Wat te doen als je een griep erbij krijgt?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

vraagje/bezorgd

Bericht door bloemetje »

@Josje - ik durf het niet aan een griepprik. Zit officieel niet in de risicogroep, maar ja... officieel ben ik ook niet ziek...
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

vraagje/bezorgd

Bericht door angels »

josje15 schreef:Al een tijdje benieuwd naar het volgende, door alle griep die er heel lang heerst.
Sinds ik astma heb gekregen, bij ME, mocht ik voor een griepprik en ik heb het maar gedaan......omdat elke virus nu meteen erg op mijn luchtwegen slaat....piepen en hoesten en benauwd.

Dit jaar maar lichte en korte griep-verschijnselen, met toch nog een beginnende longontsteking.

Wil niemand hier een griep-prik of wordt die niet verdragen.
Ik verdraag hem wel...
Ik wil wel de griepprik maar krijg het niet dus ik weet niet of ik het verdraag. Overigens las ik dat er op het moment 3 verschillende virussen rond gaan waaronder het griepvirus.
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

vraagje/bezorgd

Bericht door angels »

bloemetje schreef:
angels schreef:Is inderdaad wel een valkuil dat beter voelen en aan de gang gaan, ik zal er op letten.
Gewoon op de bank liggen, laptop op je buik (boek eronder of je krijgt een stijve nek!) en lekker met ons virtueel kletsen! En jezelf trakteren op een fijne pot hete thee (gember met honing?) en natuurlijk choco!
Ohh lijkt me heerlijk maar helaas, verplichtingen roepen :-( (en ik heb geen laptop haha)
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

vraagje/bezorgd

Bericht door huppelepup »

Ik kon wel de griepprik krijgen maar hoeft die echt niet. Ik geloof er niet in. Toen die hype met de mexicaanse griep hoorde ik van heel veel dat de mensen juist ziek werden na zo'n griep. Nee mij niet gezien, al die troep in mijn lijf moet ik niet.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

vraagje/bezorgd

Bericht door asje »

Heb ik ook gelezen, het werkt ook vaak niet. De meeste ME-ers zullen 'm ook niet krijgen van de HA, voor psychische problemen hoef je toch geen griepprik :mrgreen:
Life smells...
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

Vandaag maar eens de huisarts opgezocht. Na 2,5 week met verhoging en me belabberd voelen was ik het zat. Ze kan niks vinden, vroeg naar de klachten die ik gehad had en hoe ik daarmee om was gegaan. Nou, gewoon, paracetamol slikken, wachten tot die werkt en dan de dingen doen die echt moeten.
Dat was niet de bedoeling en ze denkt dat ik daardoor ook niet echt over de griep heen kom want mijn lichaam maakt koorts aan om het virus te doden.
Dat laatste is nieuw voor mij en heel hoge koorts heb ik niet gehad dus er zit wel wat in anders was ik nu wel beter daarvan.
Ik moet stoppen met paracetamol, in bed gaan liggen en er pas weer uit als ik denk dat ik me wat beter voel. Niks te maken met verplichtingen, ritme, eten koken enzo, rust, rust, rust.

Ik moet zeggen; het klinkt me als muziek in mijn oren
:lol:
Het is alleen niet haalbaar; straks om 4 uur afspraak met de psych van mijn dochter, we zullen tóch moeten eten vanavond, de hond moet uitgelaten. Donderdag om 9 uur met mijn zoon naar het ziekenhuis want zijn bloeddruk is veel te hoog en dat krijgt ze niet weg met de medicijnen en s middags komt de juf van de ondersteunende begeleiding.

Ik denk wel eens; was ik maar kind of echtgenoot (in mijn geval omdat ik een meisje ben haha) Die gaan er gewoon bij liggen, laten zich verzorgen tot ze weer beter zijn.
Misschien is dat bij mij ook wel de trigger geweest in 2009, ziek en maar doorgaan....zucht.

Nou ja, ik ga naar bed en zet de wekker voor straks.

Toedeledokie! :lol:
Gebruikersavatar
thijmen
Beginner
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 sep 2011, 01:30

Bericht door thijmen »

bloemetje schreef:Wat gek, echt heel opvallend dat ME-ers langer doen over griep (dat snap ik nog), maar geen koorts krijgen. Dat had ik ook de laatste keer. Manlief (die fijne vent die de griep mee naar huis nam) had wel koorts bij zijn griep.
Ja, ik weet ook nooit meer wanneer een verkoudheid ophoudt en waar de griep begint :+

En rusten idd. Als ik wel dingen ga doen krijg ik eigenlijk altijd een enorme terugslag. Als ik een week tot 2 week nauwelijks wat doe dan ben ik daarna weer net zo goed als ervoor...
In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.

-Dalai lama
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@ Angels: in bed liggen en vanavond pizza bestellen? Sterkte ermee.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

verschillende redenen, dacht ik wel.......
ja, jong en ME, dan zit je niet in de risicogroep, hoewel mijn vorige ha wel zei, voor ik astma had: je hebt een verlaagde weerstand, weet nu pas hoe goed dat eigenlijk van haar was....en als je een verlaagde weerstand hebt, en als je ha dat erkent, dan zou dat een reden kunnen zijn om er een te vragen, als je dat wilt.

ik begrijp ook heel goed, dat mensen het niet willen of niet durven,ivm met mogelijk heftige bijwerkingen.......

ik heb hem nu 4 keer gehad en dat was op mijn 52 ste dus......

maar ik hoorde er niemand over.....

trouwens wel een duidelijk verhaal van jouw ha, Angels
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

bloemetje schreef:@ Angels: in bed liggen en vanavond pizza bestellen? Sterkte ermee.
Pizza is het niet geworden, wat wel...ehm..ben ik vergeten! :lol:
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

josje15 schreef:verschillende redenen, dacht ik wel.......
ja, jong en ME, dan zit je niet in de risicogroep, hoewel mijn vorige ha wel zei, voor ik astma had: je hebt een verlaagde weerstand, weet nu pas hoe goed dat eigenlijk van haar was....en als je een verlaagde weerstand hebt, en als je ha dat erkent, dan zou dat een reden kunnen zijn om er een te vragen, als je dat wilt.

ik begrijp ook heel goed, dat mensen het niet willen of niet durven,ivm met mogelijk heftige bijwerkingen.......

ik heb hem nu 4 keer gehad en dat was op mijn 52 ste dus......

maar ik hoorde er niemand over.....

trouwens wel een duidelijk verhaal van jouw ha, Angels
Ja vond ik ook. Ze is zelf heel lang uit de roulatie geweest door een narcose die verkeerd 'gevallen' was. Ze was erg vermoeid en had concentratieproblemen. Denk dat ze daar wel wat wijzer van is geworden.
Van dat 'ziek zijn' komt helaas niet veel. Er moet van alles...zucht..
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

Ik heb mijn rust genomen. De dagen dat het kon echt tot een uur of 4 s middags geslapen en verder zo weinig mogelijk gedaan.
Resultaat: ik ga nu de 5e week in met verhoging en al mijn griepklachten zijn allang verdwenen.
Morgen maar wéér een afspraak maken met de huisarts.
Zat me te bedenken: ik heb een jonge kat en die bijt en krabt tot bloedens toe (mag ie niet maar tis een kat he!). Ook laten checken op de kattenkrabziekte?

(ik ben zo bang dat ik nu nooit meer 'beter' word) :(
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Ik loop eigenlijk de hele winter al met 'een grieperig gevoel' en dat heb ik al jaren lang. In de basis zit dat gevoel er en dat wordt soms stukken erger, alsof ik echt griep ga krijgen of heel erg verkouden ga worden. En daar blijft het dan tegenaan hangen.

Heb net twee week vakantie gehad. De eerste week helemaal niets gedaan en toen wat vrienden op bezoek, bezoek aan ouders, wandelen in die enorme kou en hoppa, sinds vorige week dinsdag voel ik me echt slecht. En geen koorts natuurlijk.

Dit heb ik al jaren. Ook toen ik nog werkte. Soms werd het zo erg, dat ik toch mij ziek melde ondanks dat ik geen koorts had. Ik zat dan zo een week ziek thuis. Heb ook wel eens een griepprik van de werkgever aangeboden gekregen. Ik heb dat toen gedaan. Ziek geweest van de prik en verder de hele winter dezelfde klachten. Helpt dus niks. Achteraf denk ik dat ik toen al in de beginfase van ME zat.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

angels schreef:(ik ben zo bang dat ik nu nooit meer 'beter' word) :(
Herkenbaar, helemaal als ik lees dat een enkeling wel hersteld is. Pfff, voel ik me dus een enorme loser. Maar zo is het leven nu eenmaal, tenminste in mijn geval...

Anyway (genoeg over mij), je kan je HA idd vragen naar een test van de kattenkrabziekte, maar reken maar nergens op. Dan kan het ook niet tegenvallen. Er zijn genoeg ME-ers te vinden die met geen enkele reguliere test een uitslag/oorzaak vinden.

Wel goed *pluim voor jou, hoor* dat je zo goed hebt toegegeven aan je lijf. Mogelijk heeft het gewoon nog een beetje meer van dat nodig?

Sterkte ermee! Ciao, Bloempie Afbeelding
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

ik weet niet wat ik moet doen,
ik heb jaaaren terug een griepprik gehad,en ben daar behoorlijk ziek van geweest.
dus die heb ik nooit meer durven nemen.

ik heb jaaaren geen griep meer gehad,of verkouden geweest ,ook nooit geen koorts.

maar af gelopen winter heb ik 3 keer doodziek in het ZH gelegen,
2 x met zware longontsteking,en 1 x met een longinfectie,
en bij allemaal hoge koorts.

moet ik nu een griepprik nemen
waar ik erg bang voor geworden ben,of niet.

maar niks doen,met misschien weer kans op longontsteking vind ik ook dood eng.
ik kom er maar niet uit kweet het echt niet.

lieve groetjes
van een zeer twijfelende petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Plaats reactie