prikkelverwerking

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Omdat ME meestal acuut ontstaat mèt de overprikkeling. Als je ziek genoeg bent betekent dat: geen kiertje licht, geen beeld, geen klein geluidje, geen felle kleur, geen geur, ja, niets meer kunt verdragen. Logisch dat je dan van mensen ook niets verdraagt. Dat is de overprikkeling waar het over gaat bij ME. Ook als het in mindere mate aanwezig is nog zo steeds te verklaren. Dit kun je in gezonde toestand bij lange na niet zo erg hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ja daar herken ik heel veel in.

Ik zit nu dus even bij de computer en meteen heel veel hoofdpijn en moe enz.
Het licht van de computer is zo vervelend!
En indd ook geuren kan ik echt niet tegen en geluiden ook niet en mensen ook niet.

haha nou zo kan k door blijven gaan.
Maar echt heel naar allemaal pffff ](*,) #-o :evil: ](*,)
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Als de overprikkeling genetisch is dan is het omdat ME genetisch is.
Ik heb ook het vermoeden dat Mehans de sterke overprikkeling niet kent, anders zou hij HSP en ME niet door elkaar halen.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

tanto schreef:Als de overprikkeling genetisch is dan is het omdat ME genetisch is.
Waarom zou dit niet kunnen ?

Of is dat "taboe" ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Toen mijn dochter enkele jaren geleden zo'n erge melkintolerantie had, en zo slecht was, was ze heel angstig, onzeker, overprikkeld, had last met geluiden enz...
Terwijl ze ervoor veel zelfzekerder, kordater, geen last van overprikkeling, wel gevoelig enz...was.
ZE gaat naar DML, die zegt dus,d at haar ontstekingen komen door de ME, melk...
ZE stopt met melk drinken, enz, en nog een aantal andere dingen, en haar last met geluiden, angsten en onzekerheden verdwijnen weer als sneeuw voor de zon.

En zo ervaar ik het ook, hoeveel te meer afvalstoffen in mijn lijf, hoeveel te meer last van opgezwollen klieren, geluiden , licht, geluid, overprikkeling...
Voor mij hangt dit samen met lekkende darmen.
Maar wat ik wel geloof, is dat mensen met hsp sneller ME kunnen ontwikkelen. Maar zeker niet alle mensen met hsp ontwikkelen ME,z eker niet.
Want er bestaan boeken, onderzoeken dat 20% van de bevolking mensen zijn met hsp., en hun aantal stijgt, deze mensen horen bij de term "nieuwetijdskinderen"

En eveneens zijn er mensen zonder hsp die ook ME ontwikkelen.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mehans,

ik begrijp je stelling toch niet goed, hoor.
Wat is dan volgens jou het verschil tussen hsp en ME?
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

Ik heb hier eerder een berichtje achtergelaten maar dat is nu weg??!! gebeurt mij vaker ,kennelijk klik ik ergens verkeerd of ,beter opletten.

Fijn dat ik er niet alleen in ben.

Ik was voorheen al hooggevoelig ,maar ervaar toch een verschil tussen beiden.
Lastig vind om het naar de omgeving te communiceren ,sommige mensen zijn nou eenmaal wat drukker, actiever of hebben manieren die veel prikkels geven voor mij. Kan moeilijk verwachten dat ze zichzelf niet meer zijn.

Tis gewoon niet praktisch ,ook bv met de thuiszorg ,leg het maar eens uit aan iemand die zich daar niets bij kan voorstellen.
Hoe doen jullie dat sociaal? Weet iedereen het, en hoe vertel je zoiets?
Gebruikersavatar
mix
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 dec 2010, 12:15
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door mix »

daar heb ik geen antwoord op tavy,
ik zou het graag kunnen = voor mezelf opkomen.
daar zit voor mijzelf de valkuil.

uiteraard is het belangrijk dat beide partijen zoveel mogelijk zichzelf kunnen blijven.

als ik voor mezelf spreek,
thuiszorg: ik onderga het en ben blij als ik weer alleen ben.
heb dan een dag nodig om bij te komen.

zelfs de mensen die dichtbij me staan;
ik wil graag een leuke tijd samen, de broodnodige afleiding.
tegelijkertijd put het me uit.
het is niet uit te leggen in welke spagaat-houding ik me verkeer.
laat staan hoe het voelt.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

mix schreef: zelfs de mensen die dichtbij me staan;
ik wil graag een leuke tijd samen, de broodnodige afleiding.
tegelijkertijd put het me uit.
hier hetzelfde


@ Karolien,

Ik beweer niet dat elke HSP ME heeft, of omgekeerd,
Het valt me wel op dat een deel HSP-ers,
gelijkaardige ongemakken heeft als een gedeelte ME-ers.

En hoe dieper ik hierop inga, des te meer gelijkenissen vind ik.

Dat is het enige dat ik momenteel kan zeggen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Allleen, mensen met hsp zijn niet ziek, ze zijn enkel heel gevoelig, maar nog normaal gevoelig.
En mensen met ME zijn wel ziek, en kunnen echt niks verdragen soms van geluid en licht.

Ik ben of heb zelf ook hsp, en ik ken heel veel mensen met hsp: soort zoekt soort, zeker, he.
Heb er al boeken over gelezen, en 20% vd mensen zijn hoog sensitieve personen.
De meeste mensen die van die kursussen volgen, naar rookvrije, alternatieve fuiven gaan, psychologen (de goei dan) hebben hsp, vandaar mijn kennissen...ik heb dat ook veel gedaan.
Ik zie hsp als een gave, je voelt heel goed wat de ander voelt, bent heel alert bij de minste gezichtsuitdrukking van de ander, je voelt ook sneller pijn (is een minder puntje) maar je kan je dus heel goed inleven in een ander, medelevend zijn...maar ook wel gevoeliger voor licht, voeding...dan het gros van de mensen.

Hsp kan ook negatief zijn als je voelt dat je anders bent dan de rest, je niet thuis voelt in deze wereld, als je het niet kunt aanvaarden dat je anders bent dan de meeste mensen.
Maar eenmaal je inziet dat je eingelijk een gave hebt wat je positief kan gebruiken, is hsp zeker geen belasting ofzo.

Heel anders is het met ME...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

@ mix: zo herkenbaar!!! vooral dat vande thuiszorg ,ik onderga het ook maar!. Toch vindik dat niet god van mezlef, het is mijnhuis mijnplekje daar waar ikme het prettigst zou moeten voelen en thuiszorg zou zich moeten aanpassen en je moeten respcteren ,zonder je te hoeven verantwoorden. Maar ja in de praktijk lukt het me ook niet echt.

En wat HSP betreft, ik ervaar eerder dat het dubbel werkt, ik voel de energie vande ander en doordat ik ME heb, kan dat al op me drukken. Daar komt bij als je gezond bent en je gang kunt gaan je kunt verwerken wat erop je af is gekomen ,of het vermijden of zo. Nu kan dat niet meer , dat vindik zo erg, met name in de contacten met mensen is dat erg lastig. Sommige mensen die ik graag om me heen heb ,die rustig zijn en ook gewoon naast me kunnen zitten niks doen(tis er maar 1). Maar ik heb soms last van zijn zware energie of spanning. Ik lig dan maar te liggen en kan daar dan niets mee doen, bij mezlef niet,omdat alles me al teveelis, en ook niet naar de situatie toe in de zin van , kom we gaan een blokje om ,of samen koken of iets. Dan benik blij als die mensen weer weg zijn. vind dat erg naar.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

Karolien, wat zijn dat voor cursussen mbt hsp. Ik zou er ook wel wat bewuster mee om willengaan
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Tavy,
Alle kursussen betreft lichaamswerk, bodywerk, massages, meditaties, 4 dimensionele kursussen...
daar vind je allemaal mensen die hsp hebben.
Dat gaat dan niet echt over hsp, maar het zijn dikwijls wel gelijkgestemde zielen.
En vermits 20% van de mensen hsp hebben, dat zijn er best wel veel, he, dat is 1 op 5.
En op die rookvrije fuiven zijn best ook wel veel mensen die zich niet thuis voelen in de maatschappij, die zich anders voelen en ook anders zijn, dat zijn allemaal mensen met hsp, he, veel gevoeliger dan doorsnee mensen.

Daar ligt ook altijd heel wat informatie rond bodywork, lichaamswerk, therapeutische dinges, etc etc, dansen op je gevoel, etc...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie