ADHD of ADD

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

Bericht door jokke13 »

bij mij was eerst ook adhd vastgesteld,lang voordat er sprake was van ME.
gek genoeg passen de symptomen zoals concentratieproblemen,opgejaagt gevoel en chaos ook perfect bij de symptomenlijst van ME.
alles overlapt toch zo,ik ben dan ook geen verzameling van ziektes en diagnoses,maar een en dezelfde mens.misschien daarmee? :-k
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Jokke,
Adhd en add hebben ook dikwijls met voeding, intoleranties...te maken, ME ook ...vandaar de overeenkomsten...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Als je de medische enceclopedie opentrekt komen veel dingen overeen met elkaar. Ik ben daar mee gestopt.
In het begin ben je zo zoekende.

En inderdaad als je adhd/add en me/cvs, fybromyalgie naast elkaar legt, komen veel dingen overeen.

Ik ben geen dokter. Nu heeft een vriendin van mij gewezen op het Vermoeidheid centrum te Lelystad.
Mijn psychiater heeft me door verwezen op mijn eigen verzoek.

Ik heb zoveel psychische klachten, tevens komt dat ook in mijn familie voor. Dus die stempel heb ik al.
Maar het mooie wat mijn psychiater zei, is dat wat is geweest is geweest. Het is het verleden en we werken nu aan de toekomst.
Alleen kan ik niet meer naar hem toe omdat het niet meer vergoed wordt en ik het geld er niet voor heb. Want op een gegeven moment is het reserve potje leeg.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

ik heb beide :shock:
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Mensen (en dus ook psychiaters en co) verwarren te vaak de ziel met ervaringen vanuit het verleden.

Mensen denken dus dat ze de som zijn van ervaringen uit hun verleden maar vergeten wie ze echt zijn. Zo geraken ze in de war en worden ze ongelukkig. Je bent geboren als een onuitputtelijke bron van liefde en dat verdwijnt nooit. Tenzij je denkt dat je de som van ervaringen van vroeger bent ... (en dan heb ik het niet over reïncarnatie).

Psychiaters en peuten die je verwijten dat je getraumatiseerd bent door weet ik veel wat, zijn hun eigen identiteit ook kwijt ;)

Als mensen teruggaan naar de natuur, vinden ze zichzelf meestal terug of ze ontdekken zichzelf eindelijk. Laat je dus niets wijsmaken.

Wat ADD of ADHD betreft, dat bestaat degelijk maar is best complex om een eenvoudig antwoord op te geven.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

Bericht door jokke13 »

mooie visie! O:)
het is dus niet het gek zijn dat zo zeer doet!?
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

marlène: mooi gezegd!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Mooi gezegd, Marlène, maar spijtig genoeg niet waar!

Er bestaan 2 soorten mensen, en dat zijn ten eerste de mensen die kunnen verwerken wat ze meemaken aan trauma's, door vb. te kunnen wenen, ed. en een tweede groep die zich van hun gevoel afschermen doordat het te pijnlijk is wat ze meemaken, en dus niet kunnen verwerken wat ze meemaken....ze voelen zelfs hun eigen gevoel dikwijls niet meer...

De psychiatrieen zouden niet zo vol zitten ,als het zo makkelijk zou zijn..
Voor kleinere probleempjes, ja, zal dat wel werken, gaan wandelen en terug naar jezelf leren luisteren en voelen...

Wat ik ook raar gezegd vind is dat je zegt: psychiaters die je verwijten dat je getraumatiseerd bent...
klinkt op zich al heel negatief, hoor, is een trauma een verwijt????
Stel dat je verkracht geweest bent tussen je 5de en 10e levensjaar, is dat dan een v erwijt??? Ik snap dat echt niet, hoor...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

Bericht door jokke13 »

hey,
mijn waslijst aan diagnoses is ook te lang om op te noemen.
uit eigen ervaring weet ik dat je pas echt in het heden kan leven als je je verleden tegoei hebt blootgelegt.
zolang je niet begrijpt hoe je geworden bent wie je bent(en dan heb ik het vooral over de gezondheidsproblemen)kan je niet op een aangename en leefbare manier naar de toekomst werken...
vergeten kan je je verleden niet(verdringen is nog net iets anders),maar je moet vroeg of laat de situatie toch aanvaarden...
het leven kan nog zoveel moois bieden,voor ieder op zijn eigen manier of tempo.
probeer gewoon de mooie dingen te blijven zien,dan kom je al wel een stuk vooruit

:wink:
het is dus niet het gek zijn dat zo zeer doet!?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ karolien

Als je ooit de cvs-referentiecentra bent binnengeweest, dan begrijp je mijn opmerking naar de psychiatrie vast wel. Volgens hen ben je al getraumatiseerd als je een moeilijke baas had.

En ja verwijten is een negatief geladen woord. Ieder bepaalt voor zich wat hij wil meedragen uit verleden. Ik heb bijvoorbeeld een fobie voor naalden en dat komt wellicht omdat ik als peuter pijnlijke injecties heb gekregen in het ziekenhuis. Mijn keuze is om dat trauma niet te behandelen en er zijn genoeg verpleegsters en dokters die ermee lachen. "Allez, een prikske en het is zo voorbij." Dat is een verwijt.

Ik zie echter mensen in mijn omgeving die zich laten leiden door hun verleden. Die verliezen zichzelf. Ze kwetsen tevens andere mensen omdat zij zogezegd lijden door hun verleden.

Je hebt gelijk, onze maatschappij leert mensen niet meer wat zelfbewustzijn en positieve communicatie is.

De enige waar ze denken terecht kunnen, is de psychiater. Die zou er enkel moeten zijn voor de mensen met een aangeboren afwijking of letsel.

Waarom denk je dat al die grote bedrijven hun managers naar dure trainingen sturen om te leren delegeren, luisteren, communiceren, ...? Weet je wat ze daar leren in de eerste plaats? Naar zichzelf kijken en luisteren. En dan leren ze hoe ze hun woorden en gedachten bewust kunnen veranderen. Net zoals je eerst links en rechts kijkt als je oversteekt en niet ondoordacht de straat oversteekt.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

Bericht door jokke13 »

altijd eerst even tot tien tellen alvorens te reageren helpt ook wel :-&
het is dus niet het gek zijn dat zo zeer doet!?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ah ja, Marlène, je bedoelt het op de psychiaters, dat zij zo soms doen.
Ja natuurlijk, dan heb je inderdaad gelijk hoor!

Ook ik sta niet achter psychiaters, zeker niet, en zeker niet achter hun behandelingen en hun manier van met mensen omgaan.
Ik had je verhaal anders geinterpreteerd.

Maar er zijn soms echt wel mensen die er niet alleen uitgeraken en echt hulp nodig hebben, als je voor je 7e levensjaar, niet geincarneerd bent, je ziel niet in je lichaam kunnen dalen is, dat kan je niet alleen oplossen.
Dan ben je de voeling met jezelf helemaal kwijtgeraakt.
En die kursussen die jij beschrijft zijn er idd dikwijls op gericht om beter in je lijf te dalen, beter te aarden , beter naar zichzelf te leren luisteren, etc...
Maar dat is soms niet op enkele weken opgelost.

En er is nog wel een heelv erschil tussen een prikfobie en een serieus trauma uit het verleden, zoals vb; incest ed
I take one day at a time, unless they all attack at once.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

jokke13 schreef:altijd eerst even tot tien tellen alvorens te reageren helpt ook wel :-&
Die zal hier op het forum nog regelmatig van pas komen
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik heb helemaal geen fobie overgehouden aan het ziekenhuis uit mijn vroegste jaren.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

@Sterre: Dat gaan ze na aan de hand van een vragenlijst.
Plaats reactie