De Voedselzandloper

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

De Voedselzandloper

Bericht door mieshka »

Ik ben nu een interessant boek aan het lezen: De Voedselzandloper van Kris Verburgh.

Afbeelding

Hierin staat welke voeding gezond zou zijn en welke ongezond en ook waarom. De komende tijd ga ik eens kijken wat deze eetmethode mij gaat opleveren.

Dit is de voedselzandloper:

Afbeelding

Een overzicht waarin je in één keer kunt zien welke producten je het beste kunt eten en waardoor je producten zou kunnen vervangen die je beter niet kunt eten.

Dit is de website met nog wat meer informatie: http://www.voedselzandloper.com

Ik ben altijd wel geinteresseerd in welke voeding nou gezond is, niet alleen om af te vallen, maar ook in het algemeen. Natuurlijk zou het mooi meegenomen zijn als ik door middel van voeding me wat beter ga voelen, maar ik verwacht geen wonderen wat dat betreft.

Zijn er hier meer mensen die dit boek gelezen hebben? Wat vond je ervan? Wie volgt er nog meer (zo veel mogelijk) de voedselzandloper eetmethode?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

De Voedselzandloper

Bericht door marlène »

Volgens een neuroloog die ik sprak, is dit een een zeer goed boek. Het is geschreven - volgens hem - voor gezonde mensen die zo kunnen vermijden om chronisch ziek te worden. Echter zieken kunnen begrijpen hoe het mechanisme in elkaar steekt en dus aanpassingen uitvoeren om het mechanisme de andere richting uit te sturen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

De Voedselzandloper

Bericht door sowfia »

Afgelopen vrijdag was ik bij de neuroloog, het zal wel dezelfde zijn als bij jou Marlene, en die zei dat ik dit boek moest lezen. Dus ja, dat ga ik wel doen, maar of ik het ga kunnen toepassen... Geen koolhydraten, niet alleen geen brood maar ook geen rijst of aardappelen etc, dan denk ik dat ik nóg meer honger ga hebben dan nu al het geval is...
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Over dit boek zijn al heel wat artikels verschenen.
Dit weekend nog in HLN.
De kritiek : havermoutpap (zijn alternatief) heeft een even hoge glycemische index dan brood en graan.
Ze blijven ook melk promoten :roll: om calcium aan te vullen omdat groenten alleen dat niet kunnen.
Dat het dieet diabetes 2 zou knn genezen vinden ze onjuist èn gevaarlijk.
Ze blijven natuurlijk hun voedingsdriehoek verdedigen.

Hier tegenin gaan vind ik op zich al heel dapper.
Maar brood, aardappels, rijst en pasta vervangen door havermout, peulvruchten en paddestoelen lijkt me een hele grote aanpassing...
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik heb dit boek half gelezen (omdat ik nog een drie andere boeken bezig ben en alles op ME-tempo).

Veel van de dingen die hij aanbeveelt zullen velen van ons al wel doen: geen gluten, geen lactose (sowieso geen melkproducten), geen suiker, veel groenten, noten en fruit. Hoewel wij (velen van ons denk ik) met de laatste twee dan weer moeten oppassen wegens fructose en histamines.

Voor ME-patienten zal het dieet nooit helemaal te volgen zijn denk ik, omdat we nu eenmaal te maken hebben met veel intoleranties en we toch iets moeten eten. Ik kan echt niet zonder mijn rijstwafels bijvoorbeeld, want dan eet ik echt helemaal niets meer. En ik hou niet van vis en ook niet zo van vlees dus daar ga ik al.

Wat ik erg interessant vind is dat er beschreven wordt hoe voedsel door ons lichaam wordt opgenomen, waarom suikers en proteine niet goed voor ons zijn en dergelijke. Zeer informatief. Je hoort altijd wel dat suiker slecht voor je is, maar waarom precies is nooit helemaal duidelijk (behalve de glucoseschommelingen dan). Een beetje inzicht in hoe de lichamelijke processen werken is toch wel nuttig. En het is niet te moeilijk gemaakt zodat ik het met mijn ME-brein ook nog kan begrijpen. (meestal, soms dan weer niet).
Laatst gewijzigd door tanto op 20 aug 2012, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Bericht door imagine »

Ja.... hier wordt ie ook gelezen.
Veel overlappen met C. Tobback en goede uitleg.... eindelijks.
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik zie dat de arts op zijn website al gereageerd heeft op de kritiek.
Maar op de facebookpagina worden vele vragen gesteld die dan beantwoord worden door jan en alleman ipv de arts.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

De Voedselzandloper

Bericht door mieshka »

marlène schreef:Volgens een neuroloog die ik sprak, is dit een een zeer goed boek. Het is geschreven - volgens hem - voor gezonde mensen die zo kunnen vermijden om chronisch ziek te worden. Echter zieken kunnen begrijpen hoe het mechanisme in elkaar steekt en dus aanpassingen uitvoeren om het mechanisme de andere richting uit te sturen.
Ja, precies, zo denk ik er ook over. Kennis = macht. :)
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

De Universiteit Antwerpen neemt 'unaniem en formeel' afstand van het boek 'De Voedselzandloper' van Kris Verburgh. Het werk keert volgens de universiteit 'alle nationale en internationale voedingsadviezen om' en wordt zelfs 'gevaarlijk' genoemd.


[...]

'Het is niet alleen een slecht boek, het is ook gevaarlijk voor de publieke opinie', oordeelt professor en voedingsdeskundige Luc Van Gaal van de UA op Radio 1. 'Het boek lijkt wetenschappelijk door het aanhalen van toppublicaties, maar deze worden in een verkeerde context geplaatst en zo fout geïnterpreteerd. Het zijn dus flagrante leugens. Adviseren om bijvoorbeeld melk en andere voedingselementen uit het dieet te weren, is niet valabel voor het publiek.

[...]

Eerder hadden ook het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) en de Vlaamse huisartsen zware kritiek geuit op het boek.


Nieuwsblad 11/09
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 120911_035
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er zijn zeer veel verschillende gezondheids/alternatieve dieetrichtingen en die spreken elkaar in veel opzichten tegen. De officiële lezing is altijd dat deze diëten gevaarlijk kunnen zijn.
Life smells...
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Wat de meeste mensen 'gewoon' eten vinden, vind ik juist weer 'gevaarlijk'. Dat witte boterhammen met margarine en hagelslag een 'gewone' lunch is. Dat een eierkoek, ontbijtkoek, liga of sultana een 'verantwoord' tussendoortje is. Dat het normaal is om veel cola light te drinken. Dat het überhaupt normaal is om veel light-meuk vol aspartaam naar binnen te werken. Ik vond dit vroeger ook normaal, maar moet er nu niet meer aan denken.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

STEUN dr. KRIS VERBURGH en DE VOEDSELZANDLOPER!

Hierbij wil Kris Verburgh reageren op de mediaberichten die door professor Luc Van Gaal en de Universiteit Antwerpen werden verspreid over het boek De voedselzandloper en de persoon Kris Verburgh.

Professor van Gaal noemt het boek gevaarlijk omdat producten zoals brood of melk afgeraden worden en omdat type 2 diabetespatiënten kunnen ‘genezen’ door een dieet (door ondermeer geen brood, pasta, rijst en aardappelen te eten is). Dat type-2 diabetes echter wel volledig omkeerbaar is door dergelijke wijzigingen in het voedingspatroon is in overeenstemming met wat internationaal wetenschappelijk onderzoek zegt, wat de praktijkervaring is van artsen en wat tevens verkondigd wordt in bekende boeken geschreven door artsen (dr. Joel Fuhrman, dr. Mark Hyman, etc). Zo raadt dr. Hyman in zijn populaire bestseller diabetespatiënten aan om geen brood, pasta, rijst en aardappelen te eten. Zoals Verburgh ook in zijn boek schrijft, dient elke wijziging in het voedingspatroon onder toezicht van een arts of andere professionele gezondheidsverlener te gebeuren.

Vandaag hebben 1 miljoen Belgen te hoge suikerwaarden. Het aantal gevallen van type 2 diabetes zal in de toekomst verder toenemen en wereldwijd spreekt men van een ‘explosie’. Niet alleen valt 90% van de gevallen van type 2 diabetes te voorkomen via gezondere leefgewoontes, bovendien toont onderzoek aan dat type 2 diabetes omkeerbaar is via voeding. Dit zou enorme besparingen kunnen opleveren voor onze gezondheidszorg.

Dat De voedselzandloper ‘een gevaar voor de volksgezondheid’ zou zijn omdat brood of melkproducten verboden worden kan eveneens weerlegd worden. Ten eerste worden voedingsmiddelen (ook brood en melkproducten) niet verboden in de voedselzandloper, maar wordt voorgesteld deze te minderen en in de mate van het mogelijke te vervangen door meer gezonde alternatieven. Dit staat duidelijk weergegeven op de figuur van de voedselzandloper. Brood en melkproducten kunnen echter zonder meer drastisch geminderd of gestopt worden, zolang er gezonde alternatieven aangeboden worden. In Azië drinken honderden miljoenen mensen nooit melk, wat geen gezondheidsnadelen oplevert. Professor Walter Willett van de universiteit van Harvard stelt dat melkproducten volledig vervangen kunnen worden door gezondere alternatieven. In de VS worden personen (ondermeer voormalig president Bill Clinton omwille van zijn hartproblemen) langdurig op diëten gezet die veel strenger zijn dat wat de voedselzandloper aanraadt zonder dat dit gezondheidsnadelen oplevert. Integendeel zelfs: het risico op ziektes als hart-en vaatziekten of diabetes wordt drastisch verminderd.

Kris Verburgh wil erop wijzen dat hij zich voor zijn boek heeft gebaseerd op de inzichten van wereldautoriteiten en dat zijn boek sterk wetenschappelijk onderbouwd is met 250 referenties naar de wetenschappelijke literatuur.

Verder worden er geruchten verspreid dat Verburgh enkel maar student zou zijn, nooit een assistentenopleiding heeft gevolgd of zelfs ontslagen zou zijn geweest. Dr. Verburgh wil al deze geruchten met klem ontkennen. Dr. Verburgh is afgestudeerd als arts magna cum laude aan de Universiteit Antwerpen, heeft als arts gewerkt in hetzelfde ziekenhuis als dat waar professor van Gaal werkzaam is (het Universitair Ziekenhuis Antwerpen) en is nooit ontslagen geweest.

Verschillende organisaties en personen hebben er reeds op gewezen dat deze negatieve berichtgeving omtrent de voedselzandloper en de persoon van Kris Verburgh deontologisch ontoelaatbaar is.


Steun Kris Verburgh en het recht op vrije meningsuiting door dit bericht te delen.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Ik heb nu een aantal weken zo veel mogelijk volgens de voedselzandlloper gegeten. Dit ging prima en ik ben er zelfs nog wat mee afgevallen (wat in mijn geval gewenst is). Maar ik geloof niet dat dit voor mij het ultieme dieet is. Ik twijfel aan de havermout en de behoorlijke hoeveelheid sojaproducten. Inmiddels heb ik weer iets anders ontdekt waar ik me de komende tijd in ga verdiepen: het paleo dieet (oerdieet). Hey, het houdt je van de straat! :mrgreen:
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Like de Facebook-pagina boordevol gezondheidsnieuws en download gratis het eerste hoofdstuk van het boek 'De voedselzandloper'.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

De soap gaat verder.
Stichting tegen Kanker is ook wakker geworden...

http://www.kanker.be/de-voedselzandloper-en-kanker
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie