Gevaar om teveel te doen door goede effect van vitamine B12?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

sammie
Beginner

Gevaar om teveel te doen door goede effect van vitamine B12?

Bericht door sammie »

Hoi
Door het gebruik van b12 word ik actiever, ook al ben ik nog steeds moe en niet lekker. loop je dan niet het risico jezelf te overdragen? Dat het een soort onderdrukkend effect heeft?
diederik
Gevorderd lid

b12

Bericht door diederik »

Moeilijk te zeggen. (omdat je dat alleen zelf kunt aanvoelen)

Ik zou denken dat als je je overwerkt, je het wel zult voelen door een of andere vorm van terugslag de volgende dag of een paar dagen later?

Het lijkt mij zowiezo het beste om heel geleidelijk aan op te bouwen, dan zul je op den duur wel zelf aanvoelen vanaf welk punt je je de volgende dag toch weer iets minder fris begint te voelen en dus niet meer recupereert?
Ik weet weinig.
malu
Gevorderd lid

b12

Bericht door malu »

Bij mij kwam er ook heel veel energie vrij na de B12 spuiten (ik kreeg ook telkens een rode kleur in mijn gezicht en best een fris gevoel), maar ik merk wel dat het nu afzwakt!

Ik snap in ieder geval wel een beetje wat je bedoelt: ik ondervond het zelf als 'meer energie hebben maar er nog niet alles mee kunnen doen' (omdat het op andere vlakken dus nog niet goed zit).

Ik ben regelmatig iets over mijn grens gegaan na de B12-injecties, maar door regelmaat te houden in de activiteiten wordt dat wel iets beperkt. Ook werd de slaapkwaliteit juist beter doordat ik de energie gebruikte (normaal raakte ik juist overprikkeld als ik veel deed). Als ik weinig deed na een B12-injectie dan had ik 's avonds echt nog energie over.

Ik zou dus goed opletten en niet erin doorschieten, maar het is zeker niet zo erg als bij antidepressiva of ritalin denk ik - die middelen geven pas echt 'valse energie'.
sammie
Beginner

b12

Bericht door sammie »

Hoe ik het heb is lichamelijk heb ik niet meer energie maar mentaal ben ik beetje hyper.
Da' s best lastig.
Al voel ik wel duidelijk verbetering, maar ik gebruik het nog niet zo lang, paar weken nu.
Tread softly because you tread on my dreams
dino
Gevorderd lid

b12

Bericht door dino »

Welke dosering gebruik je? En zal het ook nog veel verschillen per dosering? Een teveel plas je uit... maar wanneer is het "een teveel"?

Klopt inderdaad wat malu zegt, het is geen valse energie, het doet wel dergelijk iets betreffende je energievoorraad (om het zo maar even te zien). En niet symptoombestrijdend zoals ritalin bijv.
metoo
Gevorderd lid

b12

Bericht door metoo »

Ik werd er ook zo hyper van dat ik niet meer kon slapen, het komt dus vaak voor in het begin bij de B12 injecties.
Ik ben toen op aanraden DML de dosis gaan verdelen over 2 injecties...dus van een 2 ml. ampul 2 spuiten maken en dan om de dag ipv. 2xp/w. Dat werkt bij mij wel goed, dat hyper gevoel is eraf...moest het daardoor wel zelf gaan doen, want om nou 4x p/w naar de HA te gaan dat is wat te veel gedoe.
Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel en hoe vaak je spuit, en of dat dus een optie is voor je om te proberen...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Ik heb een vraag aan degenen die een hoge dosis B12 gebruiken; na hoeveel tijd merkte jullie verbetering? En zijn er veel mensen die er moeilijker door insliepen?
Life smells...
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik merkte na enkele maanden verbetering, zeker 4 maanden denk ik. Daarna wordt het effect sneller en korter merkbaar. Ben nu bijna 2 jaar verder (1x per week inspuiting) en nu voel ik het weer wat minder omdat mijn algemene conditie verbeterd is maar ik wil ze niet missen.

Slechter inslapen kan ik geen ervaringen delen, ik slaap altijd in met een inslaper (1/2 zolpidem).
Wel veel last gehad van acne en lage rugpijn in het begin.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Dank marlène!

Graag nog meer ervaringen...
Life smells...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Bij mij vrijwel direct, maar dat was in combinatie met een hoop andere dingen (behandeling, dieet) dus hoeveel % daarvan aan b12 te wijten is kan ik niet zeggen :) maar spontaan voel ik toch dat de b12 ook al bijna direct effect had (dan wel op brainfog, niet direct op energieniveau)

Inslaapproblemen heb ik, maar wslk ook zonder b12. (is ook op dagen zonder spuiten, en zou met andere dingen te maken hebben)
Ik weet weinig.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Bij mijn tweede 1mg injectie werd me gevraagd of ik al wat van de eerste heb gemerkt... :lol:. Nee natuurlijk niet :roll:. Ik vond het zo'n rare vraag dat ik er heel vaag op geantwoord heb.

Nou ja het idee een energiestoot te krijgen, al was dat geloof ik meer euforie omdat ik blij was dat ik EINDELIJK injectie kreeg.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

@ asje : raad van DML : bij inslaapproblemen geen spuitje 's avonds.

Ik voelde snel resultaat maar deed dan wel teveel.
Nu, na 1,5 jaar is het effect verminderd.

Ben wel wat prik-moe.
Krijg nu 1 spuit van 10 mg per week en af en toe neem ik smelttabletje van Bloem (10 mg).
Ook in Daily Health zit 0.3 mg.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
dino
Gevorderd lid

b12

Bericht door dino »

metoo schreef:Ik werd er ook zo hyper van dat ik niet meer kon slapen, het komt dus vaak voor in het begin bij de B12 injecties.
Ik ben toen op aanraden DML de dosis gaan verdelen over 2 injecties...dus van een 2 ml. ampul 2 spuiten maken en dan om de dag ipv. 2xp/w. Dat werkt bij mij wel goed, dat hyper gevoel is eraf...moest het daardoor wel zelf gaan doen, want om nou 4x p/w naar de HA te gaan dat is wat te veel gedoe.
Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel en hoe vaak je spuit, en of dat dus een optie is voor je om te proberen...
Even een vraagje daarover... Ik moet ook have ampullen spuiten, maar hoe bewaar je die andere helft?
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Hoi Dino,

Die bewaar je in het spuitje...;-)
Je maakt dus van 1 ampul 2 spuitjes klaar, waarvan je er 1 gebruikt en er een voor de volgende keer bewaard...wel afsluiten met een naald erop natuurlijk, dan kun je hem gewoon een paar dagen bewaren.
Succes!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Oh dank je wel! Dus niet moeilijk doen met een koelkast en zo (brrr koude b12 inspuiten). De huisarts en assistente wisten het allebei niet :roll:.
Kun je spuitjes trouwens vaker dan 1x gebruiken? Naalden niet dat snap ik.. maar de spuitjes? Of is dat te zuinig willen doen? ;)
Plaats reactie