amandelen verwijderen een trigger?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Vlotte bevalling en supergezond geboren.

Ik begrijp dat je op zoek bent naar die gemeenschappelijke factor.
Velen zijn op zoek naar de oorzaak.
Ik heb zelf altijd vermoed dat het verwijderen van mijn amandelen de aanleiding geweest is.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

senna schreef:Ik heb zelf altijd vermoed dat het verwijderen van mijn amandelen de aanleiding geweest is.
Bij mij zijn ze ook verwijderd i.v.m. chronische ontstekingen.

Ik ben ervan overtuigd dat er 1 grote gemeenschappelijkle deler is.

Misschien zou je een POLL moeten opstarten over verwijderde amandelen bij ME-ers.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Ja na trekken van amandelen supersnel slechter geworden , na een paar maanden hab ik al zware allergieen
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Memsi / @Senna,

Ik denk weleens dat mijn chronische ontstoken amadelen het eerste ME-signaal zou kunnen zijn.
Na het trekken van de amandelen heb ik een EBV-infectie gehad waar ik onverklaarbaar moe van ben geworden....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

Volgens DML waren het de amandelen die de virussen tegenhielden , maar toen de amandelen eruit waren konden de virussen zich verspreiden in het lichaam . Ben wel al niet meer gezond vanaf ik extreem erge klierkoorts heb gehad (1975) .
Mijn amandelen zijn beginnen te ontsteken na een bloedtransfusie in 1985 ,zat er iets slecht in dat bloed ???
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Het verwijderen van amandelen heeft geen invloed op de weerstand (immuniteit) van uw kind.

Belangrijke organen in het lymfe of afweer systeem zijn de lymfeklieren, de amandelen, de blinde darm, de milt en de thymus

Neus- en keelamandelen, bestaan uit lymfoïd (lymfatisch) weefsel, gelegen in keelingang; blokkeren bacteriën en virussen.

Je leest tegenstrijdige berichten maar dat eerste geloof ik absoluut niet !
sorry, even off topic
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik zou denken dat de chronisch ontstoken amandelen hier eerder het signaal zijn, dan het trekken zelf.

Ik heb als kind ook altijd keelontstekingen, amandelproblemen enz. gehad.
Toch een teken van slechte immuniteit.

Mijn huisarts heeft ze echter nooit willen laten trekken, en toch heb ik uiteindelijk ME gekregen ;)
Amandelen zijn recent (1,5 jaar geleden) wel getrokken, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn ziekte.


(PS natuurlijk hebben operaties altijd wel een verhoogd risico om ME te triggeren, dus dat laat ik hier natuurlijk buiten beschouwing. Met een reeds verzwakte immuniteit is die kans dan nog groter neem ik aan)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Mijn amandelen heb ik nog en geen problemen.
Bij mij begon de ellende na pfeiffer. Krijg nu wel elk griepje en virusje en heb aanleg voor bronchitis.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Het gaat denk ik niet om het knippen / trekken van de amandelen op zich wat de trigger is. Het gaat om een verstoring van het immuunsysteem, of een overbelasting, of iets dergelijks. Daar kunnen verschillende dingen aan ten grondslag liggen. Zo heb ik wel mijn amandelen nog, maar ik ben geopereerd en heb een zwaar virus gehad in korte tijd. Daarna was het mis.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Jaren geleden las ik, dat amandelen naast het dagelijkse kleine wegvangen één grote klap kunnen opvangen. Dan zijn ze min of meer verzadigd en vormen ze zelf een bron van besmetting.
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Mijn amandelen werden er ook al heel snel uitgehaald. Aan mijn 18maand al.
DML zei dat dit de eerste stap in de slechte richting was, naast het feit dan dat ik onbewust al melkallergie had.
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Zei hij dat het verwijderen zelf de stap in de slechte richting was, of het feit dat het nodig was ze te trekken, nl. chronische keelproblemen?
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Hier is het een poos gebruikelijk geweest om ze automatisch te verwijderen rond 4 jr. Dat ging op een afgrijselijke manier: alle kinderen naar de polikliniek of zo, waar ze in een rij stonden te wachten. Gebeurde aan het hoofd van de rij: mond open, tang erin, veel bloed & geschreeuw. Ik ben de dans ontsprongen, maar mijn twee oudere zussen zijn zo aan de beurt geweest.

Dat was dus veel later dan 18 mnd.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mijn amandelen zijn reeds vroeg getrokken, wegens ontstekingen.
En gedurende mijn jeugd ben ik dikwijls onderzocht omdat ik dikwijls buikpijn had, maar er werd niks gevonden., dus, stress, wat hadde gedacht?
Verder heb ik op mijn 12e lang(40 dagen achter glas) in het ziekenhuis gelegen wegens een streptocokkenvirus, ik was 5 kilo vermagerd, en heb heel wat spuiten AB gekregen.

Ah ja, en de geboorte was probleemloos, volgens mijn ma.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie