Wat huisarts geven

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Wat huisarts geven

Bericht door stargazertje »

Ik ga overstappen van huisarts en ga kennismakingsgesprekken afspreken. Ik wil alleen graag ze ook iets geven over ME. Ik kwam
http://www.steungroep.nl/docs/ME%20Overview.pdf
tegen maar is die bijgewerkt met de nieuwste richtlijn of kan ik die beter geven?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Wat huisarts geven

Bericht door stargazertje »

Iemand? 8-[
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Op zich wel goed idee.

Maar beperk je bv tot alleen de klinische werkdefinitie (bldz 2 en 3) met uitsluitingen, met de belofte de rest een volgende keer te geven. Of leg die bovenop, met het advies dat vel sowieso te lezen.

24 bladzijden: is veel. En het ziet er ingewikkeld uit, met al die zij-uitlegjes, tot standkomingshistorietjes, uitbreidingen en mitsen en maren. Maakt het er niet overzichtelijker van.

Kun je nergens een kortere samenvatting vinden? Op Frank Twisk's site? Een huisarts heeft meer patiënten dan ME-ers en er zijn meerdere onverklaarde- klachten mensen....Hoe beknopter je hem info toedient, des te meer kans dat ie er notitie van neemt. Ik ben helaas vergeten welke info we onze nieuwe huisarts gaven, ook al is dat nog maar een paar weken geleden. Maar het was vlgs mij slechts 1 1/2 vel.

Succes. Ons verzoek was vooral respect voor de ziekte ME en medewerking, ondanks ons patiënt zijn bij Demeirleir. En een dieper onderzoek naar NK cellen en B-cellen, tzt.

Ach ja, artsen zijn ook maar mensen en we moeten ook een beetje voorzichtig met hen omgaan, ook al doen ze dat al te vaak niet met ons.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Frank Twisk wie?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

stargazertje schreef:Frank Twisk wie?
Staat ook op deze site sinds een paar jaar, op de homepage

http://www.hetalternatief.org/Hersenen%202011%20931.htm

Het Alternatief Voor ME - Actueel - F. Twisk
van Eemeren bracht zijn vrouw, Annick Adriaenssens (ME/CVS-patiënte), om het leven (Nieuwsblad).

Puri: signifikante hersenafwijkingen in ME/CVS kunnen specifieke klachten verklaren.
Zhang: TGF-beta1 verhoogd in ME/CVS.

ME/CVS-patiënten mét en zonder ultrasportieve en mét en zonder infectieuze voorgeschiedenis verschillen aanmerkelijk.
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

Ik denk dat dit document beetje overdreven is, je klachten komen met andere ziektes ook voor

Probeer die eerst uit te sluiten, wat opvalt in dit document is dat hier specifiek vermeld word dat B12 dificientie moet worden uitgesloten. Maar door onvoldoende kennis bijn artsen 80% van de NL artsen en tot 95% van belgische artsen.

dus allen door de juiste testen en goede interpretatie van het biochemisch resultaat is dat goed mogelijk, maar hier word toch vaak gemist,

greetz Ing Berry van der Looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Bericht door angelsandra »

de plaat blijft een beetje hangen volgens mij.

@stargazetje
Ben je inmiddels al bij die nieuwe huisarts? zoja: hoe bevalt het en hoe staat hij tegenover M.E. CVS?
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

mijn plaat blijft hangen, andere steken liever hun kop int zand, handje al gevonden???

Het staat wel degelijk in het document.

Indien B12 dificientie en MS en ziekte van Lyme , enz. niet is uitgesloten, dat is er geen sprake van CVS/ME

Klinische definitie en richtlijnen voor medisch personeel
Een overzicht van het Canadese consensusdocument 3
Uitsluitingen: Actieve ziekteprocessen die een verklaring kunnen zijn voor de voornaamste symptomen
van vermoeidheid, slaapstoornissen, pijn en cognitieve disfunctie moeten worden uitgesloten. Het is van
groot belang om bepaalde ernstige aandoeningen uit te sluiten, zoals de ziekte van Addison, het syndroom
van Cushing, hypothyroïdie, hyperthyroïdie, ijzerdeficiëntie, andere behandelbare vormen van anemie,
ijzerstapeling, diabetes mellitus en kanker. Het is ook essentieel om behandelbare slaapproblemen uit te
sluiten zoals het syndroom van verhoogde weerstand van de bovenste luchtweg tijdens de slaap en
obstructieve of centrale slaapapneu; reumatologische aandoeningen zoals reumatoïde artritis, lupus,
polymyositis en polymyalgia rheumatica; immuunaandoeningen zoals aids; neurologische aandoeningen
zoals multipele sclerose (MS), ziekte van Parkinson, myasthenia gravis en vitamine B12-deficiëntie;infectieuze aandoeningen zoals tuberculose, chronische hepatitis, ziekte van Lyme, etc.; primaire
psychiatrische stoornissen en alcohol- of drugsverslaving.
Andere diagnoses die redelijkerwijs niet kunnen worden uitgesloten op basis van de voorgeschiedenis van
de patiënt en lichamelijk onderzoek kunnen worden uitgesloten aan de hand van laboratoriumonderzoek en
beeldvorming. Wanneer een mogelijke overlappende medische aandoening onder controle is kan de
diagnose ME/CVS gesteld worden, mits de patiënt aan de criteria voldoet.



heb even geknipt en geplakt
Sorry dat de plaat was blijven hangen,

Greetz Ing Berry van der Looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo berry,

Ter info en nog een tip: veel ME-ers hebben problemen met de ogen en kunnen lange en onregelmatige teksten niet goed lezen.

Wil je meer witregels tussen de tekst zetten c.q. alinea's maken en zorgen dat de regels aansluiten als je knipt en plakt? Dan wordt het allemaal leesbaarder voor iedereen.

Alvast erg bedankt!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

ik zal eraan denken, dit was uit een bestaand document, als ik dat aanpas lijkt het alsof het niet meer orgineel is.

Greetz Ing Berry van der Looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo berry,
on4kkpt schreef:ik zal eraan denken, dit was uit een bestaand document, als ik dat aanpas lijkt het alsof het niet meer orgineel is.
Heb je de tekst uit dit document gekopieerd en geplakt?: Canadese Criteria, punt 7?: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.html

Als het goed is, blijft de tekst na het knippen en plakken staan en/of zijn de regels makkelijk aan elkaar te zetten.
Je kunt ook de "quote" knoppen gebruiken bij de tekst en de bron vermelden, dan is het beter te plaatsen waar het bestaande document vandaan komt.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

kan zijn dat het door word komt, ik plak altijd eerst ff in word zet de rest erbij en dan plak ik het in het bericht, ik heb vaak dat ik ineens afgemeld ben, en dan ben ik mijn text ook kwijt, weet niet waarom dat is, dus ben iets voorzichterger geworden.
Greetz Berry van der looij
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Plaats reactie