Wat te doen als je een griep erbij krijgt?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
lovessea
Beginner
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 dec 2012, 17:21

Wat te doen als je een griep erbij krijgt?

Bericht door lovessea »

Ik heb gemerkt dat ik geen koorts krijg, maar wel alle griep verschijnselen die er dan al heersen. Voorbeeld als mijn dochter griep krijgt en ik krijg het er na dan krijg ik alle verschijnselen behalve de koorts. Je voelt je dan nog zieker en dit duurt veel langer dan dat een ander de griep krijgt.

Heeft iemand tips wat je het beste kan doen?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Wat te doen als je een griep erbij krijgt?

Bericht door asje »

Ja, zo gaat 't bij ons of je krijgt helemaal geen griepachtige dingen meer. Ik zou niet weten of daar iets bij helpt, vrees dat het gewoon uitzieken is.
Life smells...
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Ik heb het een paar weken geleden ook aan m'n laars gehad.
's Nachts ellendig ziek wakker geworden, amper nog kunnen rechtstaan, overgeven, zweten, ontstoken darmen, koud/warm... Maar geen koorts.

Zat er toen ook echt mee in. 'k Dacht: oei, hoe zal m'n lichaam hierop reageren, moet ik iets speciaals doen, moet ik schrik hebben, ... ?

Heb toen gebeld met DML. Die zei dat ik het gewoon moest ondergaan. Dat het wel zou overgaan. Wat dafalgans nemen voor de spierpijn en zo, ... That's it. Gelukkig kan ons lichaam na alle vieze vuile miserie dat het al heeft, zo'n griepje toch nog aan. ;)

Maar het was wel afzien!

grts en sterkte
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Extra vit. C en uitzieken.
Wat bij ons helaas langer duurt dan de gemiddelde mens
lionheart
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:57

Bericht door lionheart »

Ik krijg ook nooit koorts. Toen ik vorige maand gordelroos kreeg, had ik een koorts gevoel, echter temperatuursverlaging (36,1). Komt jullie dit ook bekend voor ? Voordat ik gordelroos kreeg, dacht ik dat ik griep kreeg, maar vreemd genoeg krijg ik de laatste jaren geen griep, ook al is iedereen om me heen ziek. Wel wat verschijnselen, maar nooit de volle mep. Het gaat na die verschijnselen dan gewoon achteruit met álle klachten. Teken van een griepvirus dat niet goed wordt opgeruimd ?
Volg je gevoel, kom voor jezelf op en blijf vechten !
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

@ Lionheart: heel herkenbaar verhaal. Al jaren geen koorts meer gehad. Welgeteld een keer bij een fikse buikgriep. Voor de rest veel 'ziek' maar nooit met koorts. Altijd alle griep verschijnselen, maar geen koorts. Moet ook zeggen dat ik niet vaak verkouden meer ben.
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Ja, herkenbaar. Ik had ook griep oid, beroerd, zweten, warm en koud, koortsig. 1 dag 38.0 gehad, maar het lijkt of mijn lijf een begrenzer heeft. Ik heb sinds ik ziek ben (12 jaar) nooit meer hoger gehad dan 38.0.

En inderdaad, vaak als ik me koortsig voel, heb ik een temperatuursverlaging, rond de 36.4. Ik hoop altijd op een flinke koorts als ik griep heb, in de hoop dat dat de boel reset, maar helaas.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Wat gek, echt heel opvallend dat ME-ers langer doen over griep (dat snap ik nog), maar geen koorts krijgen. Dat had ik ook de laatste keer. Manlief (die fijne vent die de griep mee naar huis nam) had wel koorts bij zijn griep.

Ik probeer veel te drinken en goed te slapen (pijnstillers) en drink flink wat gemberthee met honing. Een doekje voor het bloeden, maar ik had zodoende minder last van mijn keel dan mijn partner.

Bij elke griep (of ontsteking of virus, whatever) zit ik weer met samengeknepen billen of ik wel weer op mijn oude (treurige) niveau kom. En dan lig stiekem te dromen dat bij deze griep mijn immuunsysteem aanslaat en meteen al het vuil in mijn lijf opruimt, waarna ik ben zoals ik in al die jaren niet was. Maar ja, tot dusver blijft het bij dromen.
Gebruikersavatar
sidonia
Actief lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:16
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door sidonia »

Volgens mij heeft het er mee te maken dat ons immuunsysteem niet meer naar behoren functioneert en dus anders reageert op bijvoorbeeld een griepvirus.
lionheart
Actief lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:57

Bericht door lionheart »

sidonia schreef:Volgens mij heeft het er mee te maken dat ons immuunsysteem niet meer naar behoren functioneert en dus anders reageert op bijvoorbeeld een griepvirus.
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Als we koorts zouden krijgen, dan zou het betekenen dat ons lichaam de virussen en bacterieën zelf zou opruimen en zouden we ook niet zo ziek zijn. Daarom gaat het waarschijnlijk na een griep ook weer erg achteruit, omdat dat griepvirus niet helemaal uit het lichaam verdwijnt (misschien pas na een paar maanden) ?

Ik kan me overigens herinneren dat ik 5 jaar geleden één keer koorts heb gehad. Mijn keel en huig waren ontstoken en toen heb ik 40 graden koorts gehad. Ben toen ook behandeld met anti-biotica...dat was ergens voor de winter en die winter ben ik toen opgeknapt. Helaas na een paar maanden weer teruggevallen.
Volg je gevoel, kom voor jezelf op en blijf vechten !
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

vraagje/bezorgd

Bericht door angels »

Ik hoop dat jullie mij gerust kunnen stellen.

Mijn dochter kwam thuis met griep. Een paar dagen later was ik hondsmoe en had een grieperig gevoel, dit duurde ongeveer 5 dagen. In tegenstelling tot mijn dochter die koorts, hoesten en snotterde.
De week daarop was er niks meer aan de hand maar vorige week begon ik met opgezette klieren, oorpijn en verhoging. Daarna volgde hoesten wat redelijk snel over was. Gesnotterd heb ik nauwelijks. Wel had ik een hele snelle en bonkende hartslag.
Afgelopen donderdag de assistente van de huisarts gevraagd hoe lang die verhoging nog duurde. Kon wel tot een week zijn maar ik moest even langs komen voor mijn hart. De huisarts vond inderdaad een snelle hartslag maar dat kon door de griep komen. Rustig houden en uitzieken.
Dat is niet zo eenvoudig; iemand moet de hond uitlaten en eten maken maar ik heb mijn best gedaan.
Inmiddels ben ik halverwege week twee, alle symptomen zijn weg behalve de verhoging en het vervelende gevoel daarbij; slap, duizelig, niet lekker.
Mijn hart bonkt nog steeds.
Ik wil best uitzieken (zal wel moeten) maar dit gaat toch wel weer over he??


Groetjes, Angels
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

vraagje/bezorgd

Bericht door bloemetje »

Hi Angels, ik kan me je ongerustheid heel goed voorstellen, hoor. Elke griep is toch weer spannend, net als elke verkoudheid. buikgriep, oor- of oogontsteking whatever die je van een ander oploopt. Vervelend dat het zo lang duurt. Verhoging hoort een beetje bij ons ziek zijn in het algemeen, denk ik. Ik heb wel eens zomaar een dag verhoging.

Dus kan je idd weinig anders doen dan naar je lijf luisteren. Misschien dat het deze keer idd wel heel lang duurt voor je weer op je oude peil bent, maar er is weinig anders aan te doen. Vooral oppassen met een dag dat je je mogelijk een beetje beter voelt en hup weer aan de slag gaat met van alles. Wees zuinig op je lichaam.

Sterkte en veel geduld toegewenst, hoor!
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

vraagje/bezorgd

Bericht door angels »

bloemetje schreef:Hi Angels, ik kan me je ongerustheid heel goed voorstellen, hoor. Elke griep is toch weer spannend, net als elke verkoudheid. buikgriep, oor- of oogontsteking whatever die je van een ander oploopt. Vervelend dat het zo lang duurt. Verhoging hoort een beetje bij ons ziek zijn in het algemeen, denk ik. Ik heb wel eens zomaar een dag verhoging.

Dus kan je idd weinig anders doen dan naar je lijf luisteren. Misschien dat het deze keer idd wel heel lang duurt voor je weer op je oude peil bent, maar er is weinig anders aan te doen. Vooral oppassen met een dag dat je je mogelijk een beetje beter voelt en hup weer aan de slag gaat met van alles. Wees zuinig op je lichaam.

Sterkte en veel geduld toegewenst, hoor!
Dank je wel voor je opbeurende woorden. Is inderdaad wel een valkuil dat beter voelen en aan de gang gaan, ik zal er op letten.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

vraagje/bezorgd

Bericht door josje15 »

Al een tijdje benieuwd naar het volgende, door alle griep die er heel lang heerst.
Sinds ik astma heb gekregen, bij ME, mocht ik voor een griepprik en ik heb het maar gedaan......omdat elke virus nu meteen erg op mijn luchtwegen slaat....piepen en hoesten en benauwd.

Dit jaar maar lichte en korte griep-verschijnselen, met toch nog een beginnende longontsteking.

Wil niemand hier een griep-prik of wordt die niet verdragen.
Ik verdraag hem wel...
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

vraagje/bezorgd

Bericht door bloemetje »

angels schreef:Is inderdaad wel een valkuil dat beter voelen en aan de gang gaan, ik zal er op letten.
Gewoon op de bank liggen, laptop op je buik (boek eronder of je krijgt een stijve nek!) en lekker met ons virtueel kletsen! En jezelf trakteren op een fijne pot hete thee (gember met honing?) en natuurlijk choco!
Plaats reactie