Havermout

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

sowfia schreef:Wat ik las ging het om gluten
Gluten of gliadine? Ik denk gluten, dat zou spijtig zijn want dan zou ik zelfs geen rijst meer mogen eten. Nu weet ik dat minder granen sowieso wat gezonder is, en dat probeer ik ook. Maar hoezo suiker? Weet wel dat suiker pro-inflammatoir kan werken, misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Is wel lastig, want wil niet te weinig kh's gaan eten.


edit: Die niet meer mogen eten is voorwaardelijk he. Ik heb geen lyme, maar als blijkt dat ik dat zou hebben, dan zou dat zo zijn. Heb nog geen diagnose. Even deze voetnoot om misverstanden te vermijden.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Waarom geen rijst ?
Rijst is glutenvrij.

Veel mensen eten glutenvrij omwille van leaky gut (lekke darmsyndroom), niet allemaal omwille van intolerantie of coeliakie.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

senna schreef:Waarom geen rijst ?
Rijst is glutenvrij.

Veel mensen eten glutenvrij omwille van leaky gut (lekke darmsyndroom), niet allemaal omwille van intolerantie of coeliakie.
Leg uit, lekke darmsyndroom? Waarom geen gluten omwille van dat?


Jawel hoor. Maar gluten intolerante personen kunnen gluten 'an sich' wel verdragen. Maar gliadine, een stofje daarin niet. Vandaar dat veel mensen redeneren: als glutenallergische individuen het probleemloos consumeren, zal het wel geen gluten bevatten. Echter, niets is minder waar :wink:
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines.
Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (gluten-intolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, mais, teff) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliakie.


Bij leaky gut wordt rijst soms ook verboden.
Zelf heb ik een test laten doen en ik mag rijst eten.

Gluten beschadigen het darmslijmvlies.

Eliminatie van ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen (gluten, melk, suiker, ei, vlees, bepaalde noten, bepaalde specerijen, bepaalde vruchten blijken vaak ontstekingsbevorderend te zijn), adviezen die ontstekingen tegen gaan (geen transvetzuren, de juiste oliesoorten, etc.) en een leverondersteunend voedingsadvies (geen alcohol, koffie, extra specifieke groenten en fruit, vis) gecombineerd met suppletie kunnen bijdragen aan herstel van de mucosale integriteit.

http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=406
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
haaii
Actief lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 mar 2013, 18:10

Bericht door haaii »

senna schreef:Gluten wordt onderverdeeld in twee groepen eiwitten, de glutenines en de gliadines.
Alleen de gliadinefractie van het gluten kan aanleiding geven tot coeliakie (gluten-intolerantie). Granen met weinig tot geen van deze gliadines (rijst, mais, teff) kunnen wel gegeten worden door mensen met coeliakie.


Bij leaky gut wordt rijst soms ook verboden.
Zelf heb ik een test laten doen en ik mag rijst eten.

Gluten beschadigen het darmslijmvlies.

Eliminatie van ontstekingsbevorderende voedingsmiddelen (gluten, melk, suiker, ei, vlees, bepaalde noten, bepaalde specerijen, bepaalde vruchten blijken vaak ontstekingsbevorderend te zijn), adviezen die ontstekingen tegen gaan (geen transvetzuren, de juiste oliesoorten, etc.) en een leverondersteunend voedingsadvies (geen alcohol, koffie, extra specifieke groenten en fruit, vis) gecombineerd met suppletie kunnen bijdragen aan herstel van de mucosale integriteit.

http://www.dieetcare.nl/news_article.php?cod=406
Jezus, dan blijft er bijna niets meer over. Nu zou ik persoonlijk noten, eieren wel blijven eten, met mate weliswaar. Maar niet excluderen uit mijn voeding.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Daarom laat Dml meestal deze test uitvoeren :

http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... id-32.html
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gast

Bericht door Gast »

mijn zoon is inmiddels 2,5 jaar ziek door de coeliakie!
maar...geen darmslijmvliesbeschadiging, hij heeft de neurologische variant:evenwichtsproblemen,kan niet tegen geluid, drukte, hartkloppingen, soms overgeven,nystagmus
ernstige vermoedheid, afgevallen alles lijkt op me/cvs!
hij zit nu in een revalidatiekliniek
doordat hij dus geen buikpijn heeft is er nooit onderzocht op coeliakie, deze vorm komt maar zelden voor....
Gast

Bericht door Gast »

is inmiddels al 1 jaar streng bezig met zijn dieet, maar de klachten verminderen niet echt..
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Veel sterkte voor jou en je zoon. Hopelijk komt er toch beterschap.

Heb nog net een artikel gelezen van een moeder die alle ziekenhuizen gedaan heeft met haar zoon (die zelfs naar de psychiatrie werd doorverwezen). Dan hebben ze toch coeliakie vastgesteld en het darmvlies zou 6 maanden nodig hebben om te herstellen.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie