Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door bloemetje »

Zodadelijk om half 7: http://www.wetenschap24.nl/programmas/p ... chten.html

Onverklaarbare gezondheidsklachten

Onverklaarbare gezondheidsklachten: zitten ze tussen je oren of is er meer aan de hand? In Pavlov praten we met wetenschappers over de oorzaken en behandeling van onverklaarbare lichamelijke klachten. Daarnaast hoorden we deze week dat steeds meer jonge, hoogopgeleide vrouwen naar de stad trekken. Welke gevolgen heeft dat voor het platteland?

Onverklaarbare gezondheidsklachten
Heel wat mensen blijken onverklaarbare lichamelijke klachten te hebben. 30% tot 50% van alle klachten waarmee we naar een huisarts gaan, blijft onverklaard. Onderzoeker van de Universiteit Utrecht Jan Houtveen en gezondheidspsycholoog Astrid Blok schreven een boek over het omgaan met onverklaarbare gezondheidsklachten. In Pavlov vertellen zij over de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van oorzaken en behandeling.

Evt. later terug te luisteren via de site of podcast van iTunes. Ik ben benieuwd!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door asje »

Is het direkt te beluisteren? Hij blijft maar laden bij mij!
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door asje »

Was het wat?
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door verlorengezondheidman »

Betekent onverklaarbaar hetzelfde als moeilijk objectiveerbaar in deze ?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door asje »

De non-believers (van medische oorzaken bij klachten waar dokters tot nu toe niet de oorzaak van vonden danwel niet erkend hebben) hebben deze term ingevoerd. Een term die kan verwijzen naar alles; van 'nog niet duidelijk', 'moeilijk objectiveerbaar' tot 'psychisch'. Onverklaarbaar in deze is een belachelijke term mi.
Life smells...
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Zodadelijk (29 okt.) op radio 1 - onverklaarbare klachten

Bericht door magnetronnie »

Ik vond het verrassend genoeg wel een goed item eigenlijk. Ze spreken respectvol over chronische vermoeidheid en geven ook toe dat CGT daar niet hét antwoord is en er nog veel onderzoek nodig is om erachter te komen waarom CGT wel wát helpt, maar niet geneest.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Als er gesteld werd dat CGT wel wat helpt en dat er meer onderzoek nodig is waarom dat is zijn we nog nergens. Geldverspilling; bij heel veel mensen 'helpt het niet wat' maar worden ze er doodziek van. Dàt had genoemd moeten worden, het is een schande dat dit zo onder het tapijt geschoven wordt. Bij degenen bij wie het wel wat helpt weten we niet of ze ME hebben, bovendien is bij lange termijn onderzoek gebleken dat het op langere duur niets uitmaakt.

Maar als ik het goed begrijp ging het over chronische vermoeidheid. Ook dat onderwerp moet met respect behandelt worden maar daar zullen wij niets verder mee komen.
Life smells...
Plaats reactie