Hoe weet je of je lekkende darmen hebt.

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Bij dr De Meirleir wordt helaas niets vergoed
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Ik heb geen idee, de andere testen die PvM deed werden wel vergoed door de basisverzekering.

Misschien dat iemand anders dit weet, en anders merk ik het wel over 3 weken.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik bedoelde inderdaad de testen van PvM. Ik weet al dat DM niet vergoed word.

Groetjes,
STerre
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Ik hoop van wel, want de portemonee raakt ook een keer leeg.

Over 3 weken weet ik meer en dan meld ik het hier wel even.

Groetjes Yvonne
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

sterre schreef:Worden deze testen ook vergoed door het ziekenfonds?

Groetjes,
Sterre
In Bellege of in Olland? :mrgreen:


Bij mij in België werd de intolerantietest niet vergoed, ik denk dat de sCD14 op het immuunfenotyperingsblad stond die naar het universitair ziekenhuis ging en in dat geval werd het vergoed, maar 't kan ook dat dat op een ander blad stond van een ander labo en dus niet werd vergoed, ik twijfel even (en ben op vakantie dus geen toegang tot data :P)


edit: vreemd, ik had niet gezien dat het antwoord al voor mij gegeven was :? ff niet goed opgelet denk ik :D
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

In Holland. :wink:
Gebruikersavatar
rebel
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mei 2011, 21:50

Bericht door rebel »

Volgens vele artsen/onderzoekers is onderzoek naar darmfunctie basaal.
Ook een huisarts kan dit aanvragen.
Zie o.a. dit onderzoek:

Irritable Bowel Syndrome and Other Functional Gastrointestinal Disorders.

Abstract
Irritable bowel syndrome is one of several highly prevalent functional gastrointestinal disorders (FGID) displaying symptoms of gastrointestinal dysmotility and visceral hypersensitivity. Substantial overlap of symptoms and comorbidities occur not only between irritable bowel syndrome and other FGID but also with gastrointestinal disorders that are not related to motility (eg, celiac disease and lactose intolerance) and to somatic conditions (eg, fibromyalgia and chronic fatigue syndrome). Pathogenic mechanisms common among FGIDs may include alternations in intestinal and colonic microflora. Evidence is also emerging of an interplay between gut immune cells/activity and alternations in motility, secretion, and sensation. The role of cytokine activity and inflammation is important in this regard. As recommended by Rome III, diagnostic testing should be guided by the patient's age, primary symptom characteristics, and other clinical and laboratory features. The high prevalence of coexisting conditions suggests the need to routinely assess patients for related disorders. Treatment should be based on an individualized evaluation, explanation, and reassurance.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21666425
Plaats reactie