Stamceltherapie.

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Stamceltherapie.

Bericht door jannie »

Is er ooit wel eens nagedacht, of zijn er wel eens stamceltharpie
toegepast???


http://nl.wikipedia.org/wiki/Stamceltherapie
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Stamceltherapie.

Bericht door Guido_den_Broeder »

Ja, stamceltherapie wordt in landen als Mexico, Costa Rica en Panama aan ME-patiënten gegeven. Dr. Cheney is hierbij betrokken.

Zie deze discussie op Phoenix Rising.

Het is nu nog experimenteel en duur.


Groetjes,

Guido
jannie
Actief lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 08 feb 2010, 17:03

Bericht door jannie »

Dank je wel!

ik ga het morgen op mijn gemakkie eens doorlezen, gelukkig kan ik
een beetje Engels lezen :mrgreen: en schrijven :mrgreen: en spreken. :mrgreen: .pfffffffffffffff

met vriendelijke groeten, vanuit Groningen. :wink:
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Interessant, maar geen echte optie denk ik. In ieder geval niet zolang de oorzaak van ME nog niet bekend is. Het is maar de vraag in hoeverre het iets gaat helpen. Een defect in het immuunsysteem zou hiermee misschien opgelost kunnen worden, maar bij een defect ergens anders in het lichaam is het misschien slechts tijdelijke symptoombestrijding. Bovendien zijn de risico's erg groot. Een beenmergtransplantatie kan worden afgestoten, met ernstige gevolgen voor het lichaam. Dit komt normaal weinig voor, doordat patiënten eerst chemo krijgen, maar dat gebeurt in het geval met ME niet lijkt me en dus is er een immuunsysteem aanwezig om de transplantatie af te stoten. Bij bijvoorbeeld een niertransplantatie is dat al een groot probleem, maar hierbij mogelijk nog groter door de grote hoeveelheid afvalstoffen die in het bloed terechtkomen doordat bloedcellen worden afgebroken.

Misschien is het wel een optie voor zeer ernstig zieke patiënten die alleen maar op bed kunnen liggen.
Plaats reactie