wat helpt jullie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

wat helpt jullie?

Bericht door Suzanne »

ik neem aan dat jullie ook vast dagen hebben dat je eigenlijk 's ochtends niet eens wilt opstaan
wat of wie zorgt er bij jullie voor dat je toch eruit gaat?


bij mij is dat mijn hond hahaha
dan heb ik me al 2x omgedraait, geeeeeen zin geeeen puf, ik moet straks toch weer liggen ben nu al moe
en dan denk ik ineens, shit, de hond moet er ook uit
dan strompel ik naar de huiskamer, en dan word ik blij begroet, door een kleine witte casper, met een knuffelkonijn in z'n bek, een roterende staart
van goh wat ben ik blij dat ik je weer zie :D
nou dan ga ik even rustig mijn koffie maken, een peukje roken, en ondertussen slaapt hij verder tot ik er klaar voor ben om te gaan wandelen
heerlijk zo'n hond, en ik ben blij dat hij een reden is voor mij om m'n bed uit te komen
Gast

wat helpt jullie?

Bericht door Gast »

hoi suzanne,

ik probeer toch een vast ritme aan te houden, en dat moet ook wel want ik moet smorgens verschillende medicijnen innemen, en dat met brood, dus ik moet mijn bed wel uit.
ik heb met mezelf afgesproken dat ik uiterlijk 9 uur opsta dat is dan ook beter elke dag ong. dezelfde tijd de medicijnen.
dus ik begin met ontbijt, kopje thee, de krant alvast inkijken, en dan pas douchen en aankleden, en dan weer rusten, ben dan echt alweer moe.
eerst douchen en aankleden is geen optie, moet echt bijkomen en ben smorgens stijf, dan kan ik mijn steunkousen niet aantrekken, krijg gegarandeerd een zere rug.
verder heb ik gedurende de dag ook wel een ritme, zo laat weer eten, even afstoffen, soms stofzuigen dan weer rusten etc.
dit bevalt me goed en zo verdeel ik mjn energie over de dag.
ook heb ik met mijzelf afgesproken dat ik alleen mijn bed induik als ik zeer slecht geslapen heb, of erge hoofdpijn, of andere pijnklachten heb. maar ja, ik heb een sta of stoel en deze is heerlijk om in te liggen en uit te rusten, dus mijn bed zoek ik dan alleen op als het om mij heen druk is, en de rust op zoek.
groetjes van mij
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

wat helpt jullie?

Bericht door Suzanne »

ik sta meestal ook rond 9 uur op, maar dan word ik ook uit mezelf wakker
als ik er eerder uit kom dan 9 uur, heb ik een slechte dag
dan kan ik 's middags mijn ogen niet meer open houden, en rusten helpt dan ook niet meer, als ik dan 's middags een uurtje wil slapen voelt het alsof ik een nacht van 3 uur achter de rug heb en ben ik ook totaal de kluts kwijt.
en aan het einde van de dag doet alles zo zeer dat ik bijna niets meer kan, zitten doet pijn, bewegen doet pijn, en dan ga ik uit pure wanhoop maar in bed liggen met een advil, want zelfs liggen doet dan pijn
voor mij werkt het, denk ik, het beste om gewoon te slapen tot ik wakker word, aan het eind van de middag te hangen op de bank, of als ik een drukke dag heb gehad, bijvoorbeeld, visite, dokter, boodschappen, huishouden, een of 2 van die dingen, dan moet ik echt gaan slapen op bed.
als ik dan wakker word ben ik nog wel moe, maar meestal niet meer te moe om wat te eten te maken.
ik moet ook nog echt uitvogelen hoor, wat wel en niet werkt voor mij
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik heb inderdaad ook een vast ritme. Op tijd naar bed en op tijd weer opstaan. Voel mij daar het beste bij. Ga wel lekker uitrusten op de bank. Soms als het echt niet meer gaat duik ik mijn bed in. Maar ik probeer dat niet te vaak te doen anders ga ik daar aan wennen en heb ik het idee dat ik helemaal niet meer funtioneer. Ook word ik warrig in mijn hoofd als ik s'middags slaap. Ook ik heb een hondje echt een lieverd hij is altijd zo blij. Er is volgens mij niets blijer dan een hond als hij jou ziet. Daar geniet ik ook enorm van.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ook ik wordt 's morgens moe wakker, ook als ik eens een keer doorgeslapen heb, maar ik kom slecht in slaap pas tegen een uur of 2. Dan inderdaad een kopje koffie zetten, intussen de hond voer en medicijnen geven, boterhammetje, om half 9 wordt ik gebeld door de telefooncirkel en bel dan zelf weer de volgende. Dan event. onder de douche (om de dag, iedere dag wordt me te veel), hond even kort uitlaten. Dan boodschappen of klusjes in huis en om ong. 12 uur op de scoot met hond naar park zo'n 5 kwartier. Dan weer een boterhammetje en om 2 uur lig ik weer in bed, uitgeteld.
Dat is dus mijn dagindeling.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Ik word ook altijd moe wakker, kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst uitgerust wakker werd. Val ook laat in slaap, als ik de mogelijk heb om wat langer te slapen, ongeveer 3à4 dagen per week, dan doe ik dat zekers. Limiet is 10 uur, maar ben dan nog moe, maar als ik even aan de gang ben voel ik me toch beter dan als ik vroeg op moet. Ook hoef ik s'middags dan niet te slapen, wel rusten. Ik deel het in zoals het kan, mijn dochtertje gaat 2 ochtenden naar peuterspeelzaal.
Vanaf eind november gaat ze naar school en moet ik iedere ochtend vroeg op. Dan zal ik zeer zekers s'middags moeten slapen. Dat vind ik minder, want ik moet haar ook weer op tijd halen.
De baby tijd moest ik ook vroeg op en ging ik inderdaad ook s'middags slapen als kindje sliep.
Ik vond het toen ook een hele omschakeling, toen het middagdutje ophield. Ik stond toen ook vroeg op en was toen weer helemaal aan de grond.
Moeten jullie trouwens s'nachts ook vaker op om te plassen? Vreselijk, ik kom dan amper uit bed en val zowat op de pot in slaap! Gelukkig val ik dan wel meestal gauw in slaap.
Sinds ik pijnmedicatie gebruik slaap ik toch iets beter en val ook iets vroeger in slaap.
Trouwens, wij hebben 8 jaar geleden ook een hond genomen, om een stok achter de deur te hebben. Nu gaat mijn man s'morgens met haar uit, want met een kindje is me dat echt te veel.
Plaats reactie