Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeliger voor ME

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Was je vóór je ziekte actief en in beweging?

Ja, ik was vroeger erg actief, ondernam veel en was dus veel in beweging.
12
71%
Ik was vroeger niet per se actief maar ook niet per se non-actief, dus normale activiteit.
5
29%
Nee, ik was vroeger erg sloom en ondernam weinig activiteit.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 17
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeliger voor ME

Bericht door Zuiderzon »

Ik bleef stilstaan bij het lezen van dit artikel in de Gelderlander met als titel 'Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoegeliger voor ME. Weinig bewegen laat ziekte ME ook voortduren."

Omdat ik me er helemaal niet kan in vinden. Ik was namelijk vroeger altijd heel erg actief. Vraag maar aan m'n moeder. Als ukkie lag ik al in mijn wieg niet stil en stond ik te sleuren aan mijn box. En ik was altijd bezig. Ook toen ik opgroeide, vond ik het fijn om vanalles te ondernemen en was ik dus veel in beweging.
Bovendien dacht ik ook dat vroegere onderzoeken al uitwezen dat net mensen die overactief zijn ten opzichte van 'luiere mensen', meer kans maken om ME/CVS op te lopen (als uitlokkende factor dan).

Daarom maak ik hier ook even een poll op die peilt naar jullie staat van activiteit vóór je ziek werd.

Een ander punt in het artikel: dat als je non-actief blijft tijdens je ziekte, dat ook je ziekte niet ten goede komt en in stand houdt, dat kan ik nog begrijpen. Voor zover het mogelijk is, activiteit ondernemen om spieren en gewrichten soepel te houden en toch nog iets van conditie houden lijkt me ook wel OK. Beter dan zo weinig mogelijk activiteit te ondernemen in de hoop dat het dan stukken beter zal gaan.

Maar "Daarom is het belangrijk toch te gaan sporten of niet te lang thuis te blijven van het werk." daar krijg ik het van :twisted:
Evenals "Volgens de Nijmeegse onderzoekers gaat ME zelden over zonder behandeling. Het meeste effect hebben cognitieve gedragstherapie en bewegingstherapie, stelt Bleijenberg." :evil:
Hoop doet leven!
plassterk
Donateur
Donateur
Berichten: 611
Lid geworden op: 20 okt 2005, 10:19

Bericht door plassterk »

IK ben ook helemaal niet blij met zo'n artikel. Mensen zullen nu wel weer gaan denken dat mensen met ME gewoon luie mensen zijn. Of dat het je eigen schuld is omdat je maar meer had moeten bewegen. Ik denk ook dat het verkeerd is om de hele dag op de bank te zitten, maar het is toch echt te raar voor woorden dat je zomaar even zou kunnen gaan sporten ofzo. Alsof je niet totaal overgeleverd bent aan dat verotte gevoel, maar met een beetje goede wil even een uurtje hardloopt.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Een tamelijk lachwekkend verhaal uit Nijmegen. Nog niet zo lang geleden was het juist een yuppie-ziekte.
Ben benieuwd waar ze de volgende keer mee komen.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik begon te lezen en het kon ook niet anders dan uit Nijmegen komen. Wat een stom verhaal weer zeg. Dit komt weer over alsof ME geen ziekte is, maar luiheid..

Bovendien hebben we op het vorige forum en het forum daarvoor allebei al eens polls gehouden waaruit bleek dat de meesten onder ons (waar ik er zelf ook één van ben) juist een heel actief leven hadden voor de ziekte!
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
anika
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2005, 21:15

Bericht door anika »

Nou ik was vroeger overactief !!
*~.my life - look at my life - what will I become.~*

Imagine 24/7 pain.. You can?t .. So don?t say you know what I?m going through
Aisha
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2006, 23:58

Re: Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeliger voor ME

Bericht door Aisha »

ik was vroeger ook juist over actief

als kleintje ondernam ik al veel en veel op pad op het fietske :D
en toen ik ouder werd deed ik alleen maar nog meer en ik kon niet stil zitten in de klas
en toen ik oud genoeg was om te werken had ik al snel 2 bijbaantjes en dan daarbij ook school en uitgaan en buiten met vrienden... En op de skielers naar school :)
Ik vond slapen nooit leuk en sliep ook weinig, ik hield te veel van het leven, ik wilde niks missen.
Laatst gewijzigd door Aisha op 07 feb 2006, 11:25, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Re: Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeliger voor

Bericht door Marjolijn »

Aisha, dat artikel staat al op onze website bij de Artikelen. Als we een artikel hebben geplaatst en mensen willen daar graag op reageren dan kan dat in dit sub-forum.
Geeft verder niet maar dan snap je het :wink:
Aisha
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2006, 23:58

Re: RE: Re: Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeliger

Bericht door Aisha »

admin schreef:Aisha, dat artikel staat al op onze website bij de Artikelen. Als we een artikel hebben geplaatst en mensen willen daar graag op reageren dan kan dat in dit sub-forum.
Geeft verder niet maar dan snap je het :wink:

Ok, had ik idd niet gezien :wink:
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

RE: Re: RE: Re: Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeli

Bericht door Arjen »

Lijkt mij complete onzin.
ME zijn juist veelal zeer actieve mensen voor hen ziekte. :^o
Arjen
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

RE: Re: RE: Re: Vermoeidheidsziekte. Lui kind blijkt gevoeli

Bericht door Marjolijn »

Is inderdaad een onzin verhaal, eerder las ik juist vaak dat de meeste ME'ers vroeger erg actief waren (wat me overigens ook nergens op lijkt slaan). Dus weer een heel ander verhaal, ze komen steeds met andere dingen ,moet niet gekker worden.

Ik was overigens als kind normaal actief, speelde veel en zat zelden op de bank zeg maar. Altijd aan het spelen. Maar goed, lijkt me totaal overnodige informatie in verband met CVS.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ja zelfs Van Houdenhove is het opgevallen dat meeste cvs-ers (over) actief waren, maar dat was dan weer juist hun fout en hij weet dan ook altijd weer het een of ander trauma erbij te ontwaren door goed te luisteren, zoals hij zegt.

Ja, me hoela, iedereen heeft wel iets afschuwelijks meegemaakt, niet allemaal even erg, maar toch...
Plaats reactie