Eetbui wordt stoornis

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Eetbui wordt stoornis

Bericht door yarwen »

Wie geregeld de controle over zijn eetgedrag verliest, lijdt voortaan officieel aan een mentale stoornis.
De winkel van de psychiaters moet blijven draaien...
Daar is dan wel geld voor :evil:

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 2_00389310
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Eetbui wordt stoornis

Bericht door josje15 »

eetstoornissen zijn ernstige aandoeningen.
ik begrijp je boosheid goed.

maar een eetstoornis hebben, dat wil je vast ook niet?
vind het geen goed idee om een soort competitie te gaan houden met patienten met andere ellende.
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Eetbui wordt stoornis

Bericht door lulu »

Het is maar helemaal de vraag of het hebben van een eetstoornis een mentale stoornis is hoor. Het komt nl ook voor bij bepaalde syndromen, afwijkende darmflora, medicijngebruik, stofwisselngsafwijkingen, genetische aanleg, ...., en ja, bij ME (overeten).

Ik houd mijn hart vast voor degenen die met deze diagnose in aanrakng zullen komen met de psychiatrie...

Antidepresiva werken ook op de darmen, wellicht vooral in de darmen, het is mogelijk dat ze daarom werkzaam zijn bij eetstoornissen. Dus niet in de eerste plaats omdat er mentaal probleem zou zijn.

De psychiatrie heeft mij sinds de ME een gezicht laten zien waarvan ik niet wist dat het bestond. Patienten worden zo snel mogelijk in een DSM hok geplaatst wat verder medisch onderzoek frustreert. Een kwalijke benadering, ook voor mensen met eetstoornissen.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Eetbui wordt stoornis

Bericht door tanto »

BED is toch al lang bekend als eetstoornis. En wordt volgens mij ook al lang als zodanig behandeld, dus er zal niet zoveel veranderen. Ik vraag me wel af hoeveel biomedisch (zoals we dat hier noemen) onderzoek naar eetstoornissen wordt gedaan. Ik zou zeggen alle BED-ers aan de LDN. Eens kijken hoe veel er opknappen.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Eetbui wordt stoornis

Bericht door lulu »

Ja, ook een mooi onderzoekje waard.
Een kennis van mij werd opgenomen ivm anorexia. Ik was verbaasd over de voeding die zij toen kreeg, veel bruine fabrieksboterhammetjes maar zonder vetten. Nu ben ik niet deskundig op dit gebied, zeker niet icm ondervoeding, maar ik dacht dat juist goede vetten zo belangrijk zijn.
Daarbij kreeg zij ook een gemene darmbacterie, waarvoor zij meerdere keren met AB behandeld werd, maar over PB heb ik ze niet gehoord... over faecestransplantatie hadden ze nooit gehoord... alles heeft mij zeer aan het twijfelen gemaakt over de kennis van de artsen.

Tantoo, jijzelf ook aan de LDN? Heb je ergens je ervaringen opgeschreven?
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Eetbui wordt stoornis

Bericht door tanto »

Nee ik ben zelf niet aan de LDN, wel ooit geprobeerd maar mislukt. Wil het ooit nog wel eens proberen. Ik heb ooit wel eens gelezen over LDN en dat het zou helpen bij eetbuien. Maar ik heb geen idee meer waar.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Eetbui wordt stoornis

Bericht door yarwen »

josje15 schreef:eetstoornissen zijn ernstige aandoeningen.
ik begrijp je boosheid goed.

maar een eetstoornis hebben, dat wil je vast ook niet?
vind het geen goed idee om een soort competitie te gaan houden met patienten met andere ellende.
Ik ga zeker niet onderkennen dat eetstoornissen ernstig kunnen zijn. Vraag is of je die mensen onmiddellijk het etiket psychiatrische aandoening moet gaan opkleven. Ook bij heel wat van hen is er een medische oorzaak. Maar nee, gemakkelijkheidshalve stuur je ze maar naar de psychiater. Ik zie ze eerder als lotgenoten dan rivalen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Eetbui wordt stoornis

Bericht door asje »

Bij anorexia, boulimia en overeten vinden veranderingen in de hersenen plaats waardoor het moeilijk is om dat weer om te keren. Dus dat overeten ook als aandoening wordt gezien is niet gek, maar dat werd het eigenlijk ook al. Als psychiatrische ziekten maar hersenziekten genoemd zouden worden, dan zou er niets aan de hand zijn. Nu kunnen ze het een mentale stoornis noemen en psychologisch gaan graven helaas.
Life smells...
Plaats reactie