beginnen met een studie

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joanne
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:34

beginnen met een studie

Bericht door joanne »

hallo allemaal,

ik kom er niet zo vaak aan toe om berichtjes te plaatsen. vind het vaak belangrijker om mn energie aan conditie opbouwen te besteden.

in september ga ik met een de volwassen opleiding pedagogisch werker beginnen. het is in deeltijd>>eerst beginnen met 1 dag school en na 11 weken komt er een dag stage bij. die stage kan ik sowieso verspreiden over 2 dagen.
ik krijg begeleiding van school.ik ga in september eerst gewoon beginnen en na een paar weken krijg ik dan weer een gesprek met de trajectbegeleider. er kunnen nog dingen aan gepast worden of bijvoorbeeld een bed op school.
ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan....
ook wel heel spannend, al zoveel teleurstellingen gehad... maar ik ga met vertrouwen beginnen!!

zijn er meer die met het nieuwe schoolseizoen met een studie beginnen?

groetjes joanne
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

beginnen met een studie

Bericht door Biancavia »

Wat goed van je dat je hieraan gaat beginnen!
Die dag school zal wel zwaar zijn (een volle dag van 9 tot 17 ? ), maar als je daarvoor en daarna je dagen rust houdt dan moet het te doen zijn. En dan twee halve dagen stage erbij, dat is ook wel pittig, maar dat zal ook vast wel gaan lukken!

Heb je alles op je school besproken over je beperkingen? Wat fijn dat ze je begeleiden en dat ze je kunnen helpen met aanpassingen.
Zagen ze er verder geen bezwaren in om je aan de studie te laten beginnen?

Ik heb zelf twee en een half jaar sph gedaan, ik had al cvs toen ik eraan begon. Het ging bij mij altijd goed, ongeveer drie of vier dagen een paar uurtjes naar school, dat was echt prima.
Stages waren heftig, het eerste jaar één dag per week stage gelopen, ook vaak ziekgemeld, maar uiteindelijk gewoon gehaald.
In het tweede jaar moesten we tien weken stage lopen, 32 uur per week. Ik kon mijn eigen rooster inroosteren en we mochten 4 uur per week aan school werken. Die 4 uur mocht je ook thuis doen. Dus ik roosterde mezelf 28 uur in en ik kon alsnog als het rustig was aan mijn schoolverslagen werken. Er zat ook de kerstperiode tussen, dus ik had nog extra weken om mijn uren over 'uit te smeren' en zodoende heb ik die stage ook weten te halen.
Ik kan me nog wel een keer herinneren dat ik naar huis ben gestuurd omdat ik er zo moe uitzag!
Verder heb ik het er nooit over gehad op die stage, thuis deed ik ook niet anders dan slapen, maar ik wist dat het maar voor tien weken was, dus ik heb me er letterlijk doorheen gesleept.

In het derde jaar was het een vol schooljaar stagelopen, 32 uur per week. En eens in de twee weken nog een dag naar school. Hier ben ik helemaal op stuk gelopen. Ik heb rustige diensten gewerkt, 's avonds eerder naar huis, twee weken vrij genomen in november, maar uiteindelijk heb ik er in januari van mijn stagedocent mee moeten stoppen.
Ik vond het echt heel erg, want het was dus gewoon einde opleiding. En ik heb nog geprobeerd of dat ik niet minder uren per week kon stagelopen en dan gewoon een half jaar langer doorgaan, maar er werd totaal geen medewerking verleend vanuit school. (Nu had ik ook een %^#$@%^van een stagedocent, maar dat terzijde.)

Ik heb vervolgens een jaar extra studiefinanciering aangevraagd en eind 2006 heb ik een omzetting van mijn studieschuld naar een gift in verband met een chronische aandoening aangevraagd, en een paar maanden terug heb ik bericht gekregen dat mijn schuld inderdaad is kwijtgescholden.

Nu heb ik in principe nog recht op 19 maanden stufi voor een meer passende studie en ik zit er heel serieus over na te denken om via de LOI de opleiding HBO vertaler Engels te gaan doen. Ik wil alleen eerst gaan proberen om 12 uur per week te gaan werken, en als dat goed gaat dan wil ik dat misschien wel erbij gaan doen, want het kost een hoop geld ook, 4 jaar lang 1500 euro schoolgeld en dan de boeken en andere studiematerialen er nog bij. Hoewel ik dan dus de eerste 19 maanden wel recht op studiefinanciering nog heb.
Ik vind het alleen ook wel moeilijk om er echt aan te beginnen, want stel dat dit ook niet gaat lukken? Het is wat jij zegt, zoveel teleurstellingen gehad...
Hoewel dit iets is waarvan ik zelf denk dat ik het echt kan, ik heb ook wel een redelijk goed gevoel voor de Engelse en Nederlandse taal en het lijkt me ook echt leuk om te doen.

Afijn, ik wilde kort antwoord geven, maar het is een heel verhaal geworden! :shock: :D
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hartstikke goed, Joanne!

Mijn zoon is zich ook aan het voorbereiden op en uitzoeken van weer een studie. Had al een gesprek met een dekaan. Welke studie is nog probleem...

Maar nu moet h ij wel voor een doktersverklaring zorgen voor de dispensaties en zo. Hoe ging dat bij jou en welke arts is dan handig om te vragen?

Ik denk dat ik gelijk een nieuw onderwerp erover aanmaak...
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Even voor Biancavia: let je er wel op dat je voor de meeste LOI studies géén recht hebt op studiefinanciering? Even goed uitzoeken dus.
Keep on rockin'
Gast

Bericht door Gast »

hoi biancavia,

ik kreeg pas een studiegids, weet niet meer welke, maar er stond in vermeldt dat, als je een wajong uitkering had je wellicht gratis kon studeren?
misschien toch de moeite waard om eens te onderzoeken of dit klopt.
het ging wel om thuisstudies etc
groetjes marion
Biancavia
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:14

Bericht door Biancavia »

Ik heb het al uitgezocht, deze LOI opleiding is NVAO geaccrediteerd, wat betekent dat het als volwaardige HBO studie wordt gezien. Ik heb al een bevestiging van de IB-Groep dat ik voor deze opleiding recht heb op mijn resterende 19 maanden stufi.

Ik heb helaas geen wajonguitkering, daar ben ik een jaar lang mee bezig geweest met aanvragen, afgewezen worden, in bezwaar gaan en weer afgewezen worden.
Ik heb nu een WAO uitkering van 35-45%, wat in mijn geval een uitkering van 82 euro per maand betekent. En ik heb al een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige van het UWV, over reïntegratie en studiemogelijkheden. Ik kan geen vergoeding voor een studie krijgen van het UWV, omdat ik met mijn c.v. genoeg kans zou moeten hebben om werk te vinden.

Maar nu breng je me wel op het idee om een IRO aan te kunnen vragen, want ik kan me wel herinneren dat je dat geld ook zou mogen gebruiken voor een thuisstudie. Dat zal ik nog eens even uitzoeken hoe dat ook al weer zat.

Edit: Lang leve google, ik heb het al gevonden:
http://www.loi.nl/Artikelen/Nieuws/PRD_000783

Interessant, ik ga gelijk kijken of ik zo'n IRO aan kan vragen!

Edit2: Hm, ik denk dus dat ik niet in aanmerking kom, omdat scholing noodzakelijk zou moeten zijn, en dat zou bij mij dan niet het geval zijn. Of ik moet zelf duidelijk zien te maken waarom ik vind dat dat wel het geval is.
En ik zie dat zo'n reintegratietraject maximaal twee jaar mag duren en zo'n studie is gewoon vier jaar. Dus die vlieger gaat ook niet op.
Plaats reactie