jodium

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

jodium

Bericht door stargazertje »

Vandaag kreeg ik te horen dat ik waarschijnlijk te weinig jodium binnen krijg. Oplossing is meer brood te gaan eten, maar ik houd echt niet van het glutenvrije brood en bovendien zit ik na 2 sneetjes echt megavol. Weet iemand een goed veggie en glutenvrij supplement waar het in zit?
Frank
Actief lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2008, 16:07

jodium

Bericht door Frank »

Kelp bijvoorbeeld van Dr. Vogel (kelpasan), is een zeewier rijk aan jodium in zijn natuurlijke vorm. Neem het best niet te laat op de dag en kijk in welke mate je het verdraagt.

Brood is helemaal geen bron van jodium, tenzij het ermee verrijkt is. (Dit is mogelijk in Nederland verplicht?)
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

In brood zat idd te weinig jodium, vorig jaar is er een maatregel genomen voor bakkers dat hun zout verrijkt moet zijn met jodium.(in Belgie)

Dus of het ook in glutenvrij brood gaat zitten, is maar zeer de vraag.

De Kelpasan van A. Vogel neem ik ook tussendoor, ik doe soms wat bij in de soep, zo heeft iedereen ervan , hopelijk mag dit mee gekookt worden?
Want er zit te weinig jodium in onze voeding.

Anderzijds moet je ook wel opletten dat je niet te veel neemt.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Als je keukenzout gebruikt voor over je eten, moet je in ieder geval de gejodeerde variant kopen in de supermarkt.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Hier nog wat informatie over jodium. Zie: site Voedingscentrum: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-g ... jodiumzout

En ik kreeg daarbij de tip van de diëtiste: gewoon een potje Jozo-Keukenzout (daar zit jodium in: staat ook op het etiketje vermeld) kopen, dan kom je aan voldoende jodium. Ik gebruikte altijd Zeezout, maar daar bleek geen jodium in te zitten.

Groetjes, Louisa
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik begreep gisteren dat dit Jozo-zout me zelfs niet aan de juiste dosis hielp (gebruik al levenslang jozo-zout). denk dat de Kelpasan de oplossing gaat worden. Meer van dat vreselijk glutenvrij brood zie ik niet zitten.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik kreeg van de natuurdokter een tip: als ik iets wou veranderen aan mijn voeding, het het zout zou moeten zijn:
Keukenzout kan je best vervangen door hymalya of zeezout, omdat daar nog de natuurlijke mineralen inzitten. Heel makkelijk en je proeft geen verschil.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi karolien,

In zeezout zit geen jodium. Daarom mocht ik geen zeezout meer gebruiken.
Weet je of er in hyamlaya zout wel jodium zit?

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Kelpasan (Dr. Vogel) is dan een prima oplossing, lijkt mij.
Ik heb nog een vraagje: heb je geen problemen met de schildklier? en/of gebruik je schildkliermedicatie? Dan mag je Kelpasan niet gebruiken.

Groetjes, Loiusa
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi Louisa,

Nee, dat bedoel ik ook niet, dat er in zeezout jodium zit of in hymalayazout.
Ik bedoelde dat je beter zeezout of hym zout gebruikt ipv keukenzout.
Maar jodium zit daar idd niet in.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Voor keukenzout moet je jozozout gebruiken. Ik heb inmiddels de kelpasan gekocht en ik neem het nu naast de voorgeschreven dingen van Lelystad. Het pilletje doet me denken aan die zoutige snoepjes van vroeger die Konijnenkeutels oid heette?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi karolien,
karolien schreef:Nee, dat bedoel ik ook niet, dat er in zeezout jodium zit of in hymalayazout. Ik bedoelde dat je beter zeezout of hym zout gebruikt ipv keukenzout. Maar jodium zit daar idd niet in.
:oops: :lol: oeps, even elkaar verkeerd begrepen, sorry.
Ik wist niet of er in hymalayazout wel/geen jodium zit, vandaar mijn vraagje over hymalayazout. Voor mensen die een jodium-tekort hebben, is dat belangrijk om te weten.

Ik had ook begrepen van een orthomoleculaire arts (waarbij ik lang in behandeling ben geweest), dat zeezout beter is dan keukenzout en ik heb dit ook vele jaren gebruikt. En hymalayazout lijkt mij ook helemaal goed, omdat daar veel extra's zin zit.

:wink: Alleen, als je een jodium-tekort hebt ontwikkeld, dan moet je zout gaan gebruiken waar jodium aan toegevoegd is, of brood (als je dit mag eten, met gluten/tarwe intolerantie is brood niet mogelijk), of de Kelpasan gaan nemen.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Bericht door zeeman »

Ik heb al tijden zo'n potje Jodium staan (Berthelsen Jodium Complex 200 tb). Het zijn kleine tabletjes en ik neem er 1 per dag, of soms 1 per 2 dagen. Heb eens wat info opgezocht maar het schijnt dat Japanners tientallen keren meer Jodium dan wij binnen krijgen. Experts zeggen ook dat de aanbevolen hoeveelheid te laag is. Het brood dat je in de winkel en bij de bakker koopt bevat bakkerszout.... Daar zit extra jodium in. Als je zelf glutenvrij brood bakt dan zit er dus geen jodium in. Tenzij je JoZo gebruikt, dat is zout met wat Jodium toegevoegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bakkerszout

Dr. Mercola heeft er ook artikelen over:

http://articles.mercola.com/sites/artic ... ction.aspx

Ik neem nu ik dagelijks 2 tot 3 tabletjes omdat ik weer eens weken met een infectie aan het tobben ben. Kan goed merken dat ze me helpen momenteel, heel bijzonder om te ervaren! Alleen is die hoevelheid tijdelijk. Als ik weer wat ben opgeknapt ga ik weer naar de aanbevolen 1 per dag. Als de experts al allemaal verschillende dingen zeggen, hoe moeten wij het dan weten :roll: Ik denk maar aan die Japanners die zoveel binnen krijgen, en richt me op het feit dat wat extra Jodium me op dit moment een duwtje in de goede richting lijkt te geven. Of dat nu komt doordat de stofwisseling wat beter wordt (schilklier) of wat anders, geen idee. Misshien is het ook goed om te weten dat de schildklier voor een goede werking niet alleen voldoende Jodium nodig heeft, maar ook voldoende Selenium. Laatstgenoemde kun je binnenkrijgen door het eten van slechts 3 Paranoten per dag (niet meer dan 6 per dag, anders kun je zelfs teveel Selenium binnen krijgen).

http://www.naturafoundation.nl/monograf ... onine.html
Plaats reactie