ME/CVS centrum de moeite waard?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

Klopt, dat kan ook wel, maar arts gebruikt de verkeerde flowchart waarop hij B12 tekort wil uitsluiten.
de enige jusite wijze is

B12 serum. homocyteïne, MMA, Holotc test, deze testen zijn specifiek voor B12 difficientie.

je kan 3 mogelijkheden hebben

1 je hebt geen B12 difficientie b serum > 350 of meer
2 je hebt wel b12 difficientie b serum < 150
3 je hebt een laagnormale waarde >150 en <350 met klachten die aan b12 tekort gerelateerd zijn
dan is hcy en MMA geindiceerd evt holotc test.
4 dus verkeerder interpretatie door arts b12 serum > 150 dus geen B12 dificientie

sommige artsen vinden een b12 serum van 120 nog prima
bij punt 3 gaat het meestal fout, door teweinig kennis, de bijkomende testen zijn niet gekend bij de arts

voor al die mensen zie punt 4, krijgen misschien van een cvs/me centrum toch het stempel CVS/ME
en als die groep later b12 injecties neemt, voelen die wel degelijk verbetering, dit komt omdat ze dus geen cvs maar b12 difficientie hebben.

Greetz Ing berry van der Looij
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

en als die groep later b12 injecties neemt, voelen die wel degelijk verbetering, dit komt omdat ze dus geen cvs maar b12 difficientie hebben
Ze kunnen ook nog andere aandoeningen hebben zoals een slechte methylatie, een enzym dat b12 niet omzet, ...

Naast een B12 deficientie hebben deze mensen ook nog andere aandoeningen want dit tekort ontstaat niet vanzelf. Een glutenintolerantie, een lekke darm, een auto-immuunziekte, you name it. Dat geeft ook allemaal CVS-klachten en als je er meerdere hebt, kom je in aanmerking voor een volwaardig ME-plaatje.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@on4kktp Het is hier bekend hoor, dat de diagnose vaak niet goed gesteld wordt, mss daarom dat mensen afhaken als je dit steeds zegt.
Life smells...
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

btw het is on4kkp zonder die t erachter, waar die vandaan komt weet ik niet.

hoe het tekort is ontstaan is al niet meer van belang voor de diagnose CVS/ME, en zover geraak ik niet eens, om de rest te behandelen, wat vooral van toepassing is voor laag/normale waarde van het B12 serum
anti stoffen parietaal celllen, intrisic factor, schildklier,lever functies en nog meer.

mensen willen precies dat plaatje ME/CVS vasthouden, en als dat idee in gevaar komt haakt men af.

persoonlijk heb ik al 30 jaren het idee gehad dat ik wel eens cvs zou hebben of de ziekte van pfeifer en dat dat nooit opgelost is geraakt, tot ik iets over B12 tekort hoorde, en hoe makkelijk dat dat nogsteeds gemist word, dacht zal mij daarin verder op inlezen.

greetz Ing berry van der Looij
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Mensen willen niet 'aan een plaatje vasthouden', dat is jouw interpretatie en dat komt omdat je zelf wat opdringerig bent.

Je schrijft bij 'Helpdesk' dat je niet gelooft dat ME echt bestaat. Dit behoeft nadere verklaring!
Life smells...
Plaats reactie