Artikel NRC over positief denken bij kanker...

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Artikel NRC over positief denken bij kanker...

Bericht door annac »

In de NRC van vandaag staat een artikel over onderzoek naar al of niet positieve instellingen genezing betreffende kanker.

En over de hardnekkigheid van het geloof dat zo n houding genezen kan. Blijft dus wishfull-thinking. Is handig e.e.a. leefbaar te maken/houden, meer niet.

Wordt je voor het merendeel opgedrongen (CGT) zo te denken door de omgeving die het niet aan kan anders. Zuiver projectie dus. De bedoeling kan goed bedoeld zijn, maar begoten door het wetenschappelijke Nijmeegse sausje uiterst verraderlijk. Zo in de sfeer van Jomanda s ingestraalde water en vaak slechts tijdelijk werkend!

Waarmee ik niet wil promoten er maar oplos te gaan mopperen, maar NIET- positivisme betekent geen negativisme, maar is REALITEIT, wat ik vandaag ook al ergens hier op de site in deze bewoordingen van iemands hand las, maar niet terug kon vinden zo gauw.
Gast

Artikel NRC over positief denken bij kanker...

Bericht door Gast »

hoi annac, ben het helemaal met je eens.
k heb het artikel ook gelezen, en als je dus niet geneest van kanker is het dus eigenlijk dan je eigen schuld, want je was niet optimistisch.....

als er een persoon optimistisch was dan is het wel mijn schoonzus geweest, in maart overleden op 46 jr leeftijd aan darmkanker.

ze vragen ook wel eens aan mij hoe het met mijn hartritmestoornissen gaat, en dan zeg ik op dit moment goed.
maar het verleden heeft wel geleerd dat het in de afgelopen 9 jaar telkens terug is gekomen.
ook na eerdere ablaties.
ben ik negatief als ik zeg dat het toch wel weer terugkomt?
ben ik postitief als ik zeg dat het vast niet terugkomt deze keer.
nee, ik zeg ik ben realistisch, het kan alle kanten opgaan en we wachten maar af
groetjes
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik hoorde vanmorgen op het nieuws dat het niets uitmaakt of je positief bent of negatief .ze hebben allebei even veel kans om te overleven
ik kon ook iemand zelfs meerdere die waren heel erg positief
maar die hebben het ook niet gered dus het is klinkklare onzin
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

We zullen maar zo zeggen, we hopen allemaal ooit weer gezond te worden.
En we vinden het allemaal niet lekker/prettig de klachten te hebben.
Dus dan vind ik dat we toch wel allemaal positief zijn ingesteld!!
Plaats reactie