"Meisjes vaak moe door somberheid"

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

"Meisjes vaak moe door somberheid"

Bericht door MacM »

http://www.nu.nl/news/1222992/151/Meisj ... rheid.html

Meisjes vaak moe door somberheid
Uitgegeven: 5 september 2007 13:27

Vermoeidheidsklachten bij meisjes komen meestal door emotionele klachten als somberheid en angst. Slechte nachtrust en weinig lichaamsbeweging komen pas op de tweede plaats.

Dit bleek uit een grootschalig onderzoek onder 3454 middelbare scholieren. Deze jongeren vulden allemaal een vragenlijst in over vermoeidheid, gezondheid en levensstijl. Hieruit bleek dat 6,5 procent van de jongens en maar liefst 20,5 procent van de meisjes last had van ernstige vermoeidheid. Nader onderzoek wees uit dat de vermoeidheid bij de meisjes vooral door emotionele klachten werd veroorzaakt.

Meisjes die naast de moeheid ook last hadden van emotionele problemen, bleken een grotere kans te hebben op een afwijking in hun immuunsysteem. Volgens onderzoeker Ter Wolbeek is het belangrijk te achterhalen of juist deze meisjes sneller een vermoeidheidsziekte ontwikkelen. Zij beveelt aan om preventief hulp te bieden aan jongeren die last hebben van somberheid en angst, weinig bewegen en slecht slapen.

(c) gezondheidsnet.nl
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

"Meisjes vaak moe door somberheid"

Bericht door Nienke »

Hmmz,, kweet niet wat ik hier nu echt van vind..

Lijkt meer dat vermoeidheid zou komen door depressie ofzo?
Mijn zusje is ruim n jaar depressief geweest, en klaagde ook dat ze zo moe was. Er was een duidelijk verschil tussen mij en mn zusje, ik wilde veel maar kon het niet.. Mijn zusje was meer 'moe" in de zin van geen zin om dingen te ondernemen of te 'moe' om te vechten tegen depressie..

Maarja,,

Liefs, x Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

En dat is waarom er misverstanden ontstaan tussen bepaalde groepen vermoeidheid. Mijn inziens.

Ik heb de laatste jaren een paar mensen leren kennen met een depressie.
en deze mensen hebben ook een bepaalde vermoeidheid, 1 iemand die kon rustig uren fietsen, maar had verder geen lichamelijke klachten. En idd ze hebben nergens zin in.

En ik word somber omdat ik nog veel plannen heb, en ze niet kan uit voeren. Daar word je niet echt vrolijk van!

Deze mensen blijven volgens mij ook een bepaalde vermoeidheid houden.
En sommige halen geen full-time job meer, door die vermoeidheid.

Lijda
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Inderdaad, Nienke,

Het verschil tussen jou en je zus is precies het verschil tussen ME en depressie

De een wil wel maar kan niet, de ander kan wel, maar wil niets...

En Lijda bevestigt dit toch ook maar met haar ervaring en observaties.
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Hey Annac!
Daarom vind ik ook juist dat hier veel dieper op in moet worden gegaan, niet op de vermoeidheid bij zo'n onderzoek maar naar die emotionele klachten. Het verschil is gewoon ZO duidelijk! Ik snap niet dat artsen vermoeidheid/somberheid dan met zoveel gemakt op een zelfde stapel gooien: psychisch! Echt gewoon iets om boos op te worden!
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hmmm, beetje onvolledig artikel. Hoe is de afzwakking in het immuunsystemen gemeten dan? Hoeveel jaar later? Of is dat alleen een suggestie. Zou het misschien niet zo kunnen zijn dat meisjes die al een zwak immuunsysteem hebben eerder moe zijn en ook minder stabiel op emotioneel gebied?! Ofzoiets...
Dit zijn echt van die artikelen waar mensen ineens vanalles uit halen! GRRRRRRRRRR!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

voel op dit moment eigenlijk ook boosheid!
Dat er eindelijk eens meer aandacht aan me/cvs moet worden besteed.
En dat het GEEN ONZIN IS. Wie, wat, waar onstaat het door, wat is niet in orde in ons lichaam. Wat is er PRECIES aan de hand. Elke keer maar artikels van het kan hier of daar door komen. WAT NOU!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Sorry, moest er even uit.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

annac schreef:Inderdaad, Nienke,

Het verschil tussen jou en je zus is precies het verschil tussen ME en depressie

De een wil wel maar kan niet, de ander kan wel, maar wil niets...

En Lijda bevestigt dit toch ook maar met haar ervaring en observaties.
Het is een beetje off-topic maar kijk ook hierin uit wat je zegt over depressie want mensen met depressie willen ook heel graag maar kunnen ook niet. Depressie is ook een ziekte en het moeilijke daaraan is ook juist dat ze niet meer kunnen functioneren en ten diepste dat wel willen. (En nee, ik spreek niet uit ervaring gelukkig).

Denk wel dat in dit artikel de boventoon ligt op de vermoeidheid terwijl ME/CVS veel meer is dan dat. Maar of depressieve klachten uiteindelijk een ziekte als ME/CVS kunnen veroorzaken zou kunnen in de zin van dat als je mentaal zwakker bent door depressie of heftige psygische situaties/onstandigheden je sowieso vatbaarder bent voor welke ziekte dan ook. Maar daar hebben we het al vaker over gehad en ik zal niet weer die discussie doen oplaaien :wink: .
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Dat klopt inderdaad ook dat depressie een ziekte is! Maar ik maak me er boos om dat artsen ME en depressie samen op een hoop gooien, terwijl (in ieder geval mijn ervaring) dat vermoeiheid bij ME en depressie heel anders is!

Maar goed dat je het toch even hebt aangevult dan :P

Groetjes, Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
MacM
Gevorderd lid
Berichten: 612
Lid geworden op: 02 mei 2007, 23:28

Bericht door MacM »

Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Hey!

Ik kreeg toevallig van de me-vereniging een mailte of ze mij en een ander meisje konden opgeven voor een interview voor de volkskrant. Dit zou gaan over hoe/wat voor impact onze (vermoeidheids)klachten op ons dagelijks leven hadden.

Later bleek dat ze jongeren zochten die vermoeidheid hadden die psychisch zou zijn, en waren wij niet geschikt hiervoor aangezien wij wel degelijk ziek zijn en de vermoeidheid niet in ons hoofd zit.

Oftewel: Mevrouw ter Wolbeek wilde alleen maar dat er jongeren werden geintervieuwd bij wie de vermoeidheid psychisch was!! Zodat haar "onderzoek/conclusies" zouden kloppen!

De me-vereniging heeft toen gezegt dat ze hier neit aan mee wilden werken.

Dit zijn echt dingen waaar ik me woest om kan maken! Zo komt er dus een duidelijk verkeerd beeld van ME!

Groetjes nienke..
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ja ik heb dit ook gelezen maar m,e vermoeidheid en vermoeidheid door psychische factor .zijn toch heel verschillende dingen ik hoop maar dat ze daar rekening meehouden
en dat m.e niet verguist word
ik ken zelf heel wat jonge mensen die erg moe zijn
maar te jong met uitgaan en alles wat erbij hoort nu doodmoe zijn
op zo,n jonge leeftijd is slaap en regelmaat zo hard nodig
en nu zeggen dat me /cvs hebben gaat mij te ver
Plaats reactie