EFT (tapping)

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

EFT (tapping)

Bericht door senna »

http://www.youtube.com/watch?v=6i33V2Ec ... ure=relmfu


http://www.youtube.com/watch?v=5BUNdQIIero


Wat vinden jullie hiervan ?
Om negatieve emoties op te ruimen...
Hoe komt de uitvinder erbij, denk ik dan.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

EFT (tapping)

Bericht door marlène »

Hallo Senna

ik heb het een tijdje onder begeleiding gedaan. In het begin vond ik het mega-irritant en zinloos maar na enkele sessies thuis gingen er plots een paar mentale poortjes open omdat ik vermoed dat met associaties in het onderbewustzijn werkt. Heel onverwachtse en waardevolle inzichten erdoor gekregen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi senna,

EFT is een soort CGT, weer eens mooi verpakt in een ander kado-papiertje.

Met EFT ga je zeker geen ME genezen.
Emotional Freedom Techniques of EFT, is een controversiële therapeutische interventietechniek gericht op desensitisatie. EFT is een van de methoden van de energiepsychologie, een van de alternatieve geneeswijzen. De methode werd ontwikkeld door Gary Craig, NLP- master en makelaar met een achtergrond als civiel ingenieur. Hij beschikt niet over medische of psychotherapeutische kwalificaties. EFT is een vereenvoudiging afgeleid van de Thought Field Therapy.
of:
EFT is een interventietechniek gericht op het ontladen van een gevoel bestaande uit het afstemmen op een gevoel, het oproepen van een positief gevoel, gevolgd door het kloppen op het lichaam op specifieke locaties (let niet zo nauw) terwijl men afgestemd blijft op het negatieve gevoel.
En als je een kijkje gaat nemen op sommige sites van EFT therapeuten in Nederland dan weet je gelijk genoeg :lol:, hallelujah verhalen etc.: http://ansvanderweg.nl/goede-voornemens-eft/ en verenigd in een groep Light-Coaches, zie: http://www.lightcoach.nl/

:idea: ME-patiënten kunnen beter ver, ver, weg blijven van dergelijke EFT-therapeuten.

Groetjes, Luisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Je zal er geen ME van genezen, dat geloof ik ook niet. Toch ben ik blij dat ik het geprobeerd heb. Mijn persoonlijke projecten zijn er wel met vooruit gegaan.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

"Even" ME genezen met alleen EFT vind ik nog ongeloofwaardig. Ik zou graag iemand in Nederland ontmoeten die dat kan of ervaren heeft.

Mij heeft een variant op EFT wel enorm geholpen de levenskwaliteit te verhogen en een heel aantal klachten te verminderen. Ik was eindelijk van het gedonder af of de klachten lichamelijk of psychisch zijn. Je behandelt namelijk beide aspecten. Daarvoor en later daarnaast heb ik ook veel dingen puur voor het lichaam gedaan. Ik denk dat ik er 50% van mijn fysieke herstel aan dank. Verder is mijn leven er in mijn ogen voor mij veel waardevoller door geworden.

Het bestrijdt mijns inziens niet direkt virussen, maar het helpt wel je autonome zenuwstelsel (hormonen, afweersysteem, bloeddruk, etc) zijn werk beter te laten doen.

EFT wordt o.a. gebruikt door Israelic Trauma Care. Wat het in de hersenen doet kan je bijvoorbeeld zien op de plaatjes van de hersenscans:
http://realisatietrainingen.nl/training ... t-lite.php
Ongeveer de helft van de mensen met ME schijnt ook angstklachten te krijgen. Daarom zou EFT in mijn ogen wel nuttig kunnen zijn. Om de stressresponse van het lichaam daarop weer te verminderen.

De oorsprong van EFT is TFT. Hoe de uitvinder erbij komt? TFT is bij toeval uitgevonden door een psychiater Roger Callahan, die iemand met watervrees behandelde. Na 5 minuten kloppen op de maagmeridiaan tegen de misselijkheid bleek ook de watervrees, waar ze al meer dan een jaar voor in behandeling was, verdwenen. Daarna bleek het bij veel anderen effectiever dan zijn oorspronkelijke behandeling.
Gary Craig heeft het daarna versimpelt en EFT genoemd. En het voor een groter publiek toegankelijk gemaakt, ook als zelfhulpmethode.
ME is in mijn ogen heel complex en niet geschikt voor doe-het-zelven.

Ik vraag me nu af of het sneller/eenvoudiger kan door de delen parasympaticus en sympaticus (van het autonome zenuwstelsel) die ook bij EFT in balans gebracht worden, ook via bijvoorbeeld ademhalingstechnieken in balans gebracht kunnen worden.
Het bestrijdt mijns inziens niet direkt virussen, maar het helpt wel je autonome zenuwstelsel (dit regelt hormonen, afweersysteem, bloeddruk, etc) zijn werk beter te laten doen.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Bericht door anaska »

Ik heb ook een aantal goede ervaringen met EFT. Bij mij werkte het pas goed toen ik onderstaand schema ging gebruiken. Je pakt dan, voordat je EFT toepast, de weerstand ertegen aan. Ik heb mijn ME er ook niet mee kunnen genezen, maar wel een aantal klachten kunnen verminderen.

Let niet op de spel- en stijlfouten in het schema, een ander heeft het ooit vertaald naar het Nederlands, en ik heb nooit het fut gehad de schrijffouten eruit te halen ;)

1. Zoek de gevoelige plek aan de linkerkant van de borstkas. Voor de meeste van ons ligt die net onder het sleutelbeen en boven de borst. Vind de plaats bij jezelf, door lichte druk uit te oefenen, met een of twee vingers, rond deze plek tot je de juiste plaats gevonden hebt. Je zult het merken als je de juiste plek hebt, deze is namelijk gevoeliger.


Wrijf over deze plek met kleine cirkels, zonder ophouden, terwijl u de volgende zin luidop uitspreekt:


“Ik bevestig dat ik klaar ben, de wil heb, en de macht om de vermoeidheid in mijn lichaam, volledig op te heffen of te verminderen. Ik verwijder alle weerstand of gedachten die mij ervan zouden weerhouden deze liefde, nu volledig te ontvangen. Ik vraag…….(Vul hier datgene waarin je gelooft in, b.v. het heelal, God, de geest, engelen etc.) mij op elke denkbare manier te steunen om deze vermoeidheid op te heffen.( U kunt vermoeidheid vervangen door b.v. pijn).

Blijf wrijven tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.


2. Tik zachtjes op de binnenkant van de wenkbrauwen, de uiteinden aan de neusrug, en herhaal luidop:

“Ik verwijder de vermoeidheid uit mijn lichaam en ben vredig als dit proces zich uitvouwt”.

Blijf tikken tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.


3. Tik zachtjes aan de buitenkant van de ogen, op het been naast de slaap en herhaal luidop:

“Ik stuur dit verzoek uit in de wereld op velerlei manieren en iedereen die ik ontmoet, helpt mij om die vermoeidheid op te heffen”.

Blijf tikken tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.


4. Tik zachtjes onder de ogen, op het been, en herhaal luidop;

“Vorige niveaus van vermoeidheid hebben geen vat meer op mij. Ik verhelp ze als ik deze ware woorden uitspreek. Door mijn positieve gedachten, is genezing voor mij werkzaam op een heel hoog peil”.


Blijf tikken tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.



5. Tik zachtjes onder de neus, boven (de bovenlip) en herhaal luidop:


“Ik ontdek dagelijks hoeveel gaven en talenten ik heb. Als ik deze positieve energie laat trillen word ik een magneet voor perfecte sterkte”.

Blijf tikken tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.


6. Tik zachtjes op de kin, onder de lip en herhaal luidop:

“Heel mijn leven wordt vreugdevoller op elk niveau, al de krachten van het universum steunen mij in mijn bedoelingen”.


Blijf tikken tot je zelf voelt dat je klaar bent, hou je vingers op deze plaats en adem diep in en uit.


7. En nu volgt de belangrijkste stap. Blijf rustig zitten, minstens 2 minuten, met gesloten ogen, en verbeeld je dat je geen vermoeidheid meer hebt. Voel al de positieve gevoelens. Ervaar het volledig, net alsof het net nu gebeurt. Neem enkele ogenblikken de tijd om diep te ademen, overdenk hoe je je nu voelt. Wees dankbaar voor de genezing die net is gebeurd.


Herhaal deze oefening dagelijks (of vaker) tot je vermoeidheid helemaal verdwenen is.


U mag deze oefeningen ook herhalen voor andere zaken, (pijn of ziekte) welke u wilt verwijderen of verminderen.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Dit is een voorbeeld van een van de miljoenen toepassingen.
Een ander voorbeeld:
Mocht je net de iemand zonder begrip en met veel vooroordelen over je tostand zijn tegengekomen zijn tegengekomen kan je al je minder blije gedachten over die persoon onder het punten masseren uitspreken. Daar kalmeert het autonome zenuwstelsel ook van.

Nog eentje: Of onder het kloppen de gedachten uitspreken die je hebt als als je je afvraagt hoe je in 's hemelsnaam de dag door moet komen als je een dag met erg weinig energie en wel verplichtingen hebt.

Wil het effectief zijn heb je een woordkeuze nodig die je gevoelsmatig aanspreekt. Correct taalgebruik/grammatica/gebruik van werkwoorden is beslist niet noodzakelijk.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Klinkt interessant.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik geloof niet in zulke dingen, toch niet voor ME, en niet om de vermoeidheid uit je lijf te krijgen.
Daar zijn wel andere en ingrijpender dingen voor nodig.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Het klinkt interessant maar ik zou gek worden van dat getik op mijn lichaam.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Bij mij werkt het zachtjes en in mijn tempo kloppen ontspannend.
Mocht het bij jou niet prettig zijn, kan je bijvoorbeeld ook je vinger op die punten zetten met een voor jou prettige druk.

Ik ben ooit begonnen met twee minuten kloppen omdat ik er benieuwd naar was. (ik lag op de bank en kon toch geheel niets doen, tijd voor een experimentje op dit gebied was er dus wel.)
Ik voelde wat in mijn lijf gebeuren en ben in er eerste instantie mee doorgegaan om de emotionele belasting van de bijeffecten van ME te verkleinen (specifieke gedachten betrekking hebbende op: het niet instaat te werken, het niet in staat om huishouden te doen, niet in staat om leuke dingen te doen, niet in staat om ...., reacties van de omgeving). Er gebeurde meer dan ik had verwacht.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie