Dieet Christine Toback

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Wie heeft het speciaal dieet gevolgd, resultaat ?

Beter na enkele weken
8
73%
Heeft geen effekt gehad
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

Dinsdag heb ik Christine Tobback ontmoet. Ze heeft me een dieet voorgeschreven zonder lactose, glucose, gluten, varkensvlees, soja, noten, ...

Het moeilijkste voor mij is van de wijn af te blijven want ik heb het voor het ogenblik moreel nogal moeilijk. De rest valt best mee vind ik. De bio-winkels zijn vol alternatieve produkten.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Dieet Christine Toback

Bericht door felixloena »

Mijn maag/slokdarmonsteking zijn weggegaan, voel me niet meer constant misselijk, hoofdpijn. Ik heb zelfs een tijdje meer energie gehad, maar dat is helaas weer weggezakt.

dus ik heb beter ingevuld.

Succes, de eerste weken zijn het zwaarst, ik ben 2 maanden heel erg ziek geweest met overgeven en zo, vooraleer het beter begon te gaan.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

Moet je dat meer dan 3 weken volhouden ?
Zij sprak van 3 weken...
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Dieet Christine Toback

Bericht door felixloena »

Bij mij heeft het toch echt 2 maanden geduurd, ik heb in het begin van mijn dieet een maagdarminfectie gehad. Heb ik normaal nooit, maar toevallig (of toch niet?) nu wel na ongeveer een weekje dieet. En die duurde ook nog eens heel lang.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Dieet Christine Toback

Bericht door semma »

Lijkt me wel straf om in één keer zoveel algemene voedingsmiddelen te moeten laten staan.
Wat kan je nu nog eten?
Gebruikersavatar
zalenski
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 apr 2012, 19:45
Locatie: BXL (BE)

Dieet Christine Toback

Bericht door zalenski »

Kip met courgette en rijst beslaat dan ongeveer de helft van je voedingspatroon. #-o

Ik kan me niet met 100% zekerheid uitspreken over de causaliteit maar ik ben me toch beter beginnen voelen zo'n 2 à 3 weken nadat ik met het dieet begon.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Dieet Christine Toback

Bericht door malu »

Haha, ja die eeuwige courgette :-). En als vegetariër blijft er al helemaal weinig over...

Door het weglaten van gist en door tarwe voor 50% te beperken voel ik me minder vaak moe na het eten en heb ik minder snel weer honger. Als ik dingen eet waar ik een intolerantie voor heb krijg ik klachten, maar ik voel me over het geheel bekeken niet beter erdoor (is dat te volgen? ;)). Lastig beoordelen ook met zoveel klachten en medicatie die de boel soms behoorlijk verstoort - er komt altijd wel wat anders voor in de plaats.

Misschien heb ik de intoleranties nog niet goed genoeg uitgeplozen: ik krijg altijd een loopneus bij het eten, ook als ik 100% bij het basisdieet blijf. Ik eet ook wat eentoniger sinds het dieet, dus er valt nog wel wat winst te behalen denk ik...

Ik heb toch beter ingevuld, omdat het minder honger hebben en bewust worden van intoleranties me uiteindelijk wel heeft geholpen. Ik denk dat het veel meer rust geeft aan de darmen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

semma:
'smorgens: pannekoeken zonder tarwe met stevia en deca-coffie + 1 fruit (1 toegelaten per dag)
ofwel rijstpap (met of zonder gepofte quinoia erin)

tussendoortjes: crackers zonder tarwe

middag: kip met zelfgemaakte frietjes en rauwkorst

avond: chiabata zonder tarwe + maatjes en rauwkorst

Elke maaltijd met ofwel minarine ofwel een lepel koude colza-olie.

Heb veel minder honger en geen maagproblemen meer. Maar voor de rest wel meer moe en meer pijn. De symptomen kunnen verergeren in de twee eerste weken om daarna weg te gaan. Heb ook enkele keer alweer rode gezwollen puistjes gehad, zoals gewoonlijk. Voel me ook minder opgezwollen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Dieet Christine Toback

Bericht door semma »

Ik weet niet meer hoe ik het zelf deed toen ik probeerde om straf te dieëten zonder tarwe en weinig zuivel. Staat me bij dat ik vaak potjes bruine bonen at. Die glutenarme granen waren toen nogal onbevredigend.
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

en hoe was het resultaat ?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Dieet Christine Toback

Bericht door diederik »

Ha Malu, ik ben ook vegetariër, inderdaad nog een extra beperking ghehe :)

Al was ik deze zaterdag met m'n grootmoeder naar de supermarkt, en na het inladen van onze kar vond ik eigenlijk dat we nog heel veel wel mogen eten. En dan sta ik 1,5 jaar later nog altijd ongeveer op het strengste dieet, aangezien elke versoepeling weer verslechtering of bepaalde symptomen met zich meebrengt.

Voor mij is het dus vooral concentreren op wat je nog wel kunt eten, ipv wat je niet meer mag eten.
Er zijn (tien)duizenden eetbare planten en andere voedingsmiddelen beschikbaar op de aarde, dat je er dan enkele tientallen tot honderden niet meer mag eten vind ik zelf maar een kleine beperking hoor.
Het is gewoon een kwestie van gewoontes, veel dingen die we gewoon zijn dagelijks te eten mogen niet meer, en moeten we vervangen door dingen die we niet gewend zijn.



@ondine: dat van die 3-4 weken is ivm het 'strengste' dieet, het is wel de bedoeling dat je op het dieet blijft voor de rest van de behandeling; maar na 3-4 weken mag je iets losser omgaan met de regels en kijken of dat weer verslechtering meebrengt of niet. Sommigen kunnen dan weer 2x zoveel dingen wel eten, anderen blijven op het streng dieet.

En de wijn zou ik toch wel vanaf blijven, kan moeilijk zijn inderdaad. Maar alcohol is heel slecht met onze ziekte, net zoals caffeïne enz!
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

Wat ik eigenlijk mis is iets gesuikerds.

Diederik, je hebt gelijk, we moeten concentreren op wat nog mag gegeten worden en ik was al aan het denken een voorbeeld-weekplan (van de strengste weken) te schrijven met veel afwisseling van dag op dag om mensen die eraan beginnen te helpen. De shoppinglijst erbij en het is veel gemakkelijker om te beginnen.

Als je wat tijd neemt vind je vanalles in de bio-winkels. En ook op http://allergoshop.com/
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Dieet Christine Toback

Bericht door felixloena »

was al aan het denken een voorbeeld-weekplan (van de strengste weken) te schrijven
Op zich een goed plan, maar voor iedereen is het toch anders? de een mag wel eieren, de ander niet, de een mag wel gist, de ander niet etc etc.....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
ondine
Actief lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 apr 2012, 21:40
Locatie: Wavre

Dieet Christine Toback

Bericht door ondine »

Ja maar misschien kan Christine dan lijnen weglaten of schrappen als het niet past...
Plaats reactie