Videofragment "Altijd moe. Hoe ik CVS overwon"

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, Guido, dat hij niet begrijpt WAT er ontstaat.

Dom eigenlijk, niet?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

jessie schreef:leidt niet tot lichamelijke afwijkingen..duidelijk! Maar welke zijn dat specifiek? Dat griep en malaise gevoel? of afwijkingen in het bloed?
Bij Burnout ontstaan wel lichamelijke verschijnselen zoals vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, hoofdpijn etc.
Maar ik denk dat Guido bedoelt dat de oorzaak van deze klachten in het geval van Burnout niet ligt in een lichamelijke afwijking, en bij CVS wel.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Bij burn-out zijn er net als bij depressie wel enkele lichamelijke afwijkingen te vinden, maar niet dezelfde set als bij ME.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Ik hoor allemaal rare verhalen rond deze mevrouw en dit boek!
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Chantal Smedts schreef het boek ‘Altijd moe; hoe ik het chronisch vermoeidsheids syndroom overwon’ en een nieuwe rel in Belgie was geboren. Waarom? Zij lijkt voor het karretje van de zogenoemde referentiecentra in Belgie gespannen te zijn, waar men er vanuit gaat dat ME-CVS gelijk staat aan burn-out, oververmoeidheid en overspannenheid. In het boek komen zelfs bizarre tips voor hoe je ME zou kunnen voorkomen waarbij letterlijk gesuggereerd wordt dat ME-patienten onstabiele mensen waren die geen ‘nee’ kunnen verkopen, altijd teveel hooi op hun vork hadden en nooit iets aan sport hebben gedaan. Haar beschrijving van de ziekte komt menig ME-patient totaal onbekend voor.

(ben trouwens meer dan een dikke week ziek geweest dus misschien al oud nieuws?)
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Nee, hoor, Jessie, zo oud is het niet. Waarschijnlijk heb je wel, net als ik, het Belgische tv programma met Van Houdenhove en Saffloer niet gezien.

Het referentie centrum daar gaat ws gesloten worden en nu gaat het gerucht dat die Chantal om die reden een boek in die trant heef geschreven....
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Op volgende link
http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-90.html

heb ik na het artikel 'Tienduizenden Belgen zijn altijd moe' (21-2-6) nog twee nieuwe opmerkingen geplaatst.

Het gaat over volgende artikels:
(De Standaard van 23-2-6) Een interview met Chantal Smedts : "Hersteld van altijd moe"
(De Standaard van 27-2-6) Daarop een reactie van een lezer van de krant.
Hoop doet leven!
Plaats reactie