Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door stargazertje »

Huisarts veranderen: niet te doen'

Het veranderen van huisarts is vaak lastig en in sommige gevallen zelfs onmogelijk. En dat terwijl je vrij moet zijn om over te stappen naar een andere huisarts. De Patiënten Consumenten Federatie erkent de problemen. Heb jij ervaringen: meld ze.

In Nederland ben je vrij om over te stappen naar een andere huisarts, wanneer jouw huidige arts niet meer bevalt. Maar wil je als patiënt daadwerkelijk overstappen, dan blijkt dat in praktijk een lastige, soms zelfs onmogelijke, klus.
Onderlinge afspraken

Dat blijkt uit een belronde van Editie NL langs praktijken. Onderlinge afspraken tussen huisartsen maakt het overstappen lastig. De praktijken willen niet in elkaars vaarwater zitten. Soms worden patiënten zelfs geweigerd door de nieuwe huisarts.
Klachten

Ook de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie herkent het probleem en vertelt dat zij regelmatig klachten binnen krijgen van patiënten die grote problemen ondervinden bij het overstappen.

Volgens de regels mag een praktijk een patiënt weigeren als de praktijk vol is. Verder is er een norm van een aanrijdtijd van 15 minuten in geval van een huisbezoek.

Bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/ed ... e-doen.xml
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door angelsandra »

3 jaar geleden was dat ook al zo'n gedoe om over te stappen. Ook van die verhalen van: wij accepteren geen nieuwe patienten (terwijl ik 2 straten verder woonde) en u valt buiten het gebied (terwijl het 5 minuten rijden was).
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door stargazertje »

Zelf heb ik jammer genoeg ook ervaring dat het overstappen haast tot niet mogelijk is. Bij bellen 3 huisartsen heeft er 1 maar plek (rest zit vol of neemt alleen familieleden van patiënten aan). Kennismakingsgesprek met huisarts nr 1 wordt duidelijk dat ik welkom ben, maar hij niet de huisarts is die ik zoek. Wordt daarom verwezen naar collega huisarts 2. Die past inderdaad iets meer, maar is absoluut niet MEvriendelijk en dicteert wat ik moet doen voor hij mij zal accepteren als nieuwe patiënt.

Gelukkig heb ik een paar namen van meer ME-vriendelijke huisartsen gekregen. Nu de puf om ze te bellen en zn op kennismakingsgesprek te gaan.
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door uook »

@ Stargazertje,
Na vijf belgische minuten op jullie NL-territorium, zou ik al accute verstikkingsverschijnselen gaan vertonen denk ik (naast M.E., natuurlijk, maar dat is een constante). Wij hebben gelukkig en godzijdank de keuzevrijheid van arts, -zonder of met afspraak-, zonder geografische afbakening etc., met slechts de beperking van wat luttel 'remgeld' bij artsen-wisseling. ik ben dus in wezen een gelukkige zieke belg a.h.w.
Ook niet verwonderlijk in deze omstandigheid dat met patientenbelangen blijkbaar nogal nonchalant wordt omgesprongen, aangezien, als ik het goed begrijp, een arts bij jullie, een zo goed als gewaarborgd patienten-quotum toegewezen krijgt.
(Overigens, als toerist kom ik dan wel graag in Nederland, als resident, nog liever aan een vleeshaak gaan hangen).
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door semma »

Akelige zelfmoordmethode hebben jullie!

Er is hier een huisartsentekort, vandaar dat de artsen afspraken gemaakt hebben over hun territorium: bijna iedereen zit vol. Daarnaast krijgen ze niet graag de "uitbehandelde" patiënten van hun collega's. Als je verhuist, kan de ziektenkostenverzekeraar je helpen ergen binnen te krijgen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door asje »

In Nederland hebben de huisartsen idd ook véél meer patiënten dan in België. Ook is huisbezoek hier grote uitzondering terwijl ik heb begrepen dat dat in België normaal is en er ook veel tijd aan wordt besteed. Hier moet je naar je huisarts toe en een normaal bezoek staat voor hooguit tien minuten en daar zit je al gauw een uur voor te wachten. Uook, het is nog erger dan u denkt...
Life smells...
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door uook »

@ Asje, Semma,
Wat overdreven gesteld, is het hier net omgekeerd: tien minuten wachttijd, één uur binnen; nu ja, dat is iets te verbloemd voorgesteld als algemeenheid, maar toch waar gebeurd. Wat huisbezoek betreft wordt dit de laatste jaren sterk ontmoedigd in B, o.a. door meerkost en beschikbaarheid.
Dank voor jullie NL toelichting, gewaardeerde mede patient; onze culturele verschillen maken deze site mogelijk nog interessanter!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Overstappen huisarts (haast) niet mogelijk

Bericht door semma »

Als je een vaste huisarts hebt (velen moeten het doen met de dienstdoende figuur van een huisartsenpost), kan je een dubbele afspraak maken, desnoods een drievoudige (half uur). Bij mij in de huisartsenpraktijk hoef ik zelden lang te wachten. Als het gesprek uitloopt, wordt er namelijk een nieuwe afspraak gemaakt.
Plaats reactie