Is de inspanningstest bij ME/CVS-artsen gelijk à reguliere?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Is de inspanningstest bij ME/CVS-artsen gelijk à reguliere?

Bericht door she »

is de inspanningstest bij cvs artsen gelijk aan de reguliere test?
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

inspanningstest

Bericht door chika »

Hey She,

Ik heb op 4/10 een inspanningsproef bij DML.

Ik heb wel al in opdracht van Dr. Joos, die ook in de lijst hier van ME-artsen staat, een inspanningsproef ondergaan.
Dit was bij de cardioloog in haar centrum ook op een fiets aan een bepaalde 'kracht' fietsen en er werd om de 2 minuten een vingerprik genomen om het melkzuur in je bloed te controleren.

(Na de eerste 2 minuten was ik al helemaal kapot en verzuurd)

Vroeger had ik ook al eens een inspanningsproef bij een cardioloog los van het ME-verhaal en hier was de vingerprik er niet bij...

Misschien is dit het verschil dan? Ik weet het niet zeker hoor...
Succes alvast.
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

inspanningstest

Bericht door felixloena »

Bij DML krijg je ook geen vingerprik.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

ben bij het CVS centrum in amsterdam langsgeweest ;
daar een concentratie test gedaan en nu staat op het menu een inspanningstest.
Nix wordt vergoed.
Ik vermoed dat die 2 testen ook elders (via bijvoorbeeld cardioloog / neuroloog) gedaan kunnen worden, zodat die WEL vergoed worden.
Hierdoor moet ik alleen (onvergoed) betalen voor het consult.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@chika
waarom dan een 2e test bij DML - kan hij geen gebruikmaken van de resultaten bij dr. Joos ?
Wat kwam er bij jou uit ?
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

gebeld met het CVS centrum -
het verschil tussen deze test en de reguliere test is dat bij het CVS ook mede een mondkapje de samenstelling van (neem ik aan) de uitademing meten en daaruit de verzuring meten.
Dit zou iets zegen of het een probleem is van het ademhalensysteem of van de mitochondrieen.

wie meer weet hoe het zit - dit hoor ik graag!
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

De inspanningstest van DML wordt in België trouwens gewoon terugbetaald door de mutualiteiten.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

En in NL niet, want de naam DML staat erop... 8-[
Tenzij je een Nederlandse arts vind die je een test wil laten doen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

@chika
waarom dan een 2e test bij DML - kan hij geen gebruikmaken van de resultaten bij dr. Joos ?
Wat kwam er bij jou uit ?
Tja, ik weet het niet... Meestal zijn dokters niet echt geïnteresseerd in de testen die bij andere dokters uitgevoerd werden. Willen ze ze meestal zelf opnieuw doen... Heb ik toch al vaak gemerkt. :p

Er zijn ook wel een paar maanden voorbij gegaan.
Toen ik de test bij Dr.Joos deed was ik echt heel erg uitgeput, ziek en doodmoe omdat ik nog full-time ging (lees: probeerde te) werken.

Nu ben ik al 2 maanden zoveel mogelijk rust aan het nemen en heb nog een maand te gaan voor de afspraak bij DML. Misschien komen er hele andere resultaten uit?

De test bij Dr. Joos was eigenlijk als instap voor het revalidatieprogramma waar ze (huisarts & UZGent refcentra) me naartoe forceerden.
Ik was toen zo zwak en ziek dat ik hem zelfs niet heb kunnen uitvoeren: Ik heb tot 2 minuten volgehouden wat al erg moeilijk was, en stopte toen met fietsen. De vingerprik voor en deze na de 2 minuten toonde al een heel groot verschil van melkzuur aan. Mijn hartslag ging meteen skyhigh en zakte ook niet meer.
Dr. Joos schrok van de resultaten, zei dat het wel heel erg met me gesteld was, maar stuurde me toch het programma in...
Wel moest ik het op een lager niveau volgen dan de mede-patiënten. Wat ik natuurlijk nog helemaal niet aankon.
(Deze info werd ook helemaal niet doorgegeven aan de kine die de groep begeleidde.)
Na 2 of 3 weken ging ik nog de helft vd sessies, en nog 2 weken later ging ik niet meer. Helemaal op, pijn overal, griepgevoel, ontstekingen.

Er was helemaal geen begrip voor mijn situatie. Ik kreeg zelfs berispingen van Dr. Joos voor de halvering en stopzetting vd sessies... Maar zo is ze nu eenmaal naar 't schijnt. Waarom ze hier in de lijst met ME-vriendelijke artsen staat, is mij echt een raadsel.

Maar nu ga ik wel weer wat off-topic. oeps... :oops:
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Plaats reactie