asje schreef:Hoi dfainher,
ook nog welkom namens mij.
Ik denk dat je reageert op iets wat niet in dìt topic staat.. Maar even kort, er overlijden wel ME-patiënten maar niet in grote getale. (zie de 'CFIDS/ME memorial list' op internet) Dan zou het wel anders zijn idd, hoewel de erkenning van AIDS ook nog strijd met zich meegebracht heeft.
Groetjes,
asje
Ik geloof dat dit wel aardig gelijk ligt met aids, alleen omdat mensen overlijden aan de gevolgen van ME (meestal hart- of nierfalen) is dit vaak niet bekend, er overlijden nog altijd veel mensen die nooit een ME-diagnose krijgen. Ik heb zelf pas na 11 jaar een diagnose en zo zijn er heel wat. Als je jaren ziek bent en voor je een diagnose ME hebt overlijdt aan hart- of nierfalen (of andere complicatie van ME) weet niemand dat je aan de gevolgen van ME bent gestorven. Het zijn er dus waarschijnlijk veel meer (naast zelfmoord) dan bekend.
Bij aids is het ook dat je overlijdt aan de gevolgen, niet aan aids zelf. De jaren voor erkenning als ernstige ziekte was aids zeer gelijk aan ME, niet erkend, iedereen met enigszins vergelijkbare klachten in zelfde hokje gestopt. Toen heette het ook nog geen aids. Weet zo niet meer waar ik het allemaal vandaan heb, maar bijzonder interessante docu over gezien vandaar dat ik dat weet. Sorry voor dit off-topic, maar moest je hier even aanvullen.