ME een stofwisselingsziekte

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

ME een stofwisselingsziekte

Bericht door kel »

Nou vraag ik me al een tijdje af of ME niet onder de stofwisselingsziekte kan vallen?
Maar dan aangezien de noren met rituximab bezig zijn een auto immuun stofwisselingsziekte dus net zo iets als diabetes!
Vooral nadat ik een topic las over hoog cholestol wat vele hebben en over wisselende suiker waardes.
En veel last hebben van moeite met spijsvertering...

Zou dit misschien niet zo raar zijn wel..?

Er zijn zo veel verschillende soorten die zo moeilijk zijn op te sporen.. en daar kun je ook last krijgen van spieren/gewrichten/ slecht werkend immuunsysteem/ vit +min tekorten/ slechte stofwisseling in hersenen waardoor concentratie /helder denken problemen ontstaan...

Zouden we het niet eens in die richting kunnen/ moeten zoeken...?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej,

ik denk d at stofwisseling wel een onderdeel van het probleem is, maar niet het gehele probleem...
ME is zeker ook een ontstekingsziekte, he
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

Bericht door kel »

hmmm ja zit gewoon even weer te ''filosoferen'' en ik kwam uit bij HPU site toch maar besloten een test te doen... of HPU nu wel of geen ''echte'' ziekte is... je ziet iig wel of je die bepaalde stof in je urine hebt wat sowieso wijst op een afbraak product van een stofwisselingsziekte! en aangezien dat bij mij dus in familie voorkomt... leek het wel weer zo logisch... ik denk ik ga het maar eens proberen... moet toch weer iets he? zo blijven we maar weer proberen! :-)
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Hey Kel,

Over dat hele HPU-gebeuren weet ik niks, maar ik zou zeggen, doen!

Dat de spijsvertering enz. een belangrijke component is van ME, (maar niet het hele verhaal), is natuurlijk wel al bekend bij de mensen die er verstand van hebben :)

Er zijn ook wel dokters die zich hiermee bezighouden, zowel in het reguliere (?) circuit als het alternatieve :)
Zo heb je bv DML in België, als ik de verhalen over Musarella in NL hoor zie ik ook wel parallellen*, maar bv. ook iemand in de familiekring die een opleiding volgt tot natuurarts, is zich erg bewust van de spijsverteringscomponent van ME.


(*er zullen er nog wel veel meer zijn, ik noemde er maar 2 :) )
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

De HPU test viel bij mij ook licht positief uit. DML zei dat dat een gevolg was, geen oorzaak. Ook adviseren ze bij HPU een hoge dosis b6 wat niet altijd even goed is voor je lijf. Daar zou ik wel voorzichtig mee zijn.

Verder klinkt je theorie mij wel aannemelijk in de oren. Ik zelf heb niet zoveel last van ontstekingen. Althans dat zou ik dan toch moeten merken denk ik. Wellicht zullen we het ooit weten. Hope so.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Als je de site over het GAPS-dieet leest, dan zie je dat het waarschijnlijk begonnen is met de aanleg van je darmen, dus tijdens de zwangerschap. Doordat die niet goed gelukt is, zit je met vergiftigingen die o.a. kunnen leiden tot de bekende persoonheidsstoornissen zoals schizofrenie, autisme.
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

Bericht door kel »

@ diederik! nou ik ben benieuwd! ik krijg wss morgen de test thuis! en hij verwacht 17 april de uitslag! indien positief ga ik het toch eens proberen! al is het maar om wat klachten kwijt te raken en minder last te hebben van stofwisseling!
ik hou jullie op de hoogte! (al gaat ''genezing'' schijnbaar 8a9 maanden duren hihi) maar dat heb ik er graaaag voorover ik geloof wel niet meer in genezing tot zo ver... maar ieder stapje is mooi mee genomen!

@tanto: ja opzich vrij logisch zou je zeggen toch? Iedereen hier heeft last van darmen en stofwisseling en bij echt veel stofwisselingsziektes krijg je dus echt veel klachten die lijken op ME. Kijk alleen eens naar een diabetes type 1 patient die geen insuline spuit... Die kunnen met een hypo helemaal de ''weg'' kwijt zijn, weten niet wie ze zijn, waar ze zijn etc etc... dus alles is mogelijk dacht ik ???

@ semma ik hoop toch niet dat alle ME-ers autite worden of mensen met schitzofrenie :?
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

Bericht door kel »

ik zou niet willen weten wat mijn man en ik aLs kind krijgen dan om er nog even aan toe te voegen... bij mij zit dus stofwiselingsziekte in fam, en ik ben een ME patient, en manlief is kerngezond maar zijn zus heeft autisme... die mix wil ik neit voor me zien hoor :?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

kel schreef: (...)

@ semma ik hoop toch niet dat alle ME-ers autite worden of mensen met schitzofrenie :?
Wij hebben er ME van gekregen. Velen hebben nog wat erbij. Autisme is ook al gemeld.
Gebruikersavatar
kel
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 17 jun 2011, 12:12

Bericht door kel »

hmmmm niet zon mooi vooruitzicht dus...
Nouja we wachten het maar af...mijn oma moeder en ik zijn alle ME-ers en wij hebben zef aan mijn kant van de fam geen mensen die autistisch zijn of schitzofranie... dus we zullen het zien :)
Plaats reactie