laag cortisol gehalte - synacthen test

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

laag cortisol gehalte - synacthen test

Bericht door oemmie »

Naar tig x bloedonderzoeken en uiteindelijk laatst eindelijk bij de internist geweest heeft hij natuurlijk ook een bloedonderzoek laten uitvoeren.
Alles was gelukkig goed behalve mijn cortisol was aan de lage kant.
Ik krijg dus hiervoor binnenkort een synashten onderzoek (ik weet niet of ik het goed schrijf).
Wie heeft zo'n soort onderzoek ook gehad. En wat is er uit voorgekomen.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

laag cortisol gehalte - synacthen test

Bericht door oemmie »

niemand die een lage cortisol gehad heeft gehad.
Ik lees steeds meer enge verhalen op internet. Moet ik eigenlijk niet doen. Wel moeilijk om in die onzekerheid te blijven.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi oemmie,

Informatie over ACTH-stimulatietest: SYNACTHEN-test: http://www.sintlucasandreasziekenhuis.n ... b&id=20475

Informatie waarom het getest wordt: http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=129

Ik raad je aan om het wel goed te laten onderzoeken. Het is ook belangrijk voor de opbouw van jouw medisch dossier.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Bericht door oemmie »

wat moet ik mij voorstellen bij de opbouw van mijn medisch dossier?
Tot nu toe is er bijna niets uit bloedonderzoeken gekomen.
Psychiater heeft bloedonderzoek gedaan= alles was goed

reumatoloog uitgebreid bloedonderzoek en lichaamlijk onderzoek gedaan= enkel een lage vitamine D tekort Dat is nu goed gestegen en afgesloten dossier.

Neuroloog die contateerde een verminderde gevoel in mijn linkerhelft maar hij vertelde me dat ik voor de rest gezond was. Ik krijg wel een mri scan voor mij gerust stelling. Ik was wel duizelig bij hem en moest snel zitten om niet te vallen door de duiziligheid. Nadien controleerde hij mij bloeddruk en die was te laag. Maar daar maakte hij zich ook niet druk over.

Internist die heeft ook een zeer uitgebreide bloedonderzoek gedaan en hier was ook alles goed behalve dan mijn cortisol.

al met al veel onderzoeken gahad laatste maand met zeer weinig resultaat. Ik denk zelf dat de lage cortiol komt door een bijnieruitputting. Op internet las ik ook dat dat een oorzaak kon zijn van ME.
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

wat binnen de referentie waarde ligt hoeft per definitie nog niet goed te zijn
de kunst is de verschillende parameters bij de juiste ziekte te plakken, aar word vaak wel wat gemist.

een D tekort gaat vaak samen met een B12 tekort ze worden door het 3de deel van de dunen darm opgenomen, maar het B12 legt een iets ander pad af.

Hoe laag is je D.

daar kun je neurologische klachten van krijgen alsook bij B12 tekort, Een onbehandeld B12 tekort kan zelfs leiden tot blijvende neurologische schade.

Niets uit bloedonderzoeken uitgekomen ofwel verkeerd geinterpreteerd of toch een paar testjes niet uitgevoerd. Als je die hier neer zet, kijk ik wel even mee, en zien we welke testen er gemist zijn.
Laat mij even gokken Hcy <11,5 en MMA <0,35 zullen er zeker niet bij zijn. Die 2 testen zijn wel erg belangrijk, die bepalen of je b12 difficientie hebt of niet, het b12 serum >204 zegd eigenlijk niet zoveel. even een vraag nog zijn die onderzoeken in BE of NL want dan zijn er verschiillen omdat de meeteenheid verschillend is.

Ing Berry van der Looij.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Jahoor, een lage cortisolspiegel komt heel veel voor.
Ik heb er een tijdje hydrocortison voor gebruikt, hielp niet echt.
Je vind er op dit forum meer over!

Vit b12 en Vit D zijn heel belangrijk.
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

Ik had geen laag cortisol in bloed maar wel synacthentest laten doen omdat ik wel lage waarden had in speekseltesten (speekseltesten zelf laten doen). Alleen uitslag van synacthentest was volgens mij helemaal niet goed, maar endocrinoloog deed daar niks mee. Ze zei alleen: je bijnieren doen het nog. Maar de vraag hoe goed ze het nog doen daar kon ze niks mee.
Ben dus heel benieuwd naar wat er bij jou uit komt voor waarden.

Kent iemand de criteria voor synacthentest? Dus bij welke stijging voldoende bijnierfunctie is en wanneer insufficientie?
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Plaats reactie