Stoppen... En dan?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paulette
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2007, 18:58
Contacteer:

Stoppen... En dan?

Bericht door Paulette »

Dit schooljaar ben ik voor de 2e keer aan 5 HAVO begonnen, nadat ik afgelopen februari ben gestopt omdat het niet meer ging. Nu gaat het eigenlijk nog steeds niet, ik mis nog steeds een hoop lessen, sommige lessen ben ik nog maar één keer geweest. Mijn schoolleiding doet zoveel mogelijk om me te helpen, maar er is een grens aan wat ze kunnen doen. Nu weet ik niet meer zo goed wat ik moet... Ik wil eigenlijk niet voor de 2e keer stoppen, want dan is mijn kans op een HAVO-diploma wel zo'n beetje verkeken, maar op deze manier doorgaan heeft ook niet echt heel erg veel zin en dan pest ik alleen mezelf maar en voel ik me schuldig als ik weer een dag mis..

Misschien weet er iemand een oplossing, een andere weg, een tip, wat dan ook, alles is welkom! Ik ben ondertussen radeloos, wil wel graag een diploma halen, maar naar het MBO is nu ook geen optie omdat ik ook dat niet vol kan houden. Wie weet er raad?
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

Stoppen... En dan?

Bericht door Suzanne »

is het geen optie om via een thuisstudie de havo af te ronden?
het zou zo zonde zijn, je bent er bijna...
misschien zelfs een regeling dat je er langer dan een jaar over mag doen?

ik was van plan om in mei een studie te gaan volgen, maar goed, toen had ik nog hoop dat ik met een paar maanden wel beter zou zijn...
dat stel ik dus gewoon uit tot het wel kan
maar het is echt zonde als je in je laatste jaar zou moeten afhaken
is het niet zo dat je nu niet persee zoveel lessen moet volgen om te slagen? aangezien je vorig jaar ook al gedeeltes hebt mee gekregen?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Heb je in je buurt geen school met volwassen educatie?

Mijn zoon heeft 2 jaar over de HAVO gedaan. Dus 1 e jaar de helft van de examenvakken, 2 e jaar andere helft. Hij viel door ziekte nog veel uit, maar dat konden we (helaas toch weer met HEEL VEEL MOEITE,want werd niet/nauwelijks geloofd) verdedigen.

Je zit dan soms voor een deel wel met recalcitrante of half criminele lui op school, wat in ons geval de argwaan voor een deel verklaarde ten aanzien van zijn verzuim.

Inderdaad is MBO niet altijd een oplossing. Je krijgt dan te maken met het feit dat de tijd dat je je met je studie bezig houdt op zich niet verschilt, misschien zelfs meer tijd kwijt bent. Daarbij evt nog eens gefrustreerd kan raken door een irritant lager niveau.

Probeer dus zoveel mogelijk begrip (grilligheid vd ziekte enzo) te krijgen. Is op zich al een hele klus.

Succes.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Misschien contact opnemen met UWV Wajong afdeling? Ik weet het niet hoor, maar als je je studie niet kunt afronden, val je door je ziekte ooit in een Wajong uitkering. Misschien kunnen hun je advies geven, om je opleiding op een andere, vertraagde manier af te ronden.
Het is inderdaad zo zonde, net in je laatste jaar.
Heb je ook al eens geïnformeerd hoe het met certificaten werkt? Misschien kun je hiermee toch nog op een later tijdstip verder gaan, thuisstudie of avondopleiding, om je diploma alsnog te behalen. Er zijn genoeg ouderen die nog op deze manier hun diploma behalen.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ook ik heb over mijn laatste jaar vwo drie jaar gedaan.
Het eerste jaar werd ik in de herfstvakantie ziek en heb de rest van het jaar niet meer mee kunnen maken.
Daarna heb ik de examens in twee helften gedaan, in twee jaar.

Heb je veel medewerking op school?
Zo hoefde ik naar geen enkele les te komen, als ik maar zorgde dat ik wel toetsen maakte.
Ik kon dus gewoon thuis leren, hoefde alle extra opdrachten niet te doen, als ik zelf maar zorgde dat ik de stof genoeg beheerste om de toetsen te halen.
Dat reizen (en er tegenop zien om met twee jaar jongere mensen in een klas te zitten, vol vreemden die je ziekte niet kennen) scheelde dus een heel stuk om dat niet te hoeven doen.
Keep on rockin'
Plaats reactie