"Chocolade vermindert moeheid"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

"Chocolade vermindert moeheid"

Bericht door MacM »

http://www.nu.nl/news/1255795/151/Choco ... eheid.html

Chocolade vermindert moeheid
Uitgegeven: 1 oktober 2007 14:32
Dagelijks een stukje donkere chocola helpt tegen het Chronische Vermoeidheids Syndroom (CVS), ook wel bekend als ME. Dat stellen Britse onderzoekers vast na een kleinschalig onderzoek.

Patiënten in het onderzoek voelden zich direct minder vermoeid na het eten van de chocolade met veel cacao. Ze voelden zich weer meer vermoeid toen ze de chocolade niet meer aten. De patiënten die chocolade met een laag cacaogehalte aten, voelden zich na het eten van chocolade nog even vermoeid. De mensen wisten van tevoren niet welke soort chocolade zij aten.

De onderzoekers zeggen dat dit komt door de zogenaamde polyfenolen, dat zijn chemische verbindingen die in grote hoeveelheid in donkere chocolade voorkomen. Polyfenolen zorgen ervoor dat er extra serotonine wordt aangemaakt. Serotonine is een stof die in de hersenen de emoties beheerst. Als mensen weinig serotonine aanmaken zijn ze bijvoorbeeld ook sneller depressief.

Er zijn twijfels over de onderzoeksresultaten. Zo denkt Jane Colby, vertegenwoordiger van het 'Fonds voor jonge CVS patiënten' dat chocolade geen geneeskrachtige werking heeft. Maar zolang mensen niet teveel chocolade eten kan het ook geen kwaad. De patiënten uit het onderzoek kregen twee maanden lang elke dag 45 gram chocolade.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ha ha. Nou lekker smullen. Dus jongens allemaal aan de chocolade! Zelf geloof ik er niet in. Maar het is wel een excuus om chocolade te eten toch?
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

Bericht door Suzanne »

haalt gelijk de supermarkt leeg haha

wel zie ik dus weer dat het ergens weer vergeleken wordt met depressie....
zelf geloof ik er niet zo in....
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

Jammer genoeg gaat het om pure chocola en de suikers en boters die het lekker maken zijn juist uit den boze
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Het scheelt dat ik puur lekkerder vind dan melk, maar voor mijn vermoeidheid doet het niks...

Pure chocolade (cacao-gehalte van minstens 70%) schijnt voor iedereen gezond te zijn, zolang je er iedere dag maar een klein stukje van neemt.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik denk dat pure chocolade zo'n beetje als koffie werkt, alleen beiden werken niet bij mij!!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

en het zou ook nog goed zijn voor het cholesterol
maar er zit toch ook iets in om het een beetje zoet te maken bij mij werkte het niet ik kreeg erge migraine ervan
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Hey alie!
Vervelend dat je er migraine van kreeg, is dat alleen bij pure chocola?

Ik hou zelf helemaal niet van puur, wel van melk en witte chocola, liefst met stukjes hazelnoot.. Enige "probleem" is dat ik nooit een klein stukje kan nemen, maar dan vrijwel meteen de hele reep opeet! Naja, af en toe mag dat ook wel ;)

Overigens nooit gemerkt dat je dr vrolijker van word, net als het stofje in de hersenen bij verliefdheid enz :P

Groetjes, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi nienke
nee hoor dat is bij alle chocolade producten
maar het gaat hier om pure chocolade ,en dan moet het ook nog hele goede zijn daar heb ik namelijk ook van gehoord
ja ik ben er ook gek op wie niet maar het is voor mij vergif
liefs alie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Hier staat er wat meer over:
http://www.realage.com/news_features/ti ... =16_8_2006

Is sowieso een goede en leuke site voor nieuw over gezondheid en voeding, van o.a. de artsen die ook wel eens bij Oprah komen, Dr. Oz en Dr. Roizen. Je kan een paar keer per week nuttige tips krijgen via de emeel als je je daarvoor opgeeft.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Goh, ik heb zojuist mijn nieuwe dieet gevonden :D Eindelijk iets dat niet smerig is :D Maarja, ik kan eigenlijk niet tegen suiker, maar daar zet ik me dapper overheen (oke, ik kan niet met en ik kan niet zonder... haat-liefde verhouding).
Nienke schreef:Ik hou zelf helemaal niet van puur, wel van melk en witte chocola, liefst met stukjes hazelnoot.. Enige "probleem" is dat ik nooit een klein stukje kan nemen, maar dan vrijwel meteen de hele reep opeet! Naja, af en toe mag dat ook wel ;)
Ohh, dat heb ik ook ja... Wat me wel opvalt is dat ik het altijd eet als ik net een kl*tedag heb gehad. Dan helpt het wel :P maar voel ik me daarna weer schuldig door de suikerbom of de caloriën :P Dus of het echt zo gelukkig maakt... Verliefdheid maakt wel gelukkig, heb ik gemerkt... maar dat is ook maar heel selectief, want het is eigenlijk alleen zo als hij in de buurt is of belt ofzo :P (doet me denken aan die ene quote: forget love, i'd rather fall in chocolate :D)

En geef mij maar een groot stuk witte chocolade met niks erin, en alle tijd van de wereld (dat laatste heb ik toch wel :P) :D Maar goed, ik klaag niet als ik puur te pakken krijg :P chocola is chocola.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Haha, nou met suiker moet ik niet ineens teveel krijgen.. heb altijd dat ik van een mars (jah waarom weet ik ook niet) dat ik er dan misselijk van wordt.. mssn doordat k ineens veel suikers binnen krijg ofzo :s
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

zal bij mij ook niet lukken vrees ik, ik krijg al jaren migraine van chocolade, zeker van pure. chocolade is vergif voor migrainepatienten, zelfs een klein stukje lokt een aanval uit.

en mijn migraine is nu wat verminderd met de (menopauze)jaren maar nu krijg ik hartkloppingen van chocolade, even erg als van cola of koffie of alcohol. allemaal dankzij cvs, gezond word je er precies wel van als je dit allemaal niet meer mag/kan eten of drinken :roll:
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Dat klopt zeker! Na pfeiffer houd ik niet meer van vette dingen (jus/frituur/chips etc.) ook lust ik een hoop frisdrank niet en drink dus alleen water, thee, melk en soms jus d'orange! Na een suikervrijdieet proef ik alles nog steeds heel zoet (na 7 maanden) en wordt ik misselijk van chocola of (roomboter)koekjes. Koffie heb ik nooit gedronken, en ik dronk eigenlijk alleen alcohol als ik uitging wat ik sinds ik ziek ben dus niet meer doe..

Naja, blijven we mooi slank zullen we maar zeggen!! ;)
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Plaats reactie