Vraag mbt bloedtest EBV

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kel
Actief lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door kel »

Hoi !

Even een vraag aan de deskundige onder ons. Ik had dus en bloedtest bij prohealth laten doen waar uitkwam EBV >600.
Nu ben ik met deze uitslag naar dokter gegaan, en uitgelegd waarom ik zeker wist dat ik ME had, en die brief laten zien.

Zoals jullie al raden, was hij niet erg amused!

En wilt nu de test ''overdoen'' om te kijken of dit wel echt zo is en of het niet schommelt maar constant is voor hij mij doorverwijst naar Dr van Meerendonk of CVS centrum amsterdam!

Nu heeft hij aangekruisd:

BB43: bloedbld, bezinking, differentiatie
BP63: EBV-VCA IgM / EBNA IgG As.
BC22: CRP

Hoe kan hij nu an bovenstaande zien of er een chronische infectie is en of dus mijn immumsysteem niet goed werkt?
Bij pro healt is er dus alleen op igg getest en niet op bovenstaande allemaal. Dus iemand een idee wat het verband zal zijn?

Bedankt voor de reacties alvast :)
magnetronnie
Gevorderd lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door magnetronnie »

Heb je toevallig wat meer informatie over die EBV > 600? Staat er nog iets meer bijm zoals bijvoorbeeld VCA, EA of (EB)NA?
En is het echt bij Prohealth? Of bedoel je Redlabs in België?

VCA IgM is vooral de eerste weken van de ziekte actief, en wordt ook weer actief als er een reactivatie van het virus is.
EBNA blijft levenslang aantoonbaar, maar juist bij een chronische activatie van het virus kan deze negatief zijn. Ik weet niet precies waarom dat is, maar ik vermoed dat het lichaam deze antistof dan niet aanmaakt en het virus daarom actief blijft, maar dan heb je het volgens mij wel over een redelijk ernstig ziektebeeld, met bijvoorbeeld chronische keelontsteking.

Ik heb het idee dat die EBV >600 uitslag met een PCR is gevonden, daarmee worden het aantal virusdeeltjes in een milliliter bloed geteld. Wil je de uitslag dus bevestigen, dan moet je niet op VCA of EBNA (dat zijn antistoffen) testen, maar een PCR doen. Deze test kun je in Nederland wel laten doen, maar wordt normaal alleen gedaan bij mensen met een zeer verzwakt immuunsysteem, bijvoorbeeld bij HIV in een laat stadium. Ik ben wel bang dat je huisarts hier niet aan mee wil werken.
kel
Actief lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door kel »

Nou de EBV > 600 is bij Pro Healt in weer gedaan. Zijn ook bezig met onderzoek om ''vermoeidheid virus'' aan te tonen. oftewel XRMV vermoed ik.
Ja gewonen EBV testen deden ze idd niet meer dat hij zei, dus is idd wel een PCR geworden ja! en die warde had tussen de 0-20 moeten zijn en was nu dus >600 meer kunnen zij niet meten!

Maar bij mijn huisarts heb ik dus dit resultaat laten zien en die gaat nu bovenstaande test uitvoeren! Om te kijken of dit dus een chronische infectie zal zijn? Omdat hij dit eerst zelf wilt controleren!

Bij Pro Healt konden ze geen diagnose stellen maar gaven aan dat dit niet goed was en dit lag aan mijn afweer/imuumsysteem, en dat ik daaraan moet gaan werken... maar hoe ik eet gezond, ik sport, ik neem veel voedingssuplementen.. dus hoe kan ik dit nog meer doen?

Vandaar dat ik vermoed ook an de hand van klachten pantoor match ik 100% met me/cvs. (canadese criteria!) dus ja daarbij hoort toch ook een slecht immum systeem?
Vandaar dat ik dit vermoed!

Maar hoe kan mijn huisarts dan dit testen met bovenstaade testen (en dus geen PCR?)

enig idee?

Bedankt voor je reactie iig!
kel
Actief lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door kel »

excuus pantoor= patroon ;-)
kel
Actief lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door kel »

Nou magnetronnie,

Ben wel helemaal akelig geweest hoor van jouw verhaal :( heb er niet van geslapen.
Ik heb nl altijd chronisch keelontsteking! vandaar dat ook amandelen eruit zijn gehaald, maar nu slaat het gewoon steeds op mijn keel!
maar waar zou ik dan an moeten denken, omdat jij zegt redelijk ernstig ziektebeeld?

groetjes kel
magnetronnie
Gevorderd lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door magnetronnie »

Ohjee toch, dat is niet mijn bedoeling. ;)

Met ernstig ziektebeeld bedoel ik dezelfde symptomen als de eerste paar weken van de Pfeiffer. De meeste mensen met CVS hebben vooral klachten die lijken op de nasleep van Pfeiffer (af en toe een keelontsteking is geen uitzondering), maar mensen met een chronische vorm van Pfeiffer hebben vooral klachten uit de eerste weken van Pfeiffer, alsof het virus constant actief is en blijft.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van ... #Symptomen

Als dit inderdaad het geval is, dan zal je EBNA laag of negatief uitvallen, ondanks dat je al ooit Pfeiffer hebt gehad en het eigenlijk hoog of positief moet zijn.

Ik zou de test van de dokter afwachten, en is de uitslag EBNA positief en IgM negatief, dan vragen (aandringen eigenlijk) of de huisarts alsnog een PCR test wil doen. Dan kun je beide testen in ieder geval met elkaar vergelijken. Ik weet namelijk niet of je met de testen van de dokter altijd hetzelfde kan aantonen, als met de PCR test.

Maar of EBNA positief kan zijn (zoals het hoort) en PCR ook positief (wat eigenlijk niet hoort), dat weet ik niet. Volgens mij laat Dr de Meirleir die in België CVS patiënten behandelt soms EBV testen laat doen, maar geen idee wat hij er vervolgens mee doet als er inderdaad een actieve infectie is.

Waarom heb je eigenlijk zelf zo'n test laten doen?
kel
Actief lid

Vraag mbt bloedtest EBV

Bericht door kel »

Hoi magnetronnie,

Bedankt voor je snelle reacties! dat lucht weer een beetje op!
Maar ik heb die test laten doen omdat ik compleet match met de symtomen van cvs, en omdat ze bij pro healt aangaven dat dan infecties actief blijven bij mensen met cvs kon hij mijn ebv meten, omdat ik hier nog steeds last van heb, terwijl het al 4 jaar geleden is dat ze deze diagnose gesteld hebben.

We wilde de gewonen ebv igm igg en ebv gevorderd testen. Maar deze testen deden ze in duitsland niet meer vandaar dat het een pcr werd, hadden zij zelf besloten dit te doen (wist ik niets vanaf!)

Maar nu blijkt dat dit niet goed is ga ik al wel uit van CVS. Maar mijn dokter wil graag zelf deze testen doen, om zijn eigen conclusie te willen trekken. Maandag krijg ik de uitslag ben nl net geweest.

Vind het wel erg eng. Heb dus het idee dat immumsysteem niet meer werkt. Dat kan nooit goed zijn, dus maak me zoooo ontzettend druk daarover :(

Had dr van meerendonk al gemaild over afspraak te maken maar kreeg helaaas (nog) geen reactie van hem terug.

Dan kan ik tenminste ook de rest laten testen. En kan hij er miss wel iets nog aan doen hopelijk! :S

Zucht het is nog even afwachten tot maandag (wachten duurt zo lang!)

Toch bedankt voor je snelle toelichting, erg fijn!
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Hallo Kel,

Mede aan de hand van jouw voorsteltopic, ben ik ook vragen gaan stellen over die > 600.
Ik zie nu dit topic, dus ik dacht vraag jou er nog wat over, als het mag?

Welke van deze uitslagen was bij jou > 600?

Ep.Barr caps.ag IgG U/ml
Ep.Barr caps.ag IgM U/ml
Ep.Barr nucl.ag IgG U/ml

Groetjes Aoife.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Hoi Aoife,

Ik heb geen idee als ik eerlijk ben.
Bij mij is er een PCR test gedaan van EBV. dus deze meten schijnbaar het aantal virus deeltjes per milliliter bloed? En dit hoort tussen de 0-20 te zijn bij gezonden personen, na een active infectie hoort deze te dalen. Bij mij is het 4 jaar geleden dat ze mij actief getest hebben en ondanks dat is het bij mij nog steeds vollop aanwezig in mijn bloed...
En ik vraag me af hoe dit kan? Ik heb geen idee!
Vandaar dat mijn dok nu dus bovenstaande testen wilt uitvoeren voor zijn eigen beeld. Als blijkt dat deze ook niet goed zijn zal ik worden doorgestuurd naar cvs centrum of pvm voor verder onderzoek. Ik zou niet weten wat ik hier anders mee moet. Volgens mij is dit typisch gevalletje me/cvs?

heb jij ook >600 getest?
En heb jij ook alle genoemde klachten die passen bij CVS/ME?
heb jij al verder onderzoek gehad?

Groetjes, kel
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Hallo Kel,

Nee, ik heb niet alle symptomen.
Ik weet nog niet met zekerheid of ik me/cvs heb, al zegt de Cardioloog van wel.
Er lopen nog onderzoeken.

Dit waren mijn uitslagen:

Ep.Barr caps.ag IgG U/ml 750 (<20=NEG-)
Ep.Barr caps.ag IgM U/ml 10 (<20=NEG-)
Ep.Barr nucl.ag IgG U/ml 600 (<5=NEG-)

Groetjes Aoife.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Ik ben zelf geen deskundige dus ik weet het niet zeker...
Maar de waardes die erachter staan moet je aanhouden!

dus:

Ep.Barr caps.ag IgG U/ml 750 (<20=NEG-)
hier staat dus eigenlijk waarde onder de 20 is het negatief hoger dan 20 is dus positief!
jij zit op 750 en dus positief.
IgG wil zeggen dat je een infectie (hebt gehad). of het chronisch is of niet zegt mij niet veel dat ben ik dus zelf ook aan het onderzoeken, maar je hebt sowieso EBV gehad! dat kan ik eruit opmaken!

Ep.Barr caps.ag IgM U/ml 10 (<20=NEG-)
Moet lager dan 20 zijn, dit is bij jouw het geval want het is waarde 10 wat wil zeggen dat je dus GEEN actieve infectie hebt. Igm maak je in de eerste 3 weken van de infectie aan, later wordt dit pas IgG!

Ep.Barr nucl.ag IgG U/ml 600 (<5=NEG-)
moest lager zijn dan waarde 5! bij jowu is dit 600, maar wat dit wil zeggen zegt mij niets!
Dus dat zou je even bij je huisarts moeten navragen.
Wat zei hij ervan?

groetjes.
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

De test is gedaan bij mijn oude huisarts, die gaf aan, alles in orde.
Je hebt Pfeiffer gehad, maar dat wist ik al, en die andere uitslagen waren de antistoffen.
Persoonlijk vind ik ze erg hoog, maar ik heb er geen verstand van.

Groetjes Aoife.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Tja wat je dan nog zou kunnen doen is dus ook bij Pro Healt in Weert een PCR test kunnen doen net als ik. Deze meten dus zoals ik aangaf de aanwezige virus deeltjes in je bloed en kun je dus zien of deze nog helemaal aanwezig is!
Net als dus bij mij zie je dus dat dat virus niet ondrukt wordt!

Miss het overwegen waard!
aoife
Gevorderd lid

Bericht door aoife »

Doen ze dat onderzoek alleen bij Pro Health?
Je bedoeld PCR toch en niet CRP?
En wat kost dat dan?
Wat kan ik dan met die uitslag?
De site van Pro Health is niet bereikbaar, dus kan daar niks vinden nu.

Groetjes,

Aoife.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Geen idee,
Ik ben 31 mei pas naar pro healt gegaan. Dus miss dat ze het bij meer labs doen, maar hier kan je zonder verwijzing naartoe!@
Geen idee wat het kost omdat ze eerst gewone ebv test wilde doen maar omdat deze niet meer beschikbaar waren is het toch deze test geworden. Moet de rekening nog krijgen. Maar met mijn lyme testen zou ik rond de 500 euro uitkomen!

Verder weet ik het ook niet. Maar normaal is die site wel online hoor!

toest in bij google: Pro healt in weert, kan niet missen!
Plaats reactie