Dieten die helpen bij ME?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

ik kan na een jaar dieet terug alles eten zonder slechte reactie, behalve melk ligt nog gevoelig. Hopelijk blijft dit zo, want ik ben nog maar pas meer aan het eten.
Eerder reageerde ik op fructose, histamine, gluten, lactose.
Verder mijd ik nog steeds mais, asperges en bakkersgist.
Tijdens het dieet van Tobback bleef ik afvallen en verzwakken. Nu ben ik op korte tijd 5 welkome kilo's bijgekomen en ook sterker geworden.

Nu ik terug alles kan eten, ga ik niet ineens ongezond gaan eten maar probeer ik zo gezond mogelijk te eten.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Volgens mevr. C. Tobback mag ik nu alles proberen. Op uitzondering van suikers, alcohol, cafeïne, kruiden en dierlijke vetten. Het eten van de verboden produkten zoals bvb ajuin, knoflook, prei geeft bij mij geen enkele reactie. Ik vermoed dat ik deze dus verder mag eten. Er is zoveel aan het dieet dat niet logisch is. Ik stel er mij ernstige vragen bij. Ik voel er mij trouwens niet beter door. Ik vraag me af of het dan nog nut heeft om er mee verder te doen. Ik weet trouwens niet wat ik zou moeten voelen van reactie.

De laatste keer was mevr. Tobback ook behoorlijk kortaf. Meer kan ze niet doen en ik moet maar zien wanneer ik nog terugkom.
Ik weet echt niet meer wat nu verder te doen. Ook mijn relatie komt behoorlijk onder druk te staan. Mijn man zijn hobby is koken en eten. Het is dus ook voor hem frustrerend om niet meer lekker te kunnen koken en eten. Ik heb gezegd dat we dan elk maar ons eigen potje moeten maken maar dat wil hij niet.

Hoe doen jullie dit. Eten jullie partners mee met jullie (de warme maaltijd)?

Nog een vraagje? Mag je nooit eens zondigen? Bvb. eens een koekje of 1 klein paaseitje? Ik durf dit dus niet.

Dank voor enig advies.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Het hangt er vanaf. Zondigen tegen de dingen op de intolerantielijst doe ik nooit (gluten, melk enz).

Tegen het histaminedieet wel, maar dan bv melkvrije, suikervrije (stevia)chocolade.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

Toen ik bij mevrouw Tobback was kreeg ik ook schrik om vanalles te eten en op den duur denk ik dat ik eerder ziek werd van eten door de stress die erbij kwam kijken door te kijken of er niet ergens een ingrediënt inzit dat ik niet mocht en focuste ik mij teveel op mogelijke symptomen...

Ik zondig nu regelmatig. Juist nog een lekkere spaghetti vongole gegeten. Soms valt het minder goed en soms merk ik niets van het zondigen.

Kortom, ik voel me niet beter, maar ook niet slechter. Er zijn gewoon een paar zaken die ik moet mijden en dat doe ik dan ook.

Buiten het zondigen af en toe volg ik het paleo dieet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik heb spinazie gegeten enkele dagen geleden, net als mijn jongste en we hebben samen twee dagen ziek in bed gelegen. Twee zombies.

Hij: nekpijn, hoofdpijn, buikpijn, pijn in polsen, ligneiging, doodmoe
Ik: 20 uur geslapen in één trek, mega-hoofdpijn en pijn in alle leden

Kan toeval zijn maar op den duur zie je overal spoken in eten.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ben al meer dan 3 jaar aan't dieten, zonder gluten, melk, fructose...
en ik durf nu tussendoor al wel eens zondigen vb. tegen gluten, maar als ik het enkele dagen na elkaar doe, geraak ik mijn zetel weer niet uit, concentratieproblemen, afwezig gevoel in mijn hoofd, dus, dan ben je weer snel terug bij je dieet.

Van 1x te zondigen, vb. bij een feestje, heb ik weinig last, dus,d at doe ik dan ook wel es...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

@Marléne,
Oei, dat is raar zo ziek van spinazie. Aangezien jullie er met zijn tweetjes ziek van waren was er misschien iets mis met die spinazie. Volgens het dieet van Tobback mag ik spinazie eten (een weinig). Hopelijk zijn jullie ondertussen toch al hersteld.

@Diederik,
Als jij je intolerantielijst bedoelt, zijn dat dan de resultaten van het bloedonderzoek?
Als ik deze lijst zou volgen mag ik bijna alles eten (enkel geen eiwit, gist en broccoli).

@fez,
Ik heb ook soms het gevoel dat het eten volledig mijn leven gaat beheersen. Ik durf bijna niet zondigen uit schrik dat het mijn genezing in de weg zou staan. Ik heb eens opgezocht wat het paleo dieet is. Lijkt mij ook niet simpel om dit zelfstandig te volgen.

@Karolien,
Amaai al 3 jaar. Knap dat je dit al zolang volhoudt. Ik voel geen verschil als ik gluten eet of niet. Ook lactose maakt geen verschil uit. Daar ben ik dus al van afgestapt. Maar het allermoeilijkste vind ik niet meer mogen snoepen...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Die bedoelde ik ja :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ yarwen

inderdaad raar maar het wordt afgebroken door het enzym DPP IV dat ook opiaten afbreekt, vandaar dat het op de verboden lijst net zoals gluten staat

nu was het die woensdag ook wel prachtig weer en heb ik me laten verleiden om een uurtje in de tuinstoel te gaan soezen en de jongste is zich gaan uitleven in het park tijdens de "buitenspeeldag"

Misschien dat de vitamine D productie er ook wel voor iets tussenzat bij ons. Mijn jongste en ik vertonen nu eenmaal dezelfde symptomen, hij gelukkig in mindere mate maar het blijft hout vasthouden bij elke uitstap, zwembeurt, maaltijd, sportactiviteit, ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi Yarwen,

om eerlijk te zijn, voelde ik ook niet zoveel verschil toen ik enkel de gluten wegliet...

ik ben dan ook begonnen met zetmeelhoudende produkten, glutenvrij brood enzovoort weg te laten en dan werd ik wel beter na een tijd.
Ik eet per maaltijd enkele boekweitcracottes en dan vooral groenten, vlees, vis...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie