let op waarschuwing let op je voeding

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

orchidee schreef:@jazzie : ja,zo zou het moeten zijn maar denk dat de realiteit toch ietsje anders ligt.
Tja, ik kan en wil dus niet geloven dat het EKO keurmerk onbetrouwbaar is en dat officiële Skal-geregistreerde (!) biologische boeren, bedriegers zijn. Er worden in Nederland heus wel producten verkocht waarbij ten onrechte gesuggereerd wordt dat ze biologisch zijn (door termen als 'boerenland', 'groen', 'scharrel' of 'natuurlijk'), maar die hebben dan niet het EKO keurmerk en mogen niet de term biologisch voeren.
Naar mijn mening worden de verhalen over biologische producten die niet biologisch bleken te zijn, in stand gehouden door boeren die niet biologisch met hun dieren omgaan, en mensen die geen biologische producten willen kopen. Zodat ze zichzelf minder 'slecht' hoeven te voelen.
Misschien een harde veronderstelling, maar je raakt een gevoelige snaar bij mij. Als ik EKO/biologisch/Skal niet eens kan vertrouwen, waar moet het dan heen met de wereld? Ik wil dat de melk, de eieren en het vlees dat ik koop afkomstig is van dieren die een dierwaardig bestaan hebben gehad, en aangezien ik geen boerderijen in de buurt heb, is het EKO keurmerk het enige waarop ik kan vertrouwen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ik heb wel zo'n boerderij in de buurt, maar zelfs daarvan wordt gezegd dat het niet echt biologisch is. Tja.... de mensen zeggen zoveel.

Tevens kan ik me voorstellen dat de realiteit ietsjes anders ligt. Ik blijf het moeilijk vinden.
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

Jazzie, je verwoordt helemaal wat ik ook denk! Producten met het eko-keurmerk worden echt wel heel streng gecontroleerd en er zijn inderdaad heel veel producten die biologisch lijken maar het niet zijn (de term bio is niet beschermd en mag dus overal op worden geplakt, biologisch is wel beschermd) en dat zorgt voor veel onduidelijkheid, helaas.
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Lijkt me toch wel een beetje raar om met mijn kipje voor het braden eerst naar de apotheek te stappen!! En wat doe ik als er een toevoeging inzit die er niet hoort in te zitten??? Stuur ik mijn kipje dan terug.

Mijn zoon en schoondochter zijn beiden werkzaam in een biologisch proefcentrum en geloof maar dat alles dar heel ernstig gebeurd. Het keurmerk voor biologische voeding krijg je niet zo maar.
Let echter wel op dat keurmerk want het voorzetsel bio wordt soms wel heel gemakkelijk gebruikt.
Wat vleeswaren betreft is hier bij ons de bioplanet van Colruyt wel streng gecontroleerd. Daar kan je de herkomst van je biefstuk volgen van bij de conseptie!!


Ik zweer echter ook niet bij biologisch hoor want ik blijf het toch nog steeds heel duur vinden. Bij mijn dochter in Amerika bestaat er een biologische cooperatieve waar gezamenlijk aangekocht wordt en prima kwaliteit levert aan aanvaardbare prijzen. Iets voor de toekomst misschien hier??
Ik hoor echter dat boeren en andere producenten in belgie en nederland niet geneigd zijn om hun goederen daaraan te leveren en liever kleinschalig blijven.


Nog een ding niet alles waar E voorstaat is in de grond slecht voor onze gezondheid. Daarover is voldoende informatie te vinden op internet.

Ik let wel op wat ik binnenkrijg maar om nu elke keer dat ik in de winkel iets in handen neem het ganse lijstje te gaan uitpluizen lijkt me wel heel lastig....en ik ben al zo moe!!!!!!
I will survive
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

heikenie schreef: Bij mijn dochter in Amerika bestaat er een biologische cooperatieve waar gezamenlijk aangekocht wordt en prima kwaliteit levert aan aanvaardbare prijzen. Iets voor de toekomst misschien hier??
Hier in Nijmegen heb je dat! De VoKo (voedselkooperatie), heeft wel nauwe banden met het krakersmilieu. Ik denk dat je dat wel in meerdere grote steden zult hebben.
Je kunt trouwens ook als je met meer mensen bent soms een bestelling doen bij een biologische groothandel (Natudis en De Nieuwe Band voor droogwaren en Odin en Udea voor verswaren). Vooral De Nieuwe Band en Udea hebben een lage besteldrempel, je hoeft niet superveel te bestellen in 1 keer zeg maar, en het is 20% goedkoper dan in de bio-winkel!
Hier in de straat is een woongroep die om de twee weken daar besteld.
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Het leuke en handige van die coop bij mijn dochter is dat ze een breed assortiment hebben. Droge voeding; groenten ; fruit; zuivel; diepvries; verzorgingsproducten; wasproducten; onderhoud....
Zij werken met kleine groepen welke gezamenlijk bestellen. Onze dochter verzameld de individuele bestellingen en kijkt dan ook wat interessant is om in grote hoeveelheid te kopen. Er zijn ook iedere maand aanbiedingen. Een zaterdag voormiddag worden de bestellingen dan klaargemaakt in het leveringspunt en kan het daar worden afgehaald. Administratie; verdeling en klaarmaken van de bestellingen is vrijwilligerswerk. Onze dochter introduceerde daar de ecoverproducten en die worden daar nu heel goed verkocht.

Er is bij hen in de buurt ook een wild oaks; biosupermarkt met heel ruim assortiment maar wel stukken duurder dan de Coop.

Voor fruit en groenten ontdekten zij ook biologische fruit en groentenboeren in de omgeving met priveverkoop.
I will survive
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

zo wat een discussie
wat zoiets kan uitlopen hopelijk tot iets goeds
ik ben hem begonnen maar een paar uurtjes later
val ik in een discussie ik ben er helemaal uit
het is toch best goed om over je voeding na te denken
liefs alie
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

hoi,Jazzie,
Geen probleem hoor;ik zie je nog steeds even graag :wink:
Laatst gewijzigd door orchidee op 06 nov 2007, 04:08, 1 keer totaal gewijzigd.
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

[quote="heikenie"]Lijkt me toch wel een beetje raar om met mijn kipje voor het braden eerst naar de apotheek te stappen!! En wat doe ik als er een toevoeging inzit die er niet hoort in te zitten??? Stuur ik mijn kipje dan terug.(en vraag je schadevergoeding want dan hebben ze je een gewone kip verkocht met het label "bio" erop! dixit dirk)

"Wat vleeswaren betreft is hier bij ons de bioplanet van Colruyt wel streng gecontroleerd. Daar kan je de herkomst van je biefstuk volgen van bij de conseptie!!" Ook Colruyt Belgie heeft een goede reputatie vor zijn bioprodukten. En bij Delhaize vind je veel dieetprodukten die dan in hoeveelheden verkocht worden die ook geschikt zijn voor een alleenstaande.Ze verkopen ook "batatas" (=zoete aardappel en die vind je bijna nergens hier. Zeer goed bij fructose en lactosemalabsorptie
Groot probleem voor patienten met glutenallergie: kijk es in de dieetwinkels wat die produkten kosten!!!
In warenhuizen worden glutenprodukten vaak nog onderaan de rekken geplaatst!!!!Dit mag niet doordat er contaminatie is als op de andere rekken niet-glutenvrije produkten staan!!Winkeliers zijn hier vaak niet van op de hoogte.

"Ik zweer echter ook niet bij biologisch hoor want ik blijf het toch nog steeds heel duur vinden. "Nou,ik ook.En gezien mijn ervaringen, beschouw ik het als ongeoorloofd.Uitleg: een biobedrijf is arbeidsintensief en heeft dus een hoge kostprijs; een gewoon boerenbedrijf is geautomatiseerd (vb legkippen worden automatisch gevoederd;de boer moet er zelfs niet voor thuis zijn.)

"Ik let wel op wat ik binnenkrijg maar om nu elke keer dat ik in de winkel iets in handen neem het ganse lijstje te gaan uitpluizen lijkt me wel heel lastig....en ik ben al zo moe!!!!!!" Nou, ik let op de aanwezigheid van lactose en fructose en de prijs.

Maar ik koop wel dingen rechtstreeek bij mensen die ik ken bvb : appelen,peren en kersen krijg ik van een vriend (onbespoten);konijn en kalkoen koop ik van een amateur teler die dit voor een paar mensen doet en ook op de oude manier teelt dus geen krachtvoeders enzo...
Omdat ik die mensen ken en hun werkwijze, boezemt me dat meer vertrouwen in. Bovendien gaat het hier vnl om vriendendiensten;ik doe iets voor hun en zij geven me appel/peer....mee.
Alleen de konijntjes betaal ik de normale winkelprijs maar het zijn bio-konijntjes dus is die prijs billijk.
Daar ik me aan de regel van DML houdt (nl 150gram vlees/vis per dag) kom ik er lang mee toe.

Opmerking algemeen : een zamforel heeft van nature "wit vlees" maar bij zalm denkt iedereen aan roze en dus voegt men caroteen aan het water toe waarin ze gekweekt worden.
www.steloy.be/HTMLsite/Zelf_koken/Zoetw ... forel.html
Nu dat is niet zo gevaarlijk. Veel mensen gebruiken caroteen omdat ze willen "bruinen". Drink dagelijks 1 liter wortelsap en in de zomer zal je zeer snel mooi bruin zien! (bodybuilders doen dit vaak)
Maar van mij moeten die visjes geen overdosis caroteen krijgen; wat mij telt is dat ie lekker is als ie klaargemaakt is. En of die roze of wit is, zal me worst wezen!

een nuttige site : www.westonaprice.org/VoedzameTradities_nl.p


Jazzie : :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Ik heb het geluk dat onze zoon van het bioproefcetrum ook thuis zijn moestuin heeft waarvan we " gratis " mogen van mee profiteren.

Verder hebben we onze eigen kippen met vrije uitloop en dus lekkere eitjes.

Hoe dan ook!! wat we ook doen, alle gif die in de lucht zit daar kunnen wij ons niet aan onttrekken of we moeten onder een luchtbel gaan wonen.
Gisteren las ik nog dat het fijne stof zo schadelijk is en dat hier in de regio het hoger is op het platteland ( waar ik woon ) dan in de stad.

Ik probeer er een gezonde en niet te paranoide houding tegenover aan te nemen. Het menselijk ras heeft al miljoenen keren bewezen dat het een groot aanpassingsvermogen heeft. Tenslotte leven wij ondanks de dreiging van de steeds ongezondere omgeving toch veel langer dat in vroegere eeuwen...dat wil toch iets zeggen!!
Wat niet wil zeggen dat wij onze kop in de grond moeten steken en zo maar alles slikken, letterlijk en figuurlijk.

Stevig met je voeten op de grond en gezond kritisch zowel voor succes als doemverhalen...dat is voor mij de boodschap.

Heike
I will survive
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja heike je zegt wel dat we ouder worden maar dat moet onze generatie en zeker de jongere nog bewijzen
onze ouders hadden deze rotzooi niet
en meeste mensen werden ouder, mijn schoonmoeder is 96 geworden
helaas mijn moeder maar 55 maar dat was een andere oorzaak
veel mensen van voor de oorlog worden ouder
mijn man werkte op het hoofdkantoor van een chemisch bedrijf en daar hoorde hij verhalen van de verkoop ,wat er allemaal naar de tuinbouw en voedings industrie gingen
dus wij gingen ook onze eigen groenten kweken
maar inderdaad ook onze gronden zijn sterk vervuild
dus het word steeds moeilijker om gezond te leven
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

heikenie schreef:Gisteren las ik nog dat het fijne stof zo schadelijk is en dat hier in de regio het hoger is op het platteland ( waar ik woon ) dan in de stad.

Ik probeer er een gezonde en niet te paranoide houding tegenover aan te nemen. Het menselijk ras heeft al miljoenen keren bewezen dat het een groot aanpassingsvermogen heeft. Tenslotte leven wij ondanks de dreiging van de steeds ongezondere omgeving toch veel langer dat in vroegere eeuwen...dat wil toch iets zeggen!!
Heike
Ik blijk wat betreft fijnstof en vervuiling in de slechte zone van Europa te wonen. Daar ben ik dit weekend achter gekomen. Heb ik weer! Weet niet of ik dat soort onderzoeksresultaten wel wil weten :wink:

Wat betreft vroeger.. Ik ken een behoorlijk aantal mensen van 80+ die nog heel erg fiev zijn. Eten uit eigen tuin, nooit 'rotzooi' etc. Bijv. de oma van mijn vriend (96), mijn buurvrouw (84), een oudtante (98 ) ... dus dit zegt misschien toch wel iets. Wat me overigens wel opvalt dat al deze individuen ook geen medicatie willen slikken!
Plaats reactie