wanneer krijg je een echte diagnose?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ikje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 mar 2011, 16:42

wanneer krijg je een echte diagnose?

Bericht door ikje »

hoi allemaal,

na een tweetal maandjes met heel veel moeite te kunnen werken en weer ziek te vallen (gewoon op van vermoeidheid en pijn) heb ik eindelijk de stap durven zetten om naar een andere dokter te gaan dan mijn huisarts...

volgens hem had ik telkens gewoon een griepje of een depresie,niet dus!

de dokteres waar ik nu terecht kwam nam me wel direct heel serieus ze deed een nieuw bloedonderzoek om al enkele dingen verder uit te sluiten en stuurde me verder naar het ziekenhuis voor een emg.

hier bleken mijn spieren lichtafwijkend te reageren op prikkels waarna de arts van de emg me naar de botscan stuurde om kanker ed uit te sluiten...
deze scan bleek helemaal oke te zijn.

op mijn vraag wat er dan met me aan de hand was antwoorde hij dat er eigenlijk maar 3 dingen overblijven cvs,fybro of neurovasculaire overgevoeligheid... maar is dat dan een diagnose? of weet ik dan eigenlijk nog niets?

binnen een goede week mag ik nog een mri laten nemen om zeker te zijn dat er ook daar niets scheelt...

heb nu ook medicatie gekregen om m'n slaapatroon te do'en verbeteren (zou binnen 6 weken effect moeten hebben als het aanslaat)

als je een diagnose krijgt,is dat dan iets dat op een papiertje staat? of ga ik het moeten doen met wat ik nu weet?

groetjes
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

wanneer krijg je een echte diagnose?

Bericht door stargazertje »

Het hangt denk ik per arts af. Sommige geven het alleen mondeling weet ik uit ervaring en weer schriftelijk en mondeling. Je kan altijd vragen om een schriftelijke bevestiging van de diagnose?
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

wanneer krijg je een echte diagnose?

Bericht door magnetronnie »

Als een diagnose wordt gesteld dan krijg je dat tijdens het gesprek met de arts te horen, gewoon mondeling dus. Daar hoort geen officiële verklaring bij.

Soms wil een bepaalde organisatie (school) een verklaring hebben van de behandelend arts dat er een bepaalde diagnose is gesteld, maar in Nederland mogen artsen dat officieel helemaal niet geven. Een organisatie moet iemand altijd geloven als ie zegt dat ie een bepaalde ziekte of aandoening heeft. Doen ze dat niet, dan mogen ze er een onafhankelijke arts opnieuw dingen later uitzoeken, maar de rekening voor dat onderzoek is dan voor de organisatie.

Ik weet niet of er verder nog redenen op te noemen zijn waarbij het handig is om een schriftelijke verklaring te hebben van je diagnose? En ik weet eigenlijk ook niet hoe dat bij de arboarts gaat.
Plaats reactie