Welke voeding zorgt bij jullie voor een serieuze dip?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Bericht door orange »

Het was een dieet voorgeschreven door de diëtsiste bij DML ... De intentie was wel goed maar het is misgelopen, o.a. ook waar door mijn verkeerde omgang ermee ... De gebrekkige opvolging, ...

@ Karolien: Jij schrijft gluten en melk ... bij mij lijkt het of ik mij van ontelbare dingen zo voel ... Ik weet gewoon niet meer wat ik moet eliminieren en wat niet. Misschien stap ik gewoon beter af van het idee dat het soms door bepaalde voeding is dat ik mij zeer uitgeput en duizelig en dergelijke voel ... Ik probeer nu een dikke week glutenvrij te eten (niet 100%) en het lijkt op sommige momenten wel beter. Ik heb mijn voedingsdokter gisteren gesmeekt om mij helpen op te sporen wat slecht is voor mij want ik zie door het bos de bomen niet meer ...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Orange,
ik had dat ook bij ontelbare dingen, hoor, zo ook vb. pindanootjes, koffie, furctose, dus ook geen fruit ed, soja, en hele reeks...
Het is idd niet makkelijk, en extreem dieten heeft me ook geen goed gedaan, ik heb ook momenten g ehad dat ik getwijfeld heb aan mijn dieet want dat het allemaal erger werd.
Maar sinds de LDN is mijn lijf wel verbeterd, minder intoleranties, ik kan meer eten, maar gluten en melk kan ik zeker nog steeds niet.

Misschien bestaat er ook wel geneesmiddelen die je darmen verbeteren zonder extreem te dieten, zoals mss zink?eventueel magnesium???
Ik ben eens bij een orthomoleculaire arts geweest en d ie schreef me zink voor, omdat ik zoveel intoleranties had.
Het is gewoon telkens opnieuw zoeken, en voelen wat het met je doet, experimenteren, ik kan het niet anders zeggen.
En wat voor de een werkt, werkt daarom niet voor de ander.
Ik ben nu wel blij dat ik een bepaald evenwicht gevonden heb in mijn voeding, en dat ik toch wel heel wat beter ben dan jaren geleden.

Maar makkelijk is het zeker niet...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@karolien


Had je de allergie tst bij KdML gedaan?

Ben je ook bij Tobbac geweest ?

@orange:
Wel een hele schrik, hoor, dit gewicht van je.
Maar goed dat het omhoog gaat.
Komt je lage gewicht alleen door het feit dat je niet weet wat je moet eten en daardoor voedsel vermijdt?
En mijn ervaring is dat pas na 4 weken goed strikt vasthouden aan het dieet , begon ik verbetering te voelen.
Dus niet te snel switchen en opgeven, maar stapje voor stapje, desnoods met een begeleiding.
Zet m op !
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

En mijn ervaring is dat pas na 4 weken goed strikt vasthouden aan het dieet , begon ik verbetering te voelen.
Ik begon het na 2 maanden pas te merken. Maar het verschil is duidelijk! Ik heb veel minder slaap nodig, mijn hersenmist is sterk afgenomen, mijn maagklachten zijn zo goed als weg. Ik ben nu 4 maanden bezig. En ik ben al 8 kilo afgevallen, daar ben ik blij mee. Want ik bleef maar aankomen terwijl ik bijna niks at. Sinds het dieet van Christine eet ik meer en val ik af.

Dus probeer vol te houden!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
orange
Beginner
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jun 2010, 08:59
Contacteer:

Bericht door orange »

@ Karolien: Wat is LDN? Wie kan dat voorschrijven?

@ She: Ik heb het dieet jaren gedaan ... zo bang van iets verkeerd te eten, waardoor eten onderhand een obsessie geworden is ...

Voorbeeldje: deze morgen vrij goed opgestaan (ondanks slechts 5 uurtjes slaap), gisteren gegeten: 2x glutenvrije broodmaaltijd en 's avonds stoofvlees met frietjes, ook vers fruit en 2x rauwkost. Goed opgestaan en mama had pistolets aan de de deur gehangen en papa had gisteren zelfgemaakte confituur gebracht, dus ik dacht laat ik mezelf eens verwennen: 1,5 pistolet met zelfgemaakte confituur en soya-kaas. Ik heb al liggen puffen van de buikpijn ... Mijn uitgeslapen "fit" gevoel (zo fit als het kan) is al verdwenen en de last is terug. Dus heb ik mij welgeteld 1uurtje goed gevoeld... Ik mag wel niet klagen heb er wel al huishoudelijk werk op zitten.

En dan gaat de molen aan het draaien... Heb ik gisteren dan toch verkeerd gegeten en was het fit opstaan een toevalstreffer. Was mijn verwenontbijt er teveel aan???

En alleen al i.v.m. eten draait dat molentje hierboven overuren dus dat kost al tonnen energie....

I.v.m. zink: dat supplement moest ik nemen i.v.m. stoffentransport van dopamine enzo, het probleem is: de eerste kuur is alles goed gegaan maar nu heb ik echt maagpijn na het innemen van de tablet dus ben ik er mee gestopt. Ben er als de dood voor dat mijn maag weer zou crashen, dat wil ik kost wat kost vermijden!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Orange,
pistoleetjes blijven ook voor mij moeilijk, denk toch dat je daar moet voor opletten, ik heb zelfs een kleine 2 jaar van fruit alleen bosbessen gegeten, dat is het enige fruit waar niet veel fructose in zit en veel anti-oxidanten.
Volgens mij is het ook niet alleen de gluten in brood, maar ook de gist die niet goed is voor ME-ers.
Ja sorry, ik wil je niet nog meer ontmoedigen hoor, maar ik had het int begin ook heel moeilijk met het dieet, maar hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer je voelt waar je weer slechter van word, en dan ga je die voeding op den duur bijna zien als een soort "vergif" voor je lijf...en dan word het makkelijker...

En over LDN staat hier een heel uitgebreid topic onder Alternatieve behandelingen...daar vind je alle nodige informatie...

Orange,
Ik kon zelfs geen glutenvrij brood eten, omdat er rijst inzit en mais en daar kon ik ook niet tegen, dus ik eet boekweitcrackers...

She,

Ik heb jaren geleden bij een homeopaat een vega-test laten doen, en daar kwam gluten, melk... uit
En 2 jaar geleden ben ik met mijn dochter bij DML geweest en dan heb ik die lactose en fructose testen mee gedaan bij hem omdat ik daar toch moest wachten voor mijn dochter, en die waren allebei positief.
Ikzelf ben niet verder uitegbreid gestest door DML omdat ik daar het geld niet voor kon opbrengen, om voor 2 mensen dat te betalen en kids gaan voor, he...
Verder heb ik zelf geelimineerd en geprobeerd waar ik tegen kon en waar neit, ik voelde dat heel geod want heel mijn lijf begon te tintelen als ik ergens allergisch op reageerde...
Nu door de LDN zijn die tintelingen verdwenen...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ah +Orange,
Als je maagpijn hebt, van de zink, kan je mss es een ander zink-suplement vragen, mss gaat dat beter, mss ook niet hoor...
Zo zit ik met mijn magnesium-zink-calcium-suplementen...ik krijg daar alleen geen maagpijn van als ik een stevige maaltijd gegeten heb, anders ook

Ik weet ook niet allemaal wat het beste is van dieet, wat volgens mij wel zo is, is dat als je niet dieet, je je organen en je lijf nog meer gaat belasten en het jaar na jaar erger word... :oops: :oops:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

@orange
je ouders zouden het wel goed bedoeld hebben, hoor,
maar om een dergelijk dieet vol te houden moet je niet alleen je eigen knoppen om zetten maar ook de knopen van je omgeving.
Alle brood-lekkernijen zijn een BIG NO-NO.
Van de week heb ik een gevulde koek op gehad, nou ik mocht het weten - acute crash volgde . . ..
Maar - het geeft voldoening nu al je huishoudeljike klusjes gedaan te hebben , toch ? =D>

@karolien
dit lijkt me pas echt ellende - een ziek kind; ik leef met je mee!
maar de vooruitzichten voor de jeugd zijn beter - dus ik hoop van harte dat het je dochter goed zal gaan.

@flexi -
thanks voor de info.
Wat fijn voor je !ik herken het namlk HELEMAAL.

Ik moet een bezoek aan Tobbac nu bij elkaar zien te sparen.
Wel een hele andere besteding van het vakantiegeld . . . :roll:
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Volgens mij is het ook niet alleen de gluten in brood, maar ook de gist die niet goed is voor ME-ers
Bij mij is een intolerantie voor gist aangetoont. Sinds ik brood eten zonder gist (via de reformwinkel) gaat het stukken beter. Ik ben dan wel niet intolerant voor gluten, dus die mag ik wel.
Ja sorry, ik wil je niet nog meer ontmoedigen hoor, maar ik had het int begin ook heel moeilijk met het dieet, maar hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer je voelt waar je weer slechter van word, en dan ga je die voeding op den duur bijna zien als een soort "vergif" voor je lijf...en dan word het makkelijker...
Het is zeker moeilijk, maar wordt steeds makkelijker, zeker als je resultaat merkt en preciezer merkt waar je op reageert. PErsoonlijk vind ik het het moeilijkste dat ik niet zelf kan koken. Mijn man moet dus koken, en hij vergiste zich nog wel eens met wat wel een niet mocht. Nu stel ik het menu samen en maakt hij het klaar. En je kunt niet meer zomaar een broodje of hapje op een terrrasje pakken of naar een restaurantje. Alhoewel, ik bedacht me als ik ga wokken dan kan ik best wel vanalles eten (wat mijn intolleranties betreft dan, want dat is voor ieder anders). Je vindt er vanzelf je draai mee.

En de grootste stimulans is het moment waarbij je je duidelijk beter begint te voelen. Ik was sceptisch, maar ben erg onder de indruk nu van het resultaat.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Bericht door baukje »

Mijn eigen ervaring is idd dat je ontzettend opknapt als je je streng aan het dieet houdt, maar dus ook een enorme dip kan krijgen van fout voedsel.
Het vervelende is dan wel, dat naast de bekende intoleranties, ook weer nieuwe (kunnen) ontstaan, en dat je dat dan weer moet uitvinden.
Soms is het bij mij een produkt waar ik wel tegen kan, maar dan heb ik er te veel van gegeten en werkt het tegen me.
Je moet elke dag allert blijven wat je in je mond stopt.
Ik zie foute produkten ook echt als vergif, gezien de reactie van mijn lichaam.

En ja, het is en blijft best ingewikkeld en moeilijk.
Maar dat is een rolstoel ook, en een sterke bril, enz.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ben blij dat jullie ook zoveel verbetering voelen door te dieten... \:D/
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Zijn jullie getest op voedingsmiddelen waar jullie niet tegen kunnen?
Of proberen jullie dit zelf?
Misschien is dit al aan de orde geweest maar ik hou niet alles bij vandaar.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Sterre,

Een aantal onder ons doet een dieet via DML en Christine Tobback, een klein deel via andere testen, vb. via homeopaat, de poort..., en een deel doet dit zelf, door het eliminatiedieet uit te proberen,
Voor zover ik al gelezen heb op dit forum...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

sterre schreef:Zijn jullie getest op voedingsmiddelen waar jullie niet tegen kunnen?
Of proberen jullie dit zelf?
Misschien is dit al aan de orde geweest maar ik hou niet alles bij vandaar.

Groetjes,
Sterre
Een deel is testbaar, degene waartegen je lichaam antilichamen aanmaakt.

Andere, zoals voeding die zorgt voor vrijmaking van histamines enz., kun je niet in het bloed aantonen en moet je dus opsporen via een eliminatiedieet. Veel lastiger en tijdrovender dus.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

O oke.
Het lijkt mij makkelijker dat ze mij testen namelijk dan een eliminatiedieet. Dit lijkt me niet eenvoudig.

Groetjes,
Sterre
Plaats reactie