vergoeding rolstoel

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
puck
Beginner
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 apr 2006, 11:30

vergoeding rolstoel

Bericht door puck »

Al zo'n 8 jaar heb ik ME. Twee maanden geleden heb ik mijn voet verstuikt en na 3 weken aarzelen een rolstoel geleend via de Thuiszorg. Wat een openbaring zeg, dit had ik eerder moeten doen!!!
Mijn voet is ondertussen bijna hersteld, maar eigenlijk wil ik mijn rolstoel niet meer kwijt. Het blijft voor mij erg moeilijk om in zo'n ding te zitten, maar nu had ik een 'legitieme' reden. Ik moet zeggen, ik heb energie om 1 keer in de week te winkelen, mijn vriend rijdt me dan, maar dit wil ik blijven doen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon een brace om mijn enkel doe anders vind ik het toch wel moeilijkk. Ik hoorde van de thuiszorg dat je een rolstoel kunt krijgen via de zorverzekeraar of via de gemeente.
Nu heb ik ook geen huishoudelijke hulp via de thuiszorg kunnen krijgen, dus ik zie hier erg tegen op. Zijn er mensen die ervaring hebben hoe je zo'n ding het beste kunt aanvragen, wat moet ik zeggen etc. Ook als het niet gelukt is hoor ik het graag, nog meer teleurstellingen kan ik op het moment niet aan.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Puck
Gast

vergoeding rolstoel

Bericht door Gast »

hoi puck,

je kunt een rolstoel aanvragen bij je gemeente, dit valt onder de wmo.
je moet een form invullen en een arts zal langskomen om te beoordelen of je er recht op hebt.
tenminste zo is het mij vergaan. het beste kun je je rolstoel bij de thuiszorg nog een keer verlengen, dat mag volgens mij. dus 3 maanden, en dan nog een keer 3 maanden verlengen
het kan bij de gemeente best even duren voordat je hem krijgt, dus maar zo snel mogelijk een form. aanvragen. kijk ook even op de wmo site vd gemeente
als je minder dan 400 meter kunt lopen heb je recht op een rolstoel.
ik heb hem vorig jaar aangevraagd en best snel gekregen, maar ik heb ook andere ziektes.
6 maanden later een scootmobiel aangevraagd, en nu blijkt dat ze de gegevens vd rolstoel ook gebruikt hebben voor de scoot, ik zou dus meer dan 100 meter kunnen lopen, en dan heb je geen recht op een scootmobiel, dat ik heb toch heb gekregen is omdat ze mij het voordeel vd twijfel hebben gegeven! toen ik dit las werd ik even niet goed...
maar het is niet anders, ik word volgend jaar weer herkeurd...
dus bereid je aanvraag goed voor.
waar heb je allemaal last van? is de diagnose cvs gesteld door een arts? wat zijn je beperkingen, leg eens uit hoe weinig je kunt doen op een dag etc etc.
de thuiszorg wil graag huis hulp verlenen, maar zij zijn gebonden aan de uitspraak van het ciz, zij beslissen en de thuiszorg kan hier weinig aan doen
succes en groetjes van marion
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

bij ons valt het onder wvg
ik moest het dus aanvragen aan wettelijke voorzieningen
gehandycapten
ik moest er zelf naar toe en daar moest ik passen wat het beste was voor mij. en ik had hem drie dagen later
mijn scoot had ik anderhalf jaar er na aangevraagt en die had ik ook vrij vlug ze vragen je dosiers op bij je artsen, en daar beoordelen ze je er naar
ligt ook aan je arts .maar het verschilt per gemeente en ik hoefde niets te betalen
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Rolstoelen vallen toch onder WMO, dus moet je toch bij de gemeente (zorgloket?) zijn?
Gast

Bericht door Gast »

ja hoor,
sinds jan 2007 is dat veranderd, de wmo dus hulpmiddelen en thuiszorg vallen dan onder de verantwoordelijkheid vd gemeente waarin je woont.
en misschien dat alie praat over langer geleden? en dat het toen wvg was?
marion
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

nee marion bij ons is het echt wvg
ik krijg ook iedere keer nog een boekje
van de wvg
bij ons is dat wettelijke voorzieningen gehandycapten
maar het staat ook onder wmo en dat valt bij ons
onder de wvg kijk het maar na bij de google
je tikt wvg in en dan komt ook de wmo
en daar lees je wat je moet doen
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik heb begrepen dat de aanvraag voor voorzieningen per 01-01-2007 onder de WMO vallen en daarvoor moet je dus naar de gemeente. Dat heb ik voor de woningaanpassing ook gedaan. Trouwens ook voor het krijgen van een andere scootmobiel.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

het is bij ons echt wvg
ik ben er pas geweest voor mijn nieuwe scootmobiel
en die heb ik pas een paar weken
maar daar valt wmo ook onder
Plaats reactie