krukken, ja of nee?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brenda
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2007, 16:44

krukken, ja of nee?

Bericht door brenda »

Hoi allemaal!

Laatst vertelde mij iemand, dat je d.m.v met krukken te lopen minder moeie benen krijgt. En dus ook minder moe word als je stukjes loopt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb geen last van mijn benen, behalve dat mijn kracht het laatste jaar is afgenomen.

Ik wil niet zomaar met krukken gaan lopen. Als ik weet dat het helpt, dan zal ik het zeker proberen, maar om nou de confrentatie aan te gaan met iets waarvan ik eigenlijk geen idee heb..dat doe ik niet.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

Groetjes brenda
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

krukken, ja of nee?

Bericht door Marloes »

Hoi Brenda,

Lees dit topic eens.
Daar staan al een flink aantal meningen over krukken en dergelijke.

Groetjes,
Marloes
Keep on rockin'
esther72
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mei 2007, 09:42

Bericht door esther72 »

Hai,
Ik loop al jaren met krukken maar ik moet ook bekennen dat het niet alles is daardoor krijg je verschrikkelijke last van je armen schouders en dergelijke, dus als ik zonder kan doe ik ook zonder , maar dat gaat helaas niet altijd op die vlieger , ik heb nu ook een rolstoel.....

groetjes esther

p.s die rolstoel is ook zwaar aan de armen,....
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi brenda
kan je geen scootmobiel krijgen
want inderdaad lijk mij een rolstoel heel zwaar
ik heb dus een rolstoel als we ergens met de auto heen gaan .de stad bij voorbeeld en dan loop ik kleine stukjes en de rest rijd mijn man mij
en voor in de buurt een scootmobiel ik vond het in begin heel moeilijk maar nu ben ik blij er mee .want je bent onafhankelijk en kan zelfstandig naar de winkes en lekker naar buiten
succes liefs alie
Gast

Bericht door Gast »

hoi esther,


een rolstoel is zeker heel zwaar aan je armen, het lukt mij maar een kleinstukje, je zit in een rolstoel omdat je te weining energie hebt, endan geef je al je energie weer uit aan de rolstoel......
ik heb zelf net als alie een scootmobiel aangevraagd , zie elders op dit forum. ik weet het is een proces waar je doorheen moet maar kijk naar de voordelen zoals alie ook al opnoemt
groetjes marion
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Als fysiotherapeute zou ik je het stappen met krukken zeker niet aanraden. Zo ga je de armen en de hele schoudergordel extra belasten waardoor de problemen enkel maar gaat verleggen. Ik lees dat je niet echt last hebt in je benen maar dat je het zou doen om de vermoeidheid op te vangen.
In jouw geval vindt ik een scooter nog wat te ver gegrepen maar een rolwagen daarentegen is dan , zoals hier al gemeld, te belstend voor de armen.

In jouw geval zou ik kiezen voor een rollator mits je er niet te zwaar gaat op steunen. Zoiets loop vlot en het voordeel is dat je zittende rustpauzes kan inlassen. Interessant wanneer je bvb in de rij moet aanschuiven of eventjes een praatje wilt doen. Een bijkomend voordeel is dat er ook berging is voor je boodschappen zodat je geen tassen moet tillen.

groetjes

Heike
I will survive
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

Bericht door Arjen »

Ik deel hier qua belasting sterk de mening van Heike.
Anderzijds, het is wel eens prettig om wel te kunnen lopen, een stok geeft mij hiertoe de mogelijkheid voor een paar honderd meter op een goede dag.
NB:Nadien heb ik echter wel een dag of wat veel meer last van schouder en arm/ pols en hand.
Zonder stok haal ik die paar honderd meter echt niet meer, dus een keuze moment
Persoonlijk ervaar ik dit als een verademing om even weer op "menshoogte" te lopen, ipv de zithoogte in rolstoel en scootmobiel.
Arjen
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

ook ik denk dat krukken of een rolstoel te zwaar/belastend is.
Ik zou dan ook eerder kiezen voor een scootmobiel,als je een hulpmiddel nodig hebt.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee,maar kan me voorstellen dat het prettig is.
De ervaringen die ik lees zijn in ieder geval positief!

Succes met je keuze! ben benieuwd wat het wordt!!

Xx
Gast

Bericht door Gast »

Lees dit topic regelmatig als moeder van een jone ME-patiente.
Reageer eigenlijk nooit, maar wil over dit onderwerp wel iets kwijt.
Onze dochter kan niet lopen door ME, heeft een scootmobiel, maar ook een rolstoel met accu's in de wielen, waardoor ze met een hele lichte aanraking van haar handen de rolstoel in beweging kan brengen. Het zijn zgn. e-motion-wielen; erg duur (zo'n 3000 euro) en nog weinig bekend.
Zij heeft hem via de WVG in onbeperkte bruikleen gekregen. Het is een ideale uitvindinding, die haar zelfstandigheid enorm verhoogd heeft; van volledige afhankelijkheid van anderen w.b. mobiliteit, naar volledige zelfstandigheid.
Maar ik vermoed dat het voor CVS-patienten niet gauw vergoed gaat worden, door de ernst van de ziekte bij onze dochter en de inspanningen van diverse artsen heeft ze denk ik veel geluk gehad.

Miek
Gebruikersavatar
blackcat
Actief lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2006, 16:03

Bericht door blackcat »

ik zag laatst voor het eerst zo'n rolstoel,zag er wel super uit!!
kan me voorstellen dat dat een uitkomst is!!
Plaats reactie