Somatic experience (Peter Levine)

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Somatic experience (Peter Levine)

Bericht door Renka »

Heeft er iemand ervaring met 'Somatic Experiencing'. Grondlegger hiervan is Peter Levine.
Of ken je iemand die het gedaan heeft? Of andere ervaringen hiermee?

Even een hele korte uitleg vanaf de site:
Dieren die een traumatische ervaring overleven, ontladen de energie die tijdens de overlevingsreflex in het lichaam is vastgehouden zo snel mogelijk, terwijl het menselijk organisme dat niet vanzelfsprekend altijd doet. De mens houdt deze ‘bevriezing’ soms vast in het lichaam, wat leidt tot posttraumatische stresspatronen. Doorzetten, ‘je groot houden’ of gewoon onwetendheid zijn hierin belangrijke factoren. Vroeg of laat leidt dit tot klachten, die zich op allerlei terreinen en op diverse manieren kunnen voordoen. Te denken valt aan gevoelens van onveiligheid, permanente alertheid, hyperactiviteit, extreme stemmingswisselingen, gewichtstoename of -afname, depressie, slaapproblemen, chronische vermoeidheid, fysieke pijnen, e.a.

Ik ben heel erg benieuwd! Lijkt het je iets?
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Somatic experience (Peter Levine)

Bericht door MacM »

Omdat er nog veel niet bekend is over ME/CVS lopen alternatieve genezers er graag mee weg, wat de acceptatie over deze ziekte niet ten goede komt. Er is geen alternatieve genezer of hij/zij weet wel hoe je ervan af kan komen...

Al deze klachten kunnen ook een biologische basis hebben, wat ze maar wat graag vergeten. Volgens hen is het allemaal stress en verkeerde denkpatronen en dat is me toch iets te simpel gedacht.

Als het je aanspreekt en je hebt met een trauma te maken gehad en psychische klachten, kan je het overwegen. CGT heeft trouwens ook veel weg van die Mind-Body healing behandelingen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Bij angsten kun je wel degelijk voelen dat je lichaam reageert. Blok op de maag, verkrampte ademhaling, etc. Stel dat die angst lang blijft vanwege pesterijen op school, een opvliegende ouder, de grootte van het trauma of wat dan ook. Dan gaat dat vast zitten in je lijf. Veel mensen hebben al dat als ze een paar keer diep ademhaling ergens een beklemming/beperking voelen. Ook bij allerlei andere emoties zitten fysieke componenten. Ik denk dat de huidige scheiding tussen emoties en fysiek klachten erg kunstmatig is.
Wat bij somatic healing precies gebeurt weet ik niet. Mij doet het weer aan energietherapie denken. Kloppen op acupressuurpunten en onderwijl emoties verwerken. Ik zie daar als bijeffect ook lichamelijke klachten mee verdwijnen. Darmklachten, spierpijn, migraine, benauwdheid, allergieën etc.
Het is zeker geen cognitieve gedragstherapie. Bij CGT moet je een ander gedrag aanleren, bijvoorbeeld dealen met je angst. De angst blijft. Bij het klopppen op bepaalde punten verandert er iets in de hersenen ( er zijn hersenscans van) waardoor het deel van de hersenen waar de angst zat niet meer acief wordt, maar rustig blijft en de persoon dus ook. De westerse verklaring is dat er serotenine en GABA worden aangemaakt door het kloppen, waardoor de angstklachten verdwijnen.
Met kloppen gaat zeker niet alles over, maar klachten kunnen heel regelmatig wel worden verlicht.
Als ik me moe ga voelen op een dag klop ik. Daarmee voorkom ik dat bij mij de reeks dominosteentjes weer om gaat vallen. Maar als kloppen niet ( snel genoeg / goed genoeg) werkt ga ik bijvoorbeeld gewoon aan de melatonine. Ik weet nog heel goed hoe het was een drie uur per dag nauwelijks wat te kunnen doen en de rest van de dag op de bank te liggen of te slapen. En ik doe veel om mijn huidige dagindeling (normale nachtrust en verder niet) te kunnen handhaven.


Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Bij veel mind-body healingen worden verkeerde gedachten aangepakt, net als bij CGT.

Ik zeg niet dat het niet helpt bij sommigen, maar niet alle ME/CVS-patienten zitten permanent onder de angst en stress.
Ik noemde specifiek vermoeidheid, en dat kan veel meer oorzaken hebben dan stress. Net zoals fysieke pijnen ook niet allemaal tussen de oren zitten.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik geloof niet dat er bij iedereen dezelfde ( fysiek) oorzaak is.
Evenmin geloof ik dat je door één behandelingswijze kan worden genezen.
Voor mij staat daarom op dit moment niet het honderd procent gezond zijn centraal maar zo optimaal mogelijk fuctioneren. Daar kunnen verschillende dingen aan bijdragen.
Wat nog niet gevonden is (aan fysieke oorzaken, regulier), kan niet worden geheeld.
Tot er een oorzaak of een groep van mogelijke oorzaken is gevonden, is het roeien met de riemen die je hebt. En zal het van persoon tot persoon blijven verschillen.
Op een vriendelijke wijze als ondersteuning aan degene met ME ( dus niet in een harnas persen, verplichtingen opleggen etc) kan volgens mij bij velen wel degelijk een prettiger dagelijks leven geven. Een chronische ziekte geeft je heel wat te verwerken. Gebrek aan erkenning door de overheid en daardoor ook door UWV, verzekeringen, medici, en mensen die dat geloven leidt tot onnodige psychische schade. En het willen voldoen aan normen van anderen en het niet kunnen ook.

Ik weet wel dat als ik aan mijn wiskundige manier van denken was blijven hangen (stelling, degelijk bewijs en anders onzin) ik nu in een beduidend beroerdere toestand zou verkeren.


Hartelijke groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie