Tijdens slaap met tong tegen voortanden duwen

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Tijdens slaap met tong tegen voortanden duwen

Bericht door daisy86 »

Ik vermoed al langer dat ik iets doe wat lijkt op tanden knarsen, maar wat net anders is.
Ik bijt 's nachts in mijn slaap ooit mijn kaken heel stevig op elkaar.
Ik heb vroeger zo de beugel die ik als tiener had al vaak kapot gebeten (en stukjes metaal daarvan ingeslikt) en stukjes afgebroken gehad van mijn kiezen.
Daarnaast lijkt het alsof ik ook met mijn tong heel hard tegen mijn voortanden aanduw.
Mijn voortanden (vooral onder) doen dan 's ochtends zeer en zitten wat losser (later komen ze dan gelukkig wel weer vaster te zitten).
Ik lijk het vooral te doen als ik juist vaster slaap dan anders, gezien ik vaak dus ook slecht slaap en veel wakker word.
Nou heb ik als kind van een jaar of 7 ooit een slaap EEG gehad en toen zeiden ze al dat mijn hersenen 's nachts heel erg actief waren.
Ik droom ook gruwelijk veel en lijk daar ook ooit erg moe van te worden.
Ooit ben ik hele nachten gestresst aan het werken in mijn droom en dan word ik dus ook wakker alsof ik er een stressvolle werkdag op heb zitten en dan moet mijn dag nog beginnen, pfff.
Toendertijd had ik de diagnose epilepsie vanwege mijn flauwvallen, nu achteraf gezien veroorzaakt door de ME en POTS.
Herkent iemand dit en wat kun je ertegen doen?
Een bitje zal misschien wel helpen tegen het kracht zetten op mijn kiezen, maar niet het losduwen van de voortanden denk ik?
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Tijdens slaap met tong tegen voortanden duwen

Bericht door nyx »

Ik heb wel een bitje omdat ik zo veel knars maar ook om dat ik zoveel kracht op mijn kaken/ gebit zet dat hierdoor mijn tanden 's morgens losser zaten en mijn tandenvleesgevoelig.

Bij mij trekt het in de loop van de ochtend wel weer bij en de ene dag is het erger dan de andere dag. Het bitje helpt bij mij wel iets al is het niet de oplossing maar ben wel blij dat ik hem heb.

Soms is de kracht gewoon te groot die ik om mijn gebit zet zodat ook al heb je een bitje in de tanden toch losser zitten.

Gr
Nyx
Gebruikersavatar
pauliene
Moderator
Moderator
Berichten: 739
Lid geworden op: 22 nov 2011, 00:48
Locatie: Noord-Holland

Bericht door pauliene »

Hoi Daisy,

Ik heb dit ook al jaren en precies zoals jij het beschrijft.
Ik heb jaren een beugel gehad, toen m'n tanden recht stonden en de beugel eruit ging bleven ze echter maar een paar maanden recht. Na een jaar stonden m'n voortanden weer net zo ver naar voren als eerst. Ben toen door de orthodontist naar logopedie gestuurd. Daar krijg je oefeningen om je tong te ontspannen en in plaats van tegen je tanden tegen je gehemelte te duwen. Overdag hielp dit goed maar tijdens het slapen duw ik m'n tong gewoon weer terug tegen m'n tanden aan.

Ik merk idd ook verschil met hoe ik die nacht geslapen heb, heb ik diep geslapen met veel dromen/nachtmerries dan doen m'n voortanden pijn en zitten ze los, licht geslapen dan merk ik er veel minder van!

Helaas heb ik geen oplossing, ik probeer iedere keer als ik wakker word 's nachts om m'n tong weer tegen m'n gehemelte te duwen en zo in slaap te vallen! :)

Groetjes Pauliene
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Wij zullen dus gewoon een stel stresskippen zijn ofzo :P
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Mogelijk is dit bruxisme, een vorm van dystonie.

Als ik me goed herinner, is een bit aangewezen,

om vroegtijdig tandverlies te voorkomen.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Ik heb vandaag een bit gehaald bij de drogist om dat eerst eens te proberen voor ik weer veel geld uit moet geven bij de tandarts voor iets wat niet helpt of bevalt.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik had ook veel van de verschijnselen die jij beschrijft. Ik ben toen bij de slaappoli van de Gelderse Vallei geweest en heb daar na een slaap-EEG (waaruit bleek dat ik erg onrustig sliep) tabletjes amitriptyline 10 mg voorgeschreven gekregen. Eigenlijk een antidepressivum, maar in de dosis van slechts 10 mg heeft het een andere werking, namelijk als doorslaapmiddel.

Mijn nachtmerries en zeer vermoeiende dromen verdwenen als sneeuw voor de zon, ik beet niet meer 's nachts op mijn tong, klemde niet meer met mijn kaken, sliep veel dieper. Al gauw begon ik de tabletjes te halveren, want ook 5 mg werkte goed. Tenslotte heb ik het helemaal afgebouwd (nu circa een jaar geleden) en toch kwamen de vermoeiende dromen e.d. niet terug. Het lijkt net alsof mijn slaapgedrag een herprogrammering heeft gehad door dit medicijn. Erg fijn.
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Misschien is het dan toch eens de moeite waard om ook eens naar een slaappoli te gaan.
Het centrum in Heeze waar ik kwam voor de epilepsie doet ook slaapproblemen, misschien kan ik de huisarts eens vragen om me door te sturen.
Er zit wel een verband met de ME.
Tijdens slechtere periodes en na teveel inspanning op een dag slaap ik duidelijk slechter.
Volgens Dr. Visser is je lichaam dan te uitgeput om goed te kunnen slapen.
Plaats reactie