Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door mieshka »

Ik gebruik nu carnitine (Sigma Tau, op recept), multivitamine (Kruidvat huismerk) en vitamine C (Kruidvat huismerk).

Ik wil wat dingen gaan toevoegen omdat ik denk dat ze voor mij nuttig kunnen zijn, namelijk: vitamine B12, Q10 en magnesium.

Ik hoor en lees vaak dat Bloem wordt aangeraden, maar vitamine B12 en Q10 zijn ook een stuk goedkoper verkrijgbaar van bijvoorbeeld Kruidvat huismerk.

Maakt het bij supplementen / vitamines nu echt uit welk merk je kiest of kun je net zo goed de goedkoopste nemen? Wat is nu echt het verschil tussen Bloem en een huismerk zoals bijvoorbeeld van Kruidvat?

Heb ik trouwens de multivitamine en vitamine C wel echt nodig als ik gewoon gezond en gevarieerd eet?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door semma »

Jazeker, huismerk is altijd goedkoop, dus goedkoop spul erin. Dat het minder werkzaam is, kan hun toch niets bommen? Het wordt gewoon verkocht.

Bloem en andere dure merken, zijn ook kritischer met de hulpstoffen die erin gaan, zoveel mogelijk anti-allergeen.
Overigens zag ik dat Solgu voor magnesiumpillen magnesiumoxide gebruikt en dat zou minder werkzaam zijn.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door angel84 »

Ik doe bijna hetzelfde als jou mieshka. Ik kan hoog of laag springen, maar ik heb gewoon echt het er geld er niet voor om de duurdere varianten te halen. Dus ik heb voor mezelf de conclusie getrokken dat de uiteindelijke werking van de stof nagenoeg hetzelfde moet zijn, anders word het niet zo verkocht en goed gekeurd. Beter iets dan niet zeg maar. Je word niet ziek van die pillen om maar zo te zeggen. Dus ik ben het toch van eigen merk gaan halen en ermee gestart om te kijken wat het doet.
Ik slik ook multivitamine en vitamine C (dat ivm zwakke blaas, samen met cranberry) als aanvulling op mn voeding, ook omdat we nu al eenmaal een lagere weerstand hebben.
Sinds kort ben ik begonnen met magnesium en vitamine B12 omdat ik ook een speurtocht was begonnen naar aanvullingen waar ik wat aan zou hebben.
Dus we zullen zien in de loop der tijd!

Ik hoop dat jij ook dingen zult vinden die je gaan helpen.

Liefs Angel84
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door mieshka »

Hey Angel84 wat grappig dat we bijna hetzelfde gebruiken! Cranberry staat hier ook in de kast, maar hoort niet bij mijn dagelijkse ritueel. Ik gebruik het als ik iets voel branden in mijn blaas en hoop dan zo een blaasontsteking te voorkomen. Werkt vaak wel.

Ik heb de Q10 erbij omdat ik heb gelezen dat carnitine en Q10 samen elkaars werking verbeteren. Verder schijnt het sowieso goed te zijn voor je energie.

Ik heb inmiddels eerst maar vitamine B12, Q10 en magnesium van Kruidvat huismerk gekocht. Overstappen naar iets duurders kan altijd nog. Maar net wat je zegt: de werkstof moet toch ook in de goedkopere huismerken te vinden zijn, anders mag het de naam niet dragen.

De multi en C blijf ik ook nog maar gebruiken, inderdaad vanwege een niet al te beste weerstand. Ik gebruik vitamine C trouwens in hoge dosering, ik heb tabletten van 1000 mg en daar neem ik er 2 of 3 van.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door angel84 »

Dan zitten we inderdaad op een lijn (niet de eerste keer hihi ;)) Ik neem van vitamine c niet zo'n hoge dosering, maar gebruik daarentegen standaard de hogere dosering cranberry. Van A Vogel heb je hier trouwens een kuur van (iets met monada of zoiets) als onderhoudsdosis maar ook als kuur bij blaasontsteking. Dit heb ik een keer gebruikt en had ook succes!
Ik haal ook alles bij de kruidvat. Dat kan ik nog betalen, daarna kun je inderdaad altijd nog verder kijken!
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Supplementen / vitamines, Bloem of huismerk?

Bericht door huppelepup »

Ik zou de vitamine b12 (power) niet nemen van Bloem er zit een zoetstof in wat helemaal niet goed voor je is.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik heb ze daar ooit over gemaild en de hoeveelheid zoetstof is wel miniem, was het antwoord.
Jammer dat ze geen stevia nemen of helemaal niets.
Ken wel verschillende mensen die het nemen en hun waarden zijn goed gestegen dus lichaam neemt het zeker op.

Ben mezelf een beetje aan het opkrikken met Carnitine (biover warenhuis) en Q10 van Now.
Had gisteren toch de energie om te poetsen (met pauzes wel).

Ik weet dat DML ook wel achter Q10 staat maar ik kreeg er wel eens hartkloppingen van.
Dus afwachten nu.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Maakt het bij supplementen / vitamines nu echt uit welk merk je kiest of kun je net zo goed de goedkoopste nemen? Wat is nu echt het verschil tussen Bloem en een huismerk zoals bijvoorbeeld van Kruidvat?
Ik kies voor merken en niet voor huismerken (een uitzondering daar gelaten). Bij een merk denk ik altijd dat ze t daar van moeten hebben, de kruidvat doet het "erbij"
Ik kijk wel goed naar de prijzen, koop echt niet het duurste. Over het algemeen zie ik toch dat in de huismerken wel heel veel rommel zit, alles in de goedkoopste vorm en de doseringen zijn over het algemeen behoorlijk laag.
Op zich doe ik t nu niet anders dan voordat ik ziek werd.
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

In de zin van dat supplementen geen verbetering brengen of hoe moet ik dat begrijpen?

Vitamine B12 is vitamine B12 en tja wat is rommel als het getest is en verkocht word en mensen er niet ziek van worden... Ik heb bijna altijd alles van het huismerk gehad en daar nooit nadelen aan ondervonden. En wanneer weet je welke hoge dosering dan nog wel mag en of dat goed is voor het lichaam... But again, je weet het toch allemaal niet... Je weet pas wat het is als je het zelf gemaakt hebt ;)
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Vitamine B12 is vitamine B12
das niet waar
Je hebt cyano = de goedkoopste, is een lichaamsvreemde stof en verlaat daardoor het snelst je lichaam
Je hebt de hydro= lichaameigen stof en daardoor beter werkzaam
Je hebt methyl en adenosyl = de omgezette vorm van hydro en zou daardoor beter werken, die ervaring heb ik overigens niet
nooit nadelen aan ondervonden.
wel voordelen? ook niet onbelangrijk lijkt me :wink:
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Ook prima, zolang ik er voordelen aan ondervind heb ik overal niet zoveel problemen mee. Maar dat is ieders eigen keuze, alleen maar goed ;) Maar bijleren doen we elke keer dus weer :)
Van de b12 en magnesium weet ik het nog niet, ben ik nog te kort mee bezig. Van het andere absoluut voordelen!
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

zolang ik er voordelen aan ondervind heb ik overal niet zoveel problemen mee. Maar dat is ieders eigen keuze, alleen maar goed
absoluut mee eens. Iedereen moet doen waar hij/zij zich zelf goed bij voelt (en financien spelen natuurlijk ook mee, bij mij in ieder geval wel :wink:) Bovendien ben ik er van overtuigd dat hoewel de 1 heeft ergens wel baat bij, een ander misschien niet persé
Gebruikersavatar
angel84
Actief lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 25 feb 2012, 15:50

Bericht door angel84 »

Zeker weten! Geen een lichaam is hetzelfde... was het maar zo dan was het misschien een stuk gemakkelijker geweest ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De Consumentenbond heeft een teveel aan B6 gevonden in veel supplementen van de ons bekende dure merken. Nog erger is, dat er vaak beduidend méér in zit dan er op staat! Je kunt er ernstige klachten van krijgen aan vooral handen en voeten en ook andere neuro-klachten die wij kennen.

Dus voortaan ook even kijken wat je slikt, voordat deze klachten aan ME (of Lyme) worden toegeschreven. Lareb heeft veel klachten hier over gehad.

Tsja, ook de orthomoleculaire middelen/supplementen zijn een industrie. Je vraagt je wel af, wat dit voor nut heeft, er meer in stoppen dan goed is en het ergste, dan wat er op staat.
Life smells...
Gebruikersavatar
ariadne
Gevorderd lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:55

Bericht door ariadne »

Curieus.
Hoeveel B6 is schadelijk?
Plaats reactie