Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door mieshka »

In het stuk over de Canadese Criteria op deze site: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.html
is de volgende tekst te vinden:

"Comorbiditeit (Ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

1.Fibromyalgie Syndroom (FMS)
2.Myofasciaal Pijn Syndroom (MPS)
3.Aandoeningen aan het kaakgewricht
4.Prikkelbare darm syndroom (Irritable Bowel Syndrome IBS)
5.Blaasontsteking
6.Prikkelbare Blaas Syndroom
7.Syndroom van Raynaud
8.Afwijkingen aan de hartklep
9.Depressie
10.Migraine
11.Allergieën
12.Meervoudige Chemische Intoleranties (MCS)
13.Ziekte van Hashimoto
14.Syndroom van Sjögren ook wel Sicca Syndroom genoemd

Dergelijke comorbide aandoeningen kunnen samen met ME/CVS voorkomen. Andere, zoals het prikkelbare darmsyndroom (IBS), kunnen jarenlang voorafgaan aan het begin van ME/CVS, maar er dan mee in verband gebracht worden. Hetzelfde geldt voor migraine en depressie. Dit verband is dus losser dan tussen de symptomen binnen het syndroom."

Dat is toch opmerkelijk? Dat je zo'n aandoening al vóór de ME kunt hebben en het dan later met ME in verband gebracht kan worden?

Ik had lang voor ik de diagnose ME kreeg en ook voordat ik de klachten kreeg die bij ME horen, al last van prikkelbare darmsyndroom. Ook heb ik wel eens blaasontstekingen gehad (komt vaak voor natuurlijk). Migraine en allergieen ook. Achteraf gezien heeft dit dus ook met ME te maken? Of begrijp ik nu iets verkeerd? Het maakt voor nu verder niet iets uit ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd hoe dit nu zit.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door blossom »

wat ik mij af vraag is of dit( bovenstaande klachten) dan een gevolg is van de ME of de Me het gevolg van...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door asje »

Dat hoeft geen van beide; ziektes bestaan naast elkaar. Het zou kunnen dat sommige zaken tot ME krijgen bijdragen maar dat weten we niet echt. En sommige zaken krijgt bijna elke ME-patiënt, zoals bijv darmproblemen.

Iha zijn er veel mensen die meer dan één ziekte hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door blossom »

Dus het sluit elkaar niet uit....
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door mehans »

@ Mieshka,

fijn dat jij dit even ophaalt uit de betreffende tekst.

Ik vind het nuttig dat iedereen hier nog eens aan herinnerd word,
want ik heb de laatste tijd de indruk dat het minste mankementje
hier verkeerdelijk direct aan "de ME" wordt geweten.

Dit bevestigt tevens dat ME inderdaad een vergaarbak is.

De meeste lotgenoten vertonen symptomen van meerdere van deze aandoeningen.

Ik begin daarom ook meer te bedenken dat de jarenlange opstapeling en combinatie
van voormelde aandoeningen heeft geleid tot een bepaald ziektebeeld dat ME en/of CVS
en/of FIBRO wordt benoemd.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door uook »

@ Mehans;
het antwoordje hierop zit immers vervat in het begrip comorbiditeit
Gast

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door Gast »

wat wel een feit is: heb je 1 autoimmuunziekte, dan krijg je ook eerder een 2e.....en een 3e..
logisch misschien, want je immuunsysteem werkt niet goed
ik denk dat ME dus een autoimmuunziekte is
ik had eerst een traagwerkende schildklier, is 10 jaar niet behandeld door miscommunicatie arts!
nu al bijna 12 jaar steeds terugkerende hartrimtestoornissen, en een sleachtige(lupus)auto immuunziekte, raynaud, plus bepaalde perioden last van mijn darmen, al jaren last van spataders, word niet meer geopereerd, komt steeds terug
tja het èèn lokt het ander uit, vrees ik
toen ik neurologische klachten kreeg(hoofdpijn,zenuwpijn) kreeg ik ook de diagnose cvs.de lupus was toen nog maar net aan het ontstaan, maar nu terugkijkend is het gewoon een combinate van al mijn ziektes, vrees ik
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door diederik »

@uook/mehans: ik denk eigenlijk dat de grens tussen comorbiditeit en wat bij de ziekte hoort, niet zo duidelijk te trekken valt.

En vraag mij af of dit uberhaup zin heeft, buiten voor ons filosofisch genot?
Alles in het lichaam hangt samen, dus kun je dan wel die grens trekken?
Ik weet weinig.
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door mieshka »

diederik schreef: En vraag mij af of dit uberhaup zin heeft, buiten voor ons filosofisch genot?
Alles in het lichaam hangt samen, dus kun je dan wel die grens trekken?
Hier heb je zeker een punt. Ik ben gewoon nieuwsgierig en wil dan graag weten hoe zoiets zit. Inderdaad meer voor mijn eigen "plezier", want verder heb je er weinig aan. :)
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door blossom »

Het is toch zo dat alles eerst uitgesloten wordt voordat de diagnose ME wordt gesteld?
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door mehans »

mieshka schreef:
diederik schreef: En vraag mij af of dit uberhaup zin heeft, buiten voor ons filosofisch genot?
Alles in het lichaam hangt samen, dus kun je dan wel die grens trekken?
Hier heb je zeker een punt. Ik ben gewoon nieuwsgierig en wil dan graag weten hoe zoiets zit. Inderdaad meer voor mijn eigen "plezier", want verder heb je er weinig aan. :)
ik spreek vanuit mijn eigen gevoel, en aan de hand van wat ik de laatste paar jaar ervaren heb vanuit dat gevoel.
Ik meen te mogen besluiten dat ME een ziektebeeld is, waarbij de patiënt zelf ook een inbreng kan hebben bij het verminderen van een aantal klachten.

Ik ben ook steeds nieuwsgierig naar het hoe en wat van om het even wat.

Vanuit deze instelling neem ik niet zó maar om het even welke remedie of therapie tot mij.
Maar ik weiger deze ook niet zomaar direct omwille van principe of vooringenomenheid. Op een voor mij onbekend terrein krijgt dan ook eenieder de kans om zijn kennis of visie voor te stellen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door vilric »

Volgens mij worden we verplicht teveel na te denken over dit soort zaken.
Vooral door het vele onbegrip voor onze situatie. Telkens weer moet je je verantwoorden en vertellen hoe slecht het gaat.
Mocht er meer begrip zijn konden we ons toeleggen op het nadenken over wat wel goed gaat.
Iemand die bvb z'n benen verloor na een ongeval hoeft niet alle dagen te vertellen hoe moeilijk het is je te wassen, aan te kleden, je te verplaatsen, hoe vermoeiend het is om zich aan te passen, hoeveel pijn hij lijdt,... Nee, hiervan zijn die zaken geweten. Die man kan voluit gaan voor z'n revalidatie.
Wij daarentegen moeten eerst doktoren en soms mensen uit de omgeving overtuigen van al dat slechte... En dat is natuurlijk niet erg goed voor ons welvoelen.
En dan zijn onderwerpen zoals deze titel natuurlijk een logisch gevolg op al die vraagstellingen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door semma »

diederik schreef:@uook/mehans: ik denk eigenlijk dat de grens tussen comorbiditeit en wat bij de ziekte hoort, niet zo duidelijk te trekken valt.

En vraag mij af of dit uberhaup zin heeft, buiten voor ons filosofisch genot?
Alles in het lichaam hangt samen, dus kun je dan wel die grens trekken?
Het is natuurlijk complex. Wanneer iets begonnen is hoe het zit met oorzaak en gevolg is moeilijk precies aan te geven.

Het belangrijkste van dit onderdeel, is dat erkend wordt dat je meerdere defecten tegelijk kan hebben. Dus niet een afstreeplijstje met uitsluitingen in de zin van "o je hebt fibromyalgie", dan heb je dus geen ME.
Dat soort lijstjes kwam ik voor het eerst bewust tegen op het gebied van dyslexie. Eerst worden de ogen getest getest en als die fout zijn, dan is het geen dyslexie. Dan moet een kind dat zowel dyslecties als slechtziend is, nog jaren doortobben als "onwillig snertkind" voordat men alsnog naar dyslexie kijken wil.

Deze comorbiteitslijst laat juist zien hoeveel er tegelijkertijd lopen kan, dus de vaste punten, de losvaste punten en de losse punten. Het gaat om chronische defecten, dus om permanente uitputtingsbronnen die een beetje verwant zijn. Het een versterkt het ander en daar bovenop nog allerlei farmaceutica. Ik ben er nog steeds verstomd van dat mensen met reuma medicijnen krijgen waarvan bekend is dat het de maag en/of het zenuwstelsel kapot maakt. Ben dan ook verbaasd dat er onder de hordes reumapatiënten geen enorme uittocht van de reguliere geneeskunde naar de alternatieve is.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door semma »

mieshka schreef:In het stuk over de Canadese Criteria op deze site: http://www.me-gids.net/module-Info-view-pid-117.html
is de volgende tekst te vinden:

"Comorbiditeit (Ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)
(...)

Dergelijke comorbide aandoeningen kunnen samen met ME/CVS voorkomen. Andere, zoals het prikkelbare darmsyndroom (IBS), kunnen jarenlang voorafgaan aan het begin van ME/CVS, maar er dan mee in verband gebracht worden. Hetzelfde geldt voor migraine en depressie. Dit verband is dus losser dan tussen de symptomen binnen het syndroom."

Dat is toch opmerkelijk? Dat je zo'n aandoening al vóór de ME kunt hebben en het dan later met ME in verband gebracht kan worden?

Ik had lang voor ik de diagnose ME kreeg en ook voordat ik de klachten kreeg die bij ME horen, al last van prikkelbare darmsyndroom. Ook heb ik wel eens blaasontstekingen gehad (komt vaak voor natuurlijk). Migraine en allergieen ook. Achteraf gezien heeft dit dus ook met ME te maken? Of begrijp ik nu iets verkeerd? Het maakt voor nu verder niet iets uit ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd hoe dit nu zit.
Volgens mij wordt het er op een andere manier mee in verband gebracht dan jij nu zegt. Jij lijkt te zeggen dat je al de inloop van ME had. Dat hoeft helemaal niet.

Het lijstje is nogal in verband te brengen met de centrale bovenkamer. En daar heeft ME ook een component zitten. Het kunnen dus gewoon buren zijn, die na lange jaren de handen in een slaan. Maar dat hoeft niet.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Comorbiditeit (ziektes die tegelijk kunnen voorkomen)

Bericht door asje »

Volgens mij wordt er niets anders bedoeld dan dat deze ziekten naast elkaar kunnen bestaan en geen uitsluiting van de ziekte ME betekenen, zoals andere ziekten.
Life smells...
Plaats reactie