Wat heeft facebook wat een forum niet heeft?agnes schreef: ↑22 okt 2024, 13:18 @Shar Het is helaas heel stil hier. Ik denk dat velen naar Facebook verhuisd zijn. Er zijn 2 groepen op Facebook zover ik weet: een algemene groep en een groep ME en de wetenschap. In de algemene groep zou je je vraag kunnen stellen. Helaas niet onder een nickname zoals hier.
Laatste forumberichten
Moderator: Moderators
Re: Laatste forumberichten
Op facebook maak je een profiel met de naam die je zelf kiest, in groepen kan je tegenwoordig zelfs anoniem posten.agnes schreef: ↑22 okt 2024, 13:18 @Shar Het is helaas heel stil hier. Ik denk dat velen naar Facebook verhuisd zijn. Er zijn 2 groepen op Facebook zover ik weet: een algemene groep en een groep ME en de wetenschap. In de algemene groep zou je je vraag kunnen stellen. Helaas niet onder een nickname zoals hier.
Misschien alles op één plek en niet apart inloggen voor een forum?
Ik doe maar een gok...
Vertrek naar Facebook is de enige reden voor de stilte hier die ik kan bedenken, maar als je een andere reden veronderstelt is dat prima.
Ik doe maar een gok...
Vertrek naar Facebook is de enige reden voor de stilte hier die ik kan bedenken, maar als je een andere reden veronderstelt is dat prima.
Eerst kon je absoluut niet inloggen vanuit het forum zelf.
Nu staat er een inlogregel onderaan, waar je naar andere onderdelen kan gaan. Dus nu kan je terstond inloggen.
Zulke dingen niet meteen inbouwen, is wsl inderdaad een reden om het op te geven. Ik heb meerdere forums kapot zien gaan doordat het systeem veranderd werd en dat is sinds deze eeuw blijkbaar gewoon vol fouten, waaronder oliedomme fouten als knoppen die niets doen. En dan onbeschoft reageren. Ik zeg niet dat we hier afgekraakt worden bij klachten, maar wel dat het de overgang naar het nieuwe systeem zeer moeizaam ging. Omdat ik een periode zonder internet zet, heb ik de overgang gemist. En mijn e-mails met vraag om hulp werd aanvankelijk niet op gereageerd. Dat is dus een van de redenen dat mensen ervan afzien.
- Zuiderzon
- Site Admin
- Contacteer:
Spijtig te lezen dat het niet helemaal lekker werkt. Weet dat we zoveel mogelijk doen om dit wel te laten werken voor iedereen. Daarbij lijkt het alsof we oliedomme fouten maken om knoppen niets te laten doen, of een inlogsysteem hebben gemaakt wat misschien niet helemaal lekker geintegreerd werkt. We maken gebruik van bestaande (open source) software om het voor iedereen toegankelijk en laagdrempelig te houden, en doen alle onderhoud, ondersteuning en uitbreiden in onze vrije tijd zonder enige vorm van vergoeding en beperkt door de kennis die we gezamelijk hebben.
Een beetje context geeft misschien wat inzicht.
Door de oprichter is ooit gekozen voor een alles-in-1 pakket, website èn forum. Dat leek destijds goed te werken. Helaas is dit softwarepakket enkele jaren later opgehouden met bestaan en zijn er dus ook geen updates meer gekomen. Soms is updaten van de software niet nodig als je toch niets wijzigt aan je site, dus konden we nog even doorgaan. Maar helaas werden de onderliggende servers bij onze hosting provider wel bijgewerkt naar de laatste versies omwille van beveiliging, en daar kwam het onvermijdelijke: we waren genoodzaakt naar een andere oplossing te kijken, de huidige website moest vervangen worden.
Bij deze verhuizing / migratie was behoud van gebruikers en inhoud het belangrijkste. Dus alle artikelen, kennis, reacties, en forums. Beperking in dit preces waren: technische kennis, beschikbare mensen, tijd, en financiele middelen. Een professionele aanpak of inhuur was onhaalbaar. We hebben een keuze moeten maken voor losse website-software en forum-software, gebruikmakend van een extra koppelingspakket om deze twee systemen toch enigzins met elkaar te integreren: één login waarmee je op zowel de website (om reacties te plaatsen) als op het forum (om berichten te plaatsen) kon komen. En niet apart moet inloggen op beide systemen waardoor je ook verschillende accounts gaat krijgen (die als persoon misschien wel dezelfde zijn).
Dit koppelingspakket werkt echter niet vlekkeloos, maar is de enige haalbare manier om, met de gegeven beperkingen, toch onze rijke geschiedenis aan artikelen en forumberichten zoveel mogelijk te behouden. Dit is een groot project geweest en heeft veel tijd gekost van meedere mensen. Resultaat is dat nu in ieder geval alles behouden is gebleven, en we op gebied van veiligheid ook weer verder de toekomst in kunnen. Mogelijk met wat zaken die niet helemaal lekker werken, die we (nogmaals) door beperkte technische kennis, tijd, middelen en mensen, soms moeten accepteren.
En we zijn er nog niet: Ook zullen we op korte termijn van server moetren wisselen. Omdat ook dit te verouderd aan het raken is en niet meer wordt bijgewerkt. Hopelijk weer met zo weinig mogelijk impact voor jullie, gebruikers. Mensen die dit lezen en zowel de tijd, toewijding als de benodigde kennis van Linux, MySQL, PHP, Wordpress, PHPBB en softwaremigraties hebben, zijn welkom om contact op te nemen.
Beheerder, ook namens techsupport
Een beetje context geeft misschien wat inzicht.
Door de oprichter is ooit gekozen voor een alles-in-1 pakket, website èn forum. Dat leek destijds goed te werken. Helaas is dit softwarepakket enkele jaren later opgehouden met bestaan en zijn er dus ook geen updates meer gekomen. Soms is updaten van de software niet nodig als je toch niets wijzigt aan je site, dus konden we nog even doorgaan. Maar helaas werden de onderliggende servers bij onze hosting provider wel bijgewerkt naar de laatste versies omwille van beveiliging, en daar kwam het onvermijdelijke: we waren genoodzaakt naar een andere oplossing te kijken, de huidige website moest vervangen worden.
Bij deze verhuizing / migratie was behoud van gebruikers en inhoud het belangrijkste. Dus alle artikelen, kennis, reacties, en forums. Beperking in dit preces waren: technische kennis, beschikbare mensen, tijd, en financiele middelen. Een professionele aanpak of inhuur was onhaalbaar. We hebben een keuze moeten maken voor losse website-software en forum-software, gebruikmakend van een extra koppelingspakket om deze twee systemen toch enigzins met elkaar te integreren: één login waarmee je op zowel de website (om reacties te plaatsen) als op het forum (om berichten te plaatsen) kon komen. En niet apart moet inloggen op beide systemen waardoor je ook verschillende accounts gaat krijgen (die als persoon misschien wel dezelfde zijn).
Dit koppelingspakket werkt echter niet vlekkeloos, maar is de enige haalbare manier om, met de gegeven beperkingen, toch onze rijke geschiedenis aan artikelen en forumberichten zoveel mogelijk te behouden. Dit is een groot project geweest en heeft veel tijd gekost van meedere mensen. Resultaat is dat nu in ieder geval alles behouden is gebleven, en we op gebied van veiligheid ook weer verder de toekomst in kunnen. Mogelijk met wat zaken die niet helemaal lekker werken, die we (nogmaals) door beperkte technische kennis, tijd, middelen en mensen, soms moeten accepteren.
En we zijn er nog niet: Ook zullen we op korte termijn van server moetren wisselen. Omdat ook dit te verouderd aan het raken is en niet meer wordt bijgewerkt. Hopelijk weer met zo weinig mogelijk impact voor jullie, gebruikers. Mensen die dit lezen en zowel de tijd, toewijding als de benodigde kennis van Linux, MySQL, PHP, Wordpress, PHPBB en softwaremigraties hebben, zijn welkom om contact op te nemen.
Beheerder, ook namens techsupport
Hoop doet leven!