raw food, wie volgt dit 'dieet'?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

raw food, wie volgt dit 'dieet'?

Bericht door aquamarijn »

na per toeval heel wat dingen gelezen te hebben over het raw food diet, ben ik toch wel benieuwd of er forumleden zijn die hier ervaring mee hebben?
even vooropgesteld, ik zie dit absoluut niet als een manier om ME te genezen oid, hooguit geeft het wellicht wat verlichting??

zovelen van ons hebben allerlei intoleranties voor vanalles, en ik zie zo nu en dan wel eens berichtjes voorbij komen van mensen die een zeer gezond en 'streng' dieet houden, bijv. zonder suiker, granen en melkprodukten.

zijn er mensen die een raw food dieet houden of iets anders wat erop lijkt, en wat voor effect merk je??
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

raw food, wie volgt dit

Bericht door semma »

"Raw food" doet me aan macro-biologisch denken.
Wat er onder het raw foot-dieet verstaan moet worden, weet ik niet, dat had je er wel even bij mogen vertellen.

Als ik weer eens eetproblemen heb, ga ik vanzelf rauwkostsalade eten. Dan lukt het eten beter.
Gebruikersavatar
jali
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2012, 08:51

raw food, wie volgt dit 'dieet'?

Bericht door jali »

aquamarijn schreef:zijn er mensen die een raw food dieet houden of iets anders wat erop lijkt, en wat voor effect merk je??
Deze dame kan je er meer over vertellen op iets wat er op lijkt.
http://www.culy.nl/inspiratie/culy-test ... pmeesters/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

raw food, wie volgt dit

Bericht door asje »

Met het rawfood dieet krijg je maar weinig voedingsstoffen binnen omdat rauw voedsel veel slechter opgenomen wordt. Je valt snel af en krijgt tekorten. Het is gebaseerd op het idee dat dit 'natuurlijk' zou zijn. Het wordt wel gezien als een soort anorexia, orthorexia genoemd.

Een ME-ster die ik kende viel binnen 6 maanden bijna 10 kilo af terwijl ze geen overgewicht had. Ze at echt heel veel en uit alle groepen, tot rauwe granen aan toe. Toen ze zich liet testen bleek ze allerlei flinke tekorten te hebben die hier normaal niet voorkomen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee zou ik zeggen.

Edit: het heeft niet te maken met een tijdelijke sapkuur ed.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

raw food, wie volgt dit

Bericht door asje »

@semma Dit dieet omvat dat je alleen rauwe producten eet: fruit, groente, vis, vlees evt., (ongebrande) noten en zaden, granen etc, alles rauw.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

raw food, wie volgt dit

Bericht door semma »

Dat is dus macrobiotisch en daarvan is bekend dat het ongezond is. Alleen al die belasting die het op je spijsverteringsstelsel legt om te proberen tenminste iets ervan te verteren. En dan het stapelen van tekorten. Nee, dat merk je niet meteen, dat merk je sluipenderwijs en dan krijgen andere factoren de schuld.

Dat artikeltje wil je toch niet overtuigend noemen? Iemand heeft 3 dagen een ongewoon eetpatroon gevolgd en nu voel ze zicht ontgift...
Je kan beter 1x per maand een appeldag houden of elk kwartaal een weekje broodwisseldieet, als je het gevoel hebt iets gezonds te moeten doen. Zo'n "hoera geen honger"-verhaal zegt niets over de kwaliteit van de kuur.

Ontgiften moet minstens een week duren, dat is de kuur zelf, er gaan voorbereidingsdagen aan vooraf, er moet daarna weer opgebouwd worden waarbij probiotica nuttig kan zijn, tijdens de kuur zijn dagelijkse darmspoelingen nodig om de vrijgekomen toxiden en overige afvalstoffen af te voeren. Zonder die klisma's (dus met dat magnesiumzout? ben de naam even kwijt) blijft het in de darmen hangen en wordt het weer in het bloed opgenomen.

PS
Ik meen me te herinneren dat het ontgiften pas op de derde dag begint.
En dat vele plassen komt doordat ze geen zetmeel eet. Ze plast ook een boel mineralen uit. Uit het artikel blijkt geen andere gebruiksaanwijzing dan die flesjes en supplementen. Het is dus onverantwoord voor mensen die toch al niet goed zijn.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

raw food, wie volgt dit

Bericht door asje »

@ semma Nee, het is niet macroboitisch, google maar eens. Maar het is idd wel ongezond gebleken wegens oa vitamine C-tekort.
Life smells...
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Sorry kan het niet laten, maar mijn honden zitten op Raw Food. Lol
NRV = Natuurlijke Rauwe Voeding / BARF = Bones and Raw Food.

Als ik biefstuk eet of tartaar zijn deze half gaar.

:wink:
Plaats reactie