Lyme en afvallen (20 kg)

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Lyme en afvallen (20 kg)

Bericht door san-34 »

Hallo iedereen,

Sinds ik begonnen met het slikenn van exefor (ook wel bekend als venlafaxine) ben ik zo'n 20 kg aangekomen, aangezien ik maar 1,68 lang ben is dat behoorlijk veel.

Ik wil daarom ook heel graag afvallen maar weet niet goed hoe. Sinds januari ben ik veel meer op m'n voeding gaan letten maar tot nu toe zonder succes.

Sporten is zoals jullie begrijpen zo goed als onmogelijk dus ik zal moeten proberen mijn doel te bereiken met dieten.

Omdat ik heel mijn leven alles heb kunnen eten wat ik wilde heb ik weinig verstand van dieten. Op dit moment volg ik geen lyme dieet oid dus wat dat betreft kan alles.


Zelf had ik bedacht om tussen de middag cup-a-soup of bouillon met 2(?) bruine boterhammen te eten, dit omdat ik echt iets zouts/kruidigs nodig heb tussen de middag omdat ik anders érg flauw word.

Voor het ontbijt heb ik nog niet echt een gezond plan, wellicht 2 bruine boterhammen met kalkoenfilet?

'S avonds moet ik eten wat de pot schaft dus behalve kleine porties heb ik daar niet echt invloed op.

Voor tussendoortjes dacht ik aan ontbijtkoek.

Drinken doe ik al gezond, ik drink heel de dag door water en een paar bekers groene thee.


Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen, anderen snappen namelijk niet dat sporten gewoon níet mogelijk is :evil: . ( "Maar zwemmen dan? Zwemmen is voor íedereen goed!")
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Lyme en afvallen (20 kg)

Bericht door lulu »

Hoi san,
Ik ben niet echt een dieet expert maar wat me wel opvalt is dat je zo veel gluten (brood, ontbijtkoek) tot je neemt. En geen gezonde vetten, zoals echte boter of kokosolie. En wellicht wat veel gericht op koolhydraten?
Mss eerder een speltboterham met goede mayonaise, sla, wortel en kalkoenfilet? Toe een glutenvrije cracot met kokosolie en reformjam? Ipv ontbijtkoek tussendoor een halve banaan als je dat kunt hebben en chippies voor het zout? Mmm, ik ben er niet zo goed in, het is ook nogal persoonlijk wat prettig voor je is. Ik heb wel wat tips uit Christine Tobback gehaald, op het forum staan nog veel meer voedinstips.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Lyme en afvallen (20 kg)

Bericht door josje15 »

Hoi San-34

Ik ben ook 20 kg aangekomen door het nemen van een anti-depressivum....het probleem is dat je het er op een andere manier het eraf moet kunnen dan het eraan is gekomen.

Als je heel weinig beweegt, zijn 4 boterhammen per dag veel....kun je met 3 of 2 rondkomen......ontbijtkoek is een dikmaker......

sterkte
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Misschien als lunch een salade? Die kun je dan zout / kruidig maken als je daar behoefte aan hebt en dan ben je die boterhammen en cup-a-soup bij de lunch vast kwijt. Ontbijtkoek zou ik zelf ook niet nemen, dat is alleen maar suiker en je lichaam heeft er verder niets aan. Misschien kun je bijvoorbeeld eens een gekookt ei of wat komkommer of een cracker met hartig beleg nemen als tussendoortje?

Zelf vind ik het ook heel lastig hoor om af te vallen zo zonder extra te bewegen. Toch kan het wel, maar het gaat echt supertraag, niet te vergelijken met gezonde mensen die wel extra kunnen bewegen. Ik heb er zo'n anderhalf jaar over gedaan om 15 kg af te vallen en ik wil er nu nog zo'n 5 kg afhebben.

Ik ga dit topic dus zeker in de gaten houden of er nog nuttige tips voorbij komen! Heb zelf al van alles geprobeerd met wisselend resultaat.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ik sluit me aan bij lulu en anderen, idd erg veel koolhydraten, suikers, gluten etc., iets dat wij per definitie niet goed kunnen verwerken.

christine tobback heeft ook aangegeven tijdens een consult dat intoleranties ook afvallen bemoeilijken. zodra mensen al hun intoleranties vermijden, gaat afvallen vanzelf stuk makkelijker. weet niet precies waarom dat zo is, maar ze heeft die ervaring bij haar clienten en heeft al lang een praktijk en weet enorm veel.

het is niet makkelijk om achter te komen welke precies, maar er zijn sowieso algemene dingen die voor ons allemaal beter zijn te mijden (gluten, zuivel, suikers enzo) en individueel kunnen bepaalde dingen erg slecht getolereerd worden. christine tobback heeft in haar boeken tips voor, zoals lulu al aangeeft, zijn idd erg goed, 'eet wat bij je past' en 'gezond of gezondigd' zijn aanraders! misschien kun je die bij de bieb vinden?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Misschien havermout als ontbijt proberen? Ontbijtkoek zeker niet, vol suiker. Ik zou dan eerder een stukje hele pure chocolade (min 80% ofzo) nemen. Of aan het bakken slaan met receptjes zonder suiker, ik vind www.voedzo.nl een geweldige site voor recepten!
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik zweer zelf bij boekweitgrutten als ontbijt (ik neem het zelf met 1 deel rijstmelk en 1 deel gewone melk). Op mijn blog (zie onder) heb ik een receptje staan voor havermoutmuffins, erg lekker als tussendoortje. Er zit wel suiker in maar dit kun je natuurlijk vervangen.

Wat annemoontje zegt over die intoleranties is idd ook heel nuttige info. Het zal voor een groot deel van binnenuit komen of je wel of niet aankomt denk ik en niet alleen afhankelijk zijn van je eetpatroon (tenzij je natuurlijk enorm veel gaat eten of snoepen). Maar ermee oppassen kan nooit kwaad.

Mijn ervaring is dat hoe vaker je eet (in kleine porties), hoe actiever je spijsvertering blijft en dus je voedsel sneller wordt verteerd. En genoeg goede vetten gebruiken, niet bang zijn voor wat margarine of koolzaad/olijfolie. Ik weet niet of die theorie van vaak eten klopt, maar ik zie het veel om me heen dat mensen die willen afvallen en juist weinig en/of slechts 2 of 3 keer per dag eten, ondanks een goede samenstelling van het dieet niet afvallen. En als ze dus vaker op de dag gaan eten wel. Wat overigens ook beter is voor de bloedsuikerspiegel (dus minder hongergevoel en flauwte)...

Alleen vroeg ik me af: wordt je metabolisme trager door AD of neemt je eetlust daardoor toe?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

klopt wat mij betreft ook wat jij zegt, vaker op de dag kleinere porties.

wb ad, ik dacht dat de meeste metabolisme vertragen, was bij mij iig zo, ik kwam van een soort 10kg aan in 1 maand zonder dat ik meer eetlust had of meer at...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

ik ben niet meer gaan eten door ad, dus denk idd dat het aan je metabolisme ligt. Weet iemand na hoelang dat stabiel word?

ik wil namelijk zeker niet nóg meer aankomen. Dat.ontbijtkoek zo slecht was wist ik niet, ik dacht dat dat juist heel erg meeviel qua kcal.

Op minder boterhammen leven lijkt mij niet verstandig, dit is wel echt het minimum voor mij. Ik kan het wel proberen wat beter te.verdelen over de dag.

Bedankt voor alle tips iig, ik ga me er zeker in verdiepen! x
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ik durf niet te zeggen wanneer en of dit stabiel wordt. ik heb er niet op gewacht en ben nadat ik die 10 kg in 1 maand aangekomen was om andere gaan vragen waarbij ik niet aankwam. die was er ook gewoon.

door m'n belachelijke eetlust jarenlang nooit meer afgevallen, maar kwam - ondanks die enorme eetlust - ook niet meer aan (was wel voor die 10 kg. vd AD al flink te zwaar door onbeheersbare eetlust waar ik toen wel van aankwam). pas later (sinds 2006 dat ik heel erg misselijk werd en niet meer kon eten), toen dat overgewicht deels pas kwijtgeraakt, de jaren sindsdien de rest, maar in enkel paar perioden dat ik heel veel in korte tijd afviel (de lyme?), 12,5 kg in 3 mnd bijv. zonder een grammetje minder of anders te eten. ik kan je dus ook niet zeggen hoe je dit het beste kwijt raakt......
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie