gaan bewegen in tegenstelling tot bij de groep ME patiënten.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door magnetronnie »

Helemaal zinloos is het natuurlijk niet, want bewegen is voor iedereen goed. Maar het helpt helaas niet in het verminderen van de symptomen, en daar is die therapie eigenlijk wel op gericht. Bij CVS is dat inderdaad ook al een tijdje bekend.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door bloemetje »

Ja, fysiek is bewegen gezond, maar mentaal gezien ook. Je maakt dan toch een soort pretstofjes aan, lijkt me heerlijk! Trouwens: de ene depressie is ook de andere niet. Ik ben geneigd dit artikel toch met een korreltje zout te nemen. Ik weet nl wel van mensen die door wandelen zich prettiger voelen en hun depressie minder kans krijgt. Zoveel patienten, zoveel persoonlijk gebonden oplossingen of doekjes voor het bloeden.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door semma »

Ik heb de links niet aangeklikt en weet dus niet wat de bewegingsbehandeling is. Maar als het joggen is, kan ik me voorstellen dat niet iedereen daardoor uit de depressie komt. Gewoon zoeken naar een passende fysieke activiteit, door de behandelaar te zoeken en te starten en te begeleiden.

Er moet veel beter gekeken worden naar de persoon en niet naar wat de gemiddelde patiënt door de bank genomen op den duur goed bekomt.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door angel84 »

Zeker met mijn voorgangers eens, beweging / sporten is alles behalve zinloos! Los van in hoeverre je het lichamelijk aan kan, ieder mens heeft beweging nodig. Ze zeggen ook inderdaad dat je die stofjes vrijmaakt waar je je beter door gaat voelen. Mijn ervaring is dat het wel degelijk klopt. Op het moment dat ik aan het bewegen ben op die manier voel ik me positief lichter in mn hoofd. De eerste paar keer dat ik bezig was, was ik na de tijd heel verdrietig en somber. Dat was normaal zei mijn begeleider, omdat sporten dus ook psychisch werkt. Daarna trok het ook weer bij en nu heb ik dat niet meer. Voor mij is lichamelijk gezien het sporten zwaar en een beperking in wat ik kan doen (en zoals het ook gezegd werd, het haalt de symptomen enz niet weg), maar psychisch gezien helpt het me wel!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door marlène »

De vraag is, wat wil je met bewegen bereiken?

Symptomen verminderen, de oorzaak wegnemen of iets nieuws in de plaats creëren.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door semma »

En grotere problemen voorkomen, wat bedlegerigheid en en andere vormen van een hangend bestaan betekent afname van spierweefsel, circulatieproblemen, grote(re) kans op longontsteking en blaasontsteking, botontkalking, enz.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door verlorengezondheidman »

Je kunt je afvragen waar een strucureel, gedwongen en inactief bestaan zoal toe kan leiden op het gebied van lichamelijke en geestelijke aandoeningen / ongemakken :-k

Hoe zat het ook alweer met de gemiddelde levensverwachting van ME-patienten?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Ook bij depressie meer bewegen zinloos?

Bericht door angel84 »

We hebben het toch over sporten en of het zinloos is bij depressie....?

Ik vind jouw punt erg goed semma!

Ik vind het zowel voor depressie als ME gelden, los van de mate waarin je beperkt word; beweging is sowieso niet zinloos, erg belangrijk zelfs (mocht het niet zelfs noodzakelijk zijn). Je voelt je er zowel psychisch als lichamelijk niet beter op door helemaal inactief te blijven. Je lichaam in beweging houden blijft belangrijk voor heel veel dingen. En dan hoeft het geen sporten in de sportschool of sporten op topniveau te zijn; elke vorm van beweging telt.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

De ene vermoeide persoon is de andere niet.
Iemand die ik ken, ook met vermoeiheidproblematiek, voelt zich structureel goed na een korte wandeling. Ik ben meer gebaat bij meditatie en lichte yoga met minimale inspanning.

Trouwens, koken en mijn haren wassen ervaar ik ook als sport! ;-)
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Syl,

Wat dacht je van stofzuigen of de ramen lappen is dat geen sport dan ;-)

Buitenlucht doet mij doorgaans ook goed al is het maar omdat wij door die invaliderende klachten haast niet meer de deur uit kunnen zoals gezonde personen dat wel kunnen....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Foute bewegingen. Of je moet van een hele flat van onder tot boven, aan alle kanten lappen in een verantwoord ritme. Stofzuigen valt meestal onder verkeerde lichaamshouding.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

verlorengezondheidman schreef:@Syl,

Wat dacht je van stofzuigen of de ramen lappen is dat geen sport dan ;-)

Buitenlucht doet mij doorgaans ook goed al is het maar omdat wij door die invaliderende klachten haast niet meer de deur uit kunnen zoals gezonde personen dat wel kunnen....
Stofzuigen en ramen lappen doe ik niet ;-)

Voor buitenlucht kun je ook gewoon je raam opendoen. Tenzij je midden in het stadscentrum woont met lawaai en stank...

But seriously, waakzaamheid is geboden met bewegen, bij de een doet het wonderen, bij de ander doet het meer kwaad dan goed.
Dus vooral goed jezelf observeren.
Plaats reactie