Verlaagd urinezuur

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aoife
Gevorderd lid

Verlaagd urinezuur

Bericht door aoife »

Ik zit zojuist dit artikel te lezen en zag dit staan bij Dr K de Meirleir:

•Verlaagd urinezuur (geassocieerd met Th2 shift)

http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-798.html

Kan iemand mij uitleggen wat Th2 shift betekend?

Groetjes,

Aoife.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Dat gaat over 2 types immuuncellen, Th1-cellen en Th2-cellen.
Th1 heeft vooral te maken met afweer tegen ziektes die in je eigen cellen zitten (virussen, kanker, bepaalde parasieten).
Th2 met die erbuiten zitten. Dus de meeste bacteriën of lichaamsvreemde stoffen/allergenen.

Normaal gezien is er een balans tussen beide types verdediging.

De ziekmakers die normaal door het Th1-systeem worden geviseerd -bepaalde virussen, kankers enz-, kunnen echter de neiging hebben, het immuunsysteem te 'shiften' in de richting van Th2, om zichzelf te beschermen (minder Th1 betekent namelijk dat ze minder worden aangevallen).
Mede hierdoor (iirc) wordt het lichaam ook allergischer tegen vanalles en nog wat (omdat het Th2-stelsel o.a. voor allergieën zorgt).

Dit is het geval bij de meeste ME-patiënten.

(het omgekeerde, een teveel aan Th1 en te weinig Th2 komt ook voor maar is veel zeldzamer bij ME-ers, o.a. forumgebruikster nabo schijnt dat te hebben; dit komt voornamelijk voor bij bv. auto-immuunziekten, ik zou denken omdat Th1 dus op je eigen cellen reageert (omdat daar normaal zijn vijanden (kanker, virussen enz) in genesteld zitten.)

Dit is wslk enorm gesimplificeerd, maar genoeg voor mijzelf om er genoeg van te verstaan zonder helemaal gek te worden ;)
(hoe het juist verband houdt met urinezuur weet ik ook niet)
PS hierop werken bepaalde 'antivirale' middelen in, door het immuunsysteem weer in de richting van Th1 te stimuleren, bijv. Nexavir, Immunovir, Isoprinostine e.m.
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Hallo Diederik,

Bedankt voor de heldere uitleg.

Bij mij is er dus sprake van verlaagd urinezuur.
Tegen mij is gezegd dat dat prima is, zolang hij maar niet te hoog is, is het goed.
Nu net lees ik dus dat stuk van de Meirleir dat het geassocieerd wordt met Th2 shift.

Hebben mensen die bij de Meirleir zijn geweest en een Th2 shift hebben ook verlaagd urinezuur?
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Ik heb het al verlaagd gehad en verhoogd gehad op 3 maanden tijd... hm.

Aangezien bijsluiter van de mesalazine die ik bij KDM pak, zegt dat ge om de zoveel tijd uw nierfunctie best kunt laten opvolgen, meet mijnen huisarts om de zoveel tijd o.a. urinezuur, vorige keer was dat te hoog en zee KDM dat je daar pijnlijke gewrichten van kon krijgen, maar deze keer was het ineens naar beneden geschoten...

Dus hoe dat zit weet ik ook niet helemaal ;)
Ik weet weinig.
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Dat is wel apart.

Zei DML dat het normaal is dat die waarde zo kan schommelen?

Want een te hoge waarde betekend toch jicht?
Kan jicht dan komen en gaan?
Ik dacht, je hebt het of je hebt het niet.

Groetjes Aoife.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Ik weet het ook allemaal niet hoor :P

en echte jicht gaat mss niet weg maar als uw zuur door andere redenen te hoog is kan het wslk wel naar beneden?
Ik weet weinig.
Plaats reactie